Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol denkt aan invoer spitsheffing

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1163 
|
 Telegraaf 
Schiphol denkt aan invoer spitsheffing

AMSTERDAM -  Schiphol bestudeert de invoering van een soort ‘spitsheffing’ nu de luchthaven het aantal vluchten in de al drukkere ochtend- en avonduren nauwelijks nog aan kan.

Daardoor moeten nieuwe maatschappijen en extra vluchten worden aangetrokken op de juist steeds stiller wordende periodes overdag. Terwijl het totaal aantal passagiers vorig jaar door de recessie acht procent - tot 43,6 miljoen - kelderde, was in de toch al drukke piekuren juist sprake van een forse stijging. “In de spits is het drukker dan ooit”, stelde topman Jos Nijhuis bij de presentatie van de jaarcijfers. “Veel maatschappijen hebben het aantal vluchten naar Schiphol teruggebracht. De vluchten in de ochtend- en avondpiek zijn echter allemaal gebleven. Bovendien grotere en vollere toestellen.” Volgens financieel directeur Verboom zorgt de tendens voor gigantische schommelingen en een toenemende inefficiency op het gebied van veiligheid, capaciteit en andere (personeels)kosten. Mede daardoor daalde de winst van Schiphol Group in 2009 met 29 procent tot 132 miljoen euro. Hoewel een discussie over prijsdifferentiatie erg gevoelig ligt, wil de luchthaven toch in gesprek met Den Haag. “Piekprijzen wordt in een aantal andere landen wel gebruikt”, stelde operationeel directeur Rutten.

Prikkels zijn echter lastig omdat niet alleen de Mededingingsautoriteit meekijkt, maar dit ook tegen het zere been is van topklant KLM. De maatschappij is afhankelijk van de drukke piekuren en wil bovendien geen - goedkope - concurrentie in de daluren, die de ‘overstapfunctie’ van Schiphol bij internationale verbindingen ondermijnt.

Schiphol erkent dat het in de discussies daarom omzichtig moet laveren, al was het alleen maar omdat aan een aantal start- en landingsrechten heel oude afspraken vastzitten. “We willen bovendien niet allerlei prijsvechters in de rustige uren aantrekken”, aldus de luchthaven, die zich ook zorgen maakt om de toenemende veiligheidskosten. “Vorig jaar zijn deze opnieuw fors gestegen tot liefst 237 miljoen euro. De beveiligingskosten bedragen daardoor nu het twaalfvoudige van ons hele schoonmaakbudget”, aldus Verboom.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cns uit deltametropool

En dan is het handig wanneer de accountant in de persoon van Nijhuis zelf aan het roer staat. Achter de schermen onderhandelt deze met Den Haag om de helft van die 237 miljoen te compenseren. "Daar zeg ik verder niets over", aldus deze slimmerik.
Voor alle bewoners rond de luchthaven en verre omgeving doemt nu ook het schrikbeeld op van overvol geprogrammeerde spitstijden, met alle extra risico's vandien. In al deze zaken blijft de politiek in Den Haag en Haarlem (Provinciehuis) volledig onzichtbaar.
Want nog steeds hebben Schiphol Group, PwC, KLM e.a. een bijna volledige status aparte weten te continueren.....

Geplaatst door Gerard uit NULL

Er is een eenvoudige oplossing: beperk de piekcapaciteit. Dan kan je spreiden en hindervriendelijker aanvliegen.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Dit gaat dus voor de omwonenden beslist de verkeerde kant op. Qua veiligheid en herrie
Met CNS eens: Er is voor BLRS nog een wereld te winnen in den Haag, om over de provincie maar even niet te reppen. Recent bleek mij weer,dat provinciebestuurders nu en dan volstrekt niet goed geinformeerd zijn !

Geplaatst door cns uit deltametropool

@ Observer:
Wellicht schept dit artikel duidelijkheid?

Overbodig meubilair: het Toekantafeltje

Het is crisis en het luxe Radisson SAS Hotel aan de Boeing Avenue is verruild voor een sobere vergaderruimte aan de Toekanweg. Gelegen aan een voormalige stadsrand van Haarlem met werkelijk alle kenmerken van een metropolitaans betonlandschap. De provinciale commissie die adviseert over de Structuurvisie 2040 luistert er naar diverse insprekers.
Het valt op dat aan de klassieke vergaderopstelling van voorzitter, leden van de commissie en griffier iets is toegevoegd dat de moderne tijd in de gedateerde omgeving laat doorklinken. Aan een zijtafeltje is n.l. een bleke dertiger met designbril en laptop waar te nemen die ingrijpt als het delicate proces van het opstellen van zo’n visie tot 2040 in gevaar lijkt te komen. Het is de aangestelde projectleider SV NH 2040. In het informele circuit heeft men het naar verluid over “een Amsterdamse ex-punker die na een job bij de bestuursdienst van Job Cohen diens ambities voor een toekomstig Metropolitaans gebied en bestuur slim verder verspreidt.” Hoe het ook zij, het artikel (google naar: Plan Amsterdam4) waarin deze meneer hoog opgeeft over het belang van “Megacities” die onder het toeziend oog van “buitenlandse keurmeesters” dienen te verrijzen geeft bepaald te denken!
Tijdens de genoemde commissie vergadering kon de burger gelukkig nog zijn zegje doen. Zo werden namens vele honderden bewoners van de buitengebieden rond Schiphol suggesties gedaan om de structuurvisie op de volgende punten aan te passen:
“Laat de provincie niet meewerken aan de toenemende bijdrage van de internationale luchtvaart aan de klimaatverandering. Als u deze inconsistentie uit uw Structuurvisie verwijdert, wordt het echt een indrukwekkende strategie.

Maak het provinciebeleid niet afhankelijk van de voorgenomen groei van het netwerk volgens de Luchtvaartnota. Volg niet klakkeloos de Schiphol Group, die kennelijk nog niet is voorbereid op een totaal andere toekomst dan de ingeschatte ruime verdubbeling. Dit groeiconcept is in feite een voortzetting van een voorbij verleden.

Maak het economische beleid en het vestigingsbeleid niet zo sterk afhankelijk van de onzekere toekomst van de luchtvaart. Een duurzaam en klimaatvriendelijk bedrijfsleven is een veel sterkere basis voor de komende decennia”.

Het is te hopen dat de commissie deze aanbevelingen ter harte gaat nemen zodat op 15 maart door Provinciale Staten van Noord Holland een doortimmerde en actuele structuurvisie wordt vastgesteld. Dan kan meteen het extra Toekantafeltje worden weggezet waar het thuishoort: in de kelder met overbodig meubilair.








Geplaatst door Observer uit Nederland

Ik ken de inspreker. Zie nulgroei op deze site ! Mr. Dr. H. Buurma