Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Schiphol-baas tegen flexibele geluidsnormen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 757 
|
 Elsevier 
Schiphol-baas tegen flexibele geluidsnormen

(Novum) - De directeur van Schiphol, Gerlach Cerfontaine, ziet niets in de manier waarop het kabinet de luchthaven wil laten groeien. Dat zei hij donderdag in de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting over de toekomst van het vliegveld. Het kabinet wil Schiphol ruimte bieden om te groeien door flexibel om te gaan met het handhavingsbeleid.

Het kabinet voert een tweesporenbeleid. Het wil enerzijds Schiphol laten groeien, maar anderzijds ook aandacht besteden aan geluidshinder. Dit moet worden bereikt met een flexibel handhavingsbeleid waarbij wordt ‘gesaldeerd’ tussen handhavingspunten. Wanneer op één punt meer lawaai wordt gemaakt dan toegestaan, maar op een ander punt juist minder, blijft de totale geluidshinder binnen de afgesproken grenzen. Salderen zou leiden tot 25 procent meer vliegverkeer op dergelijke handhavingspunten.

Volgens Cerfontaine leidt salderen tot een nog ingewikkelder situatie en blijft er onduidelijkheid bestaan over de groeimogelijkheden. Hij wil dat het kabinet en de Tweede Kamer zich eerst duidelijk uitspreken over de groeimogelijkheden van Schiphol. ‘Op dit moment maakt niemand heldere keuzes.’

Voordat het kabinet in het najaar een definitief besluit neemt over de toekomst van de nationale luchthaven, moeten de luchtvaartsector en Schiphol van staatssecretaris van Verkeer Melanie Schultz (VVD) volgens Cerfontaine harde afspraken maken over het milieu. Er moet een convenant komen waarin de geluidshinder zoveel mogelijk wordt beperkt.
De Schiphol-baas zou het liefst zien dat het kabinet de handhavingspunten afschaft. Duidelijk overleg met omwonenden zou onmisbaar zijn. Ook Cerfontaine wil maatregelen tegen de geluidshinder. Hij stelde dat het lawaai sinds 1990 al met de helft is afgenomen.

Cerfontaine kan zich goed vinden in het rapport dat het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) woensdag presenteerde. Volgens die organisatie is het goed mogelijk om de overlast iets verder weg van Schiphol te verminderen. Keerzijde van de medaille is dat een paar duizend woningen vlak bij luchthaven te maken krijgen met meer geluidsoverlast. Volgens het MNP woont hier twee tot drie procent van het aantal mensen dat geluidsoverlast ondervindt.
Verwacht wordt dat bij de huidige groei de grens van Schiphol rond 2008 wordt bereikt. Een topman van KLM liet donderdag tijdens de hoorzitting doorschemeren dat als KLM zou worden beperkt in de groei een deel van de vluchten naar Parijs wordt verplaatst.

De Tweede Kamer debatteert eind juni over Schiphol.


Reacties op dit bericht