Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol belooft minder herrie

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 581 
|
 NHD 
Schiphol belooft minder herrie

IJMOND - 
Ruim twintig maatregelen zijn afgesproken aan de ‘Alderstafel’ om de hinder door Schiphol te beperken. Het akkoord belooft grote en kleine verbeteringen. Een overzicht van de belangrijkste plannen en experimenten, waarvan een aantal reeds in gang is gezet.

Het weren van lawaaiige vliegtuigen is een van de meest effectieve maatregelen. Schiphol verhoogt per 1 november de nachtelijke start- en landingstarieven voor deze categorie. Bewoners van onder meer Castricum, Heemskerk, Uitgeest en Assendelft zullen ‘s nachts minder worden gestoord.

De overlast moet voorspelbaarder worden door een experiment met het baangebruik. Voor zover het weer dit toelaat, zal (bijvoorbeeld een maand) beurtelings vooral naar het noorden en later naar het zuiden worden gestart. Begin: november 2007.

Een hogere nachtelijke aanvliegroute naar de Polderbaan. Najaar 2007. Gunstig voor Castricum en Limmen.

Een verbetering van een vertrekroute vanaf de Polderbaan in 2008 waardoor de vliegtuigen op grotere afstand Spaarndam en Beverwijk passeren.

Aanpassing in 2008 van een vertrekroute oostwaarts vanaf de Polderbaan, waardoor Zwanenburg en Amsterdam-Centrum minder hinder ondervinden. In Badhoevedorp leidt de maatregel tot meer lawaai.

Optimalisatie van de uitvliegroute waardoor in IJmuiden en Beverwijk vanaf medio 2008 de hinder moet afnemen. Het vliegverkeer wordt geconcentreerd boven het Noordzeekanaal.

Maatwerk ‘geluidsmanagement’ in samenspraak met bewoners.

Schiphol belooft zich in te spannen om in het jaar 2010 zo’n 10.000 vluchten te verplaatsen naar Lelystad. Het gaat om vluchten van vakantiecharters en prijsvechters die geen rol vervullen in de overstapfunctie van Schiphol.

Betere uitvliegprocedure bij gelijktijdige starts van de Polderbaan en Zwanenburgbaan, waarbij Zwanenburg, Lijnden en Badhoevedorp zo veel mogelijk zullen worden gemeden. Dit begint in 2008.

Een proef om nachtelijke vertrekroutes vanaf de Polderbaan ook te vliegen tussen zes uur en kwart voor zeven ‘s ochtends. De luchtvaartsector heeft grote bedenkingen omdat vanaf 2012 een tekort aan startcapaciteit zou kunnen ontstaan. Vooral minder hinder voor duizenden inwoners van Amsterdam en Zaanstad.

 

Download het gehele artikel 'Schiphol belooft minder herrie'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit NULL

FOUTE BERICHTGEVING
Nachtvluchten worden met een uur verlengd. Daardoor een uur anger vliegverkeer EN eerder in de nacht intensiever vliegverkeer RECHT over castricum/limmen. ONGUNSTIG voor castricum en limmen.

Hoger vliegen is marginaal, veel hoger dan nu kan het niet. En zodra het drukker wordt, straks na na pakweg 04:00 uur in de nacht, kunnen ze niet meer hindervriendelijk aanvliegen. Ze vliegen straks misschien 1250 meter in plaats van nu 1150 meter hoog, maar ze maken wél meer herrie.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** "Beperken" betekent minder méér, maar nog altijd méér.

Hinder wordt veroorzaakt door die dingen boven ons hoofd.
Je moet pijn bestrijden door de oorzaak weg te nemen, niet door pijnstillers te verstrekken. Ergo: MINDER vliegen.

Geplaatst door bas van den born uit wijk aan zee

Helaas staat de verhoging van het transition level niet boven aan in deze lijst, maar wellicht komt die spoedig,
We hoeven niet zo zeer te wachten voordat die in heel europa wordt ingevoerd. Ze kan in de Schiphol TMA-1 individueel van kracht worden.