Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol: Rijk moet meebetalen aan kosten

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 524 
|
 AD 
Schiphol: Rijk moet meebetalen aan kosten

Door RICHARD CLEVERS

SCHIPHOL - Vliegen via Schiphol wordt te duur, ziet ‘s lands grootste luchthaven zelf ook. De overheid moet iets doen, meent vertrekkend Schiphol-baas Gerlach Cerfontaine.

De veiligheidstoeslag moet omlaag. Dat zei Cerfontaine gisteren, bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Hij is bang dat consumenten door de hoge kosten niet meer via Schiphol zullen reizen.

De door het vliegveld zo verfoeide vliegtaks (11,25 euro voor Europese vliegreizen, 45 euro voor langere vluchten) jaagt de kosten al omhoog.

Vanaf 1 november komt daar nog een verhoging van de veiligheidstoeslag, à 60 (!) procent, bij. Vertrekkende passagiers betalen dan 17,47 in plaats van 10,84 euro nu, en overstappers 9,78 in plaats van de huidige 6,07 euro. Dat is - zeker in deze tijd met een financiële crisis en hoge olieprijzen - te veel, vindt Cerfontaine. Ook de passagierstoeslag, voor onderhoud en schoonmaak van de luchthaven, gaat omhoog.

Schiphol bepaalt dan wel zelf de hoogte van de veiligheidstoeslag, maar om de grove verhoging van het bedrag kan het niet heen, omdat ook de kosten omhoog gaan. ,,Wij verdienen hier niks aan,’’ bezweert de financiële man van Schiphol, Pieter Verboom. Het geld is nodig voor veiligheidspersoneel en geavanceerde machines. Met de kosten die Schiphol daarvoor maakt, dient het ook de Nederlandse maatschappij, meent Cerfontaine. De overheid zou dus moeten meebetalen, waardoor de toeslag omlaag kan.

Al moet gezegd dat het probleem vanaf 1 april volgend jaar minder groot is. Dan gaat de veiligheidstoeslag gek genoeg alweer omlaag - met zo’n 20 tot 25 procent, voorspelt Verboom. Schiphol is kennelijk verplicht de kosten ook in het jaar waarin ze zijn gemaakt op de consument te verhalen. Tariefaanpassingen vinden op 1 april en 1 november plaats.

Over de vliegtaks is Schiphol nog altijd niet uitgemopperd. Cerfontaine heeft premier Balkenende in een brief om duidelijkheid voor de toekomst gevraagd: Maakt de vliegtaks over een aantal jaar plaats voor een Europese milieumaatregel, zodat er weer gelijkheid is op alle Europese luchthavens? Of blijft de Nederlandse milieubelasting op vliegtickets naast die Europese maatregel bestaan?

Onder meer vanwege de vlieg- taks houdt Schiphol er rekening mee dat het aantal reizigers niet zal toenemen in 2008 en 2009. Nu al kiezen lagekostenmaatschappijen, zoals Easyjet, steeds vaker voor buitenlandse vliegvelden. Cerfontaines grootste vrees is dat op termijn verbindingen wegvallen, als ook andere maatschappijen de wijk nemen.

Gisteren onthulde Schiphol de punctualiteitcijfers over het eerste half jaar: 80,8 procent van de vliegtuigen arriveerde op tijd in Amsterdam, tegenover 81 procent in 2007. Een lichte verslechtering dus, die de luchthaven wijt aan het ‘stormachtige weer en de sneeuwval in maart’. Voor vertrekkende vluchten daalde de punctualiteit zelfs 1,4 procentpunt van 71,9 naar 70,5 procent.

Ook met de baggage ging het vaker mis: 2,3 procent van de koffers kwam in het eerste half jaar niet tegelijk met de eigenaar op de plaats van bestemming. Vorig jaar was dat percentage nog 2,2 procent.


Reacties op dit bericht