Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol de mist in

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 623 
|
 www.fd.nl 
Schiphol de mist in

Door: Annemarie van Gaal

De directieleden van luchthaven Schiphol hebben in de afgelopen dagen geen goed werk afgeleverd, vindt columnist Annemarie van Gaal.

Russische toestanden op Schiphol het afgelopen weekend. Ik keek naar de beelden van gestrande passagiers en zag mezelf weer zitten op een afgelegen luchthaven ergens in Rusland in de jaren negentig. Een ticket in mijn hand, maar of en zo ja, hoe laat er een vlucht zou gaan werd nooit bekendgemaakt.

Soms hoorde je wat kreten uit een krakende intercom, maar met de beste wil van de wereld kon je er geen woord uit opmaken. Het enige wat je kon doen was blijven zitten in de hal en goed naar buiten kijken of je een vliegtuig aan zag komen.

Smachten

In Rusland kende indertijd niemand het begrip klant. Wij hier wel. Daarom verbaast het me dat hier zo veel naar informatie smachtende mensen niet worden geïnformeerd.

Lege informatieborden en honderden mensen voor de balies waar de medewerkers zelf ook al urenlang niet geïnformeerd zijn. Schiphol was een drama en de luchtvaartmaatschappijen gaven ook niet thuis, want stel je voor dat ze klanten te woord moeten staan.

Jeuk

Mijn handen jeuken als ik zie dat mensen vier uur in de rij staan voor het NS-loket op Schiphol om een kaartje te kopen. Waarom roept niemand om dat iedereen, zonder kaartje in de trein kan springen en eventueel de kaartjes in de trein kan kopen. Nood breekt wetten en dit was dé kans om levenslange fans te scoren voor de NS! Gemiste kans.

Hoe kan het dat bijvoorbeeld op zondagavond de laatste informatie op de hele summiere site van Schiphol nog dateert van zaterdagmorgen? In 36 uur is er echt wel iets meer te melden en zelfs al zou de situatie onveranderd zijn, meld dat dan. Bekommer je om je klanten en geef de laatste informatie.

Oud

Onderaan op de site van Schiphol.nl staat de tekst: ‘Kijk op Schiphol.tv voor de laatste stand van zaken’. Ook op Schiphol.tv is die laatste stand van zaken meer dan een dag oud. Er wordt gemeld dat er ondanks de aswolk weer een stelletje op Schiphol getrouwd is (lekker belangrijk) en dat op verzoek van de Europese Unie een testvlucht zal worden uitgevoerd maar dat de resultaten nog niet bekend zijn. Inmiddels heb ik diezelfde middag al vier keer op BNR gehoord dat de testvlucht is afgerond en dat de resultaten goed waren. Waarom heb je een Schiphol-site als je hem op cruciale momenten niet eens bijhoudt?

Ik belde met mijn vriendin Meddy die in Afrika was en afgelopen weekend zou terugvliegen met British Airways. Zij was prima op de hoogte van de laatste situatie, want ze kreeg vier keer per dag een sms’je van British Airways. Zo hoort het.

Bonus

Minder dan een maand geleden ontvingen de vier directieleden van Schiphol ieder hun maximale bonus, omdat ze ‘onder extreme omstandigheden, goed werk hebben geleverd’. Ik ben niet tegen bonussen, ook niet voor Schiphol-ambtenaren en dit zijn zeker extreme omstandigheden, maar dit is geen goed werk.

Bekijk bericht op "www.fd.nl"

Reacties op dit bericht