Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol blijft worstelen met parallel starten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 447 
|
 Planet Internet 
Schiphol blijft worstelen met parallel starten

SCHIPHOL/DEN HAAG (ANP) - Luchthaven Schiphol blijft worstelen met vliegtuigen die gelijktijdig starten vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Vorig jaar bleek dat de toestellen bij vertrek te dicht bij elkaar in de buurt kwamen, waarop de vertrekroutes al drie keer tijdelijk zijn aangepast.

KLM zag niets in een aantal oplossingen waar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan werkte. De werkdruk in de cockpit zou bijvoorbeeld te groot worden, zei een woordvoerster van LVNL dinsdag. ,,Het is een gevoelig samenspel en luistert heel nauw. Het is ongelooflijk ingewikkeld’‘, aldus de zegsvrouw.

Een structurele oplossing was aanvankelijk voor deze zomer voorzien, maar dat wordt nu het voorjaar van 2006. Dat heeft directeur G. Kroese van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in een brief aan staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) geschreven. Schultz heef het schrijven dinsdag aan de Tweede Kamer gezonden.

Door het uitblijven van een definitieve oplossing kan Schiphol problemen krijgen met de geluidsnormen voor de Zwanenburgbaan. Op een aantal meetpunten vliegen meer vliegtuigen over dan afgesproken.

Kleine marges

Vooralsnog valt de herrie mee, aldus Kroese, omdat de Zwanenburgbaan de afgelopen tijd relatief weinig is gebruikt. Hij heeft dan ook geen concrete aanwijzingen dat Schiphol de geluidsnormen gaat overschrijden, hoewel hij geen harde conclusies durft te trekken. De marges zijn klein, zegt Kroese.

De Polderbaan en de Zwanenburgbaan liggen parallel aan elkaar. Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland gingen ervan uit dat vliegtuigen gelijktijdig konden opstijgen. Direct na de ingebruikname van de Polderbaan bleek dat de toestellen te dicht bij elkaar in de buurt konden komen. Dat had bijvoorbeeld te maken met harde zijwind of onnauwkeurige navigatieapparatuur.


Reacties op dit bericht