Schiphol denkt aan invoer spitsheffing
AMSTERDAM - Schiphol bestudeert de invoering van een soort ‘spitsheffing’ nu de luchthaven het aantal vluchten in de al drukkere ochtend- en avonduren nauwelijks nog aan kan.
Daardoor moeten nieuwe maatschappijen en extra vluchten worden aangetrokken op de juist steeds stiller wordende periodes overdag. Terwijl het totaal aantal passagiers vorig jaar door de recessie acht procent - tot 43,6 miljoen - kelderde, was in de toch al drukke piekuren juist sprake van een forse stijging. “In de spits is het drukker dan ooit”, stelde topman Jos Nijhuis bij de presentatie van de jaarcijfers. “Veel maatschappijen hebben het aantal vluchten naar Schiphol teruggebracht. De vluchten in de ochtend- en avondpiek zijn echter allemaal gebleven. Bovendien grotere en vollere toestellen.” Volgens financieel directeur Verboom zorgt de tendens voor gigantische schommelingen en een toenemende inefficiency op het gebied van veiligheid, capaciteit en andere (personeels)kosten. Mede daardoor daalde de winst van Schiphol Group in 2009 met 29 procent tot 132 miljoen euro. Hoewel een discussie over prijsdifferentiatie erg gevoelig ligt, wil de luchthaven toch in gesprek met Den Haag. “Piekprijzen wordt in een aantal andere landen wel gebruikt”, stelde operationeel directeur Rutten.
Prikkels zijn echter lastig omdat niet alleen de Mededingingsautoriteit meekijkt, maar dit ook tegen het zere been is van topklant KLM. De maatschappij is afhankelijk van de drukke piekuren en wil bovendien geen - goedkope - concurrentie in de daluren, die de ‘overstapfunctie’ van Schiphol bij internationale verbindingen ondermijnt.
Schiphol erkent dat het in de discussies daarom omzichtig moet laveren, al was het alleen maar omdat aan een aantal start- en landingsrechten heel oude afspraken vastzitten. “We willen bovendien niet allerlei prijsvechters in de rustige uren aantrekken”, aldus de luchthaven, die zich ook zorgen maakt om de toenemende veiligheidskosten. “Vorig jaar zijn deze opnieuw fors gestegen tot liefst 237 miljoen euro. De beveiligingskosten bedragen daardoor nu het twaalfvoudige van ons hele schoonmaakbudget”, aldus Verboom.
Geplaatst door cns uit deltametropool
Voor alle bewoners rond de luchthaven en verre omgeving doemt nu ook het schrikbeeld op van overvol geprogrammeerde spitstijden, met alle extra risico's vandien. In al deze zaken blijft de politiek in Den Haag en Haarlem (Provinciehuis) volledig onzichtbaar.
Want nog steeds hebben Schiphol Group, PwC, KLM e.a. een bijna volledige status aparte weten te continueren.....