Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol biedt omwonenden sigaar uit eigen doos

 |
 Geplaatst door: Liesbeth 
 |
 Bekeken: 1116 
|
 Milieudefensie 
Schiphol biedt omwonenden sigaar uit eigen doos

Luchthaven wil via ‘Alderstafel’ af van milieuregels

Amsterdam, 19 mei 2008 - Uit het uitgelekte onderhandelingsvoorstel over de toekomst van Schiphol, waarover de luchtvaartsector, bestuurders en omwonenden praten onder leiding van Hans Alders, blijkt dat de wettelijke geluidsregels wat Schiphol en de KLM betreft op de schop moeten. ‘Een ridicuul voorstel,’ aldus Evert Hassink van Milieudefensie, ‘niet de toch al minieme bescherming van omwonenden is het probleem, maar de onwil van Schiphol om zich aan de wet te houden.’

Schiphol wil zich gaan houden aan de toch al verplichte vliegroutes. Een verplichting die vrijwel dagelijks geschonden wordt en voor veel overlast zorgt. In ruil voor dergelijke vrome beloftes wil de luchthaven af van de huidige, toch al slappe regels die de vlieghinder moeten beperken. Hassink: ‘Omwonenden krijgen een sigaar uit eigen doos en schieten niks op met dit voorstel.’

De overlast voor de omgeving beperken kan Schiphol ook zonder dat voor de zoveelste keer de regels overhoop te gooien. Vorig jaar is er al een experimentenwet aangenomen die het mogelijk maakt om geluidsgrenzen bij te stellen als dat in het belang is van Schiphol en omwonenden. Hassink: ‘Schiphol presenteert zich graag als “normaal bedrijf” of als “goede buurman”. Maar het uitgelekte conceptakkoord laat zien dat Schiphol slechts bereid is zich aan de wet te houden en wat te doen voor de omwonenden als die wet naar haar wensen wordt aangepast. Dat is de wereld op zijn kop.’

Milieudefensie roept de politiek op betrouwbaar te blijven en de wettelijke grenzen die in 2001 werden vastgesteld, niet los te laten. Een nieuwe discussie over het geluid rond Schiphol zal leiden tot bestuurlijke chaos en tot onzekerheid voor de honderdduizenden geluidsgehinderden rond de luchthaven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

De verwoesting is uiteindelijk totaal.
Er is geen plek meer in Kennemerland waar je de kisten niet hoort denderen.

Het is wrang dat je als burger hoopt op hogere brandstofprijzen.

Je kijkt naar andere woonmogelijkheden. Om de luchtvaart te ontlopen moet je toch behoorlijk boven het Noordzeekanaal gaan zoeken. Met de stijgende brandstofprijzen is dat dan weer een beetje jammer.

We zijn als BV Nederland gevangen in de obsessie van expansie en groei. Volgens mij groeien we steeds sneller uit ons voegenwerk.

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Ik kan mij grotendeels vinden in de beschrijving van Miliuedefensie :"Schiphol wil zich gaan houden aan de toch al verplichte vliegroutes. Een verplichting die vrijwel dagelijks geschonden wordt en voor veel overlast zorgt. In ruil voor dergelijke vrome beloftes wil de luchthaven af van de huidige, toch al slappe regels die de vlieghinder moeten beperken. Hassink: 'Omwonenden krijgen een sigaar uit eigen doos en schieten niks op met dit voorstel."
En hoe zou dat houden aan de verplichte vliegroutes dan te controleren zijn?

Ik ben zeeeeeeer benieuwd hoe dit allemaal moet gaan aflopen.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** We staren ons blind op vermeende overtredingen, vliegtuigen die te veel naar links of naar rechts vliegen. Irrelevant!
** We hanteren flitspalen als er een toestel te veel lawaai maakt. Bullshit ! Die andere 431.999 maken evenveel herrie.

** We verliezen uit het oog waar het om gaat: er vliegen er TE VEEL !!

We moeten toe naar een situatie waarin voor elk mens, elk individu een maximum wordt gesteld aan het aantal verstoringen én de grootte van die verstoringen. DAT zijn namelijk de factoren die de hinder bepalen. Het aantal mensen en in welke gebieden men vliegtuigen hoort is veel minder belangrijk.
Door ALLEEN maar op routes te concentreren maken we het leven van eenieder die er onder wordt tot een hel.

Het is dezelfde situatie als waarin we alle inkomstenbelasting gaan halen bij de AOW'ers of mijn part WAO'ers omdat er dan zo min mogelijk mensen last van die belasting hebben.

Of waarin we proberen ALLE regen van Nederland in Groningen te laten vallen omdat er dan zo min mogelijk mensen last van hebben. Wat dat voor Groningen betekent laat zich raden.

We moeten onmiddellijk stoppen met dat soort denken, dat heeft geen enkele zin. Dat is namelijk het domein waarvanuit "de sector" redeneert, geholpen door de Lden-berekeningen.
Gaan we mee met het "sectordenken" dan is het einde zoek. Dan werken we zelf mee aan het groeiscenario. De gevolgen van die groeiscenario's kennen we inmiddels.

Het hoge woord moet er maar eens ferm uit: MINDER VLIEGEN.
Wees daarin liever duidelijk dan dat je je laat verleiden tot het instemmen met plannen die uiteindelijk alleen maar groei voor Schiphol betekenen en het verzuipen van de Groningers.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Zeer goed betoog Leo!

Wie binnen de Alderstafel die de bewoners vertegenwoordigen durft op te staan en dat te verkondigen? Dat is de ware vertegenwoordiger.

Geplaatst door Job uit Almere

Helemaal met Leo eens! Minder vliegen is de juiste optie. Je zult inderdaad maar onder een van de vliegroutes wonen. Maar ja de politiek laat je graag verzuipen en meneer Alders heb ik beslist geen vertrouwen in, die neemt zonder mij te vragen beslissingen voor mij, waar ik mij helaas niet in kan vinden.