Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schiphol-Katwijk een nieuwe benadering van nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1409 
|
 nieuwsbank.nl 
Schiphol-Katwijk een nieuwe benadering van nachtvluchten

Alternatief voor uitbreiding vliegveld Lelystad: uitplaatsing naar schiereiland op zee bij Katwijk.

SCHIPHOL, KATWIJK, 20120220—Inhakend op de heftige discussies rond de uitbreiding van Vliegveld Lelystad lanceert Paul J.M. Grove vandaag zijn plan voor de aanleg van een dependance van luchthaven Schiphol op een schiereiland in zee. “De discussie over het uitplaatsen van vluchten van Schiphol naar de regio heeft tot nu toe niet veel meer opgeleverd dan plannen voor het verplaatsen van overlast”, zegt Grove. Zijn plan Schiphol-Katwijk moet daadwerkelijk een oplossing voor overlast bieden.

Als gepensioneerd verkeersvlieger is Grove ervan overtuigd dat de nachtelijke beperkingen voor Schiphol moeten worden opgeheven - niet in de Haarlemmermeer maar op een schiereiland voor de kust van Katwijk. Anders dan het in 2003 afgewezen plan voor een eiland, is volgens Grove een schiereiland wel betaalbaar en kan er in combinatie met het bestaande Schiphol wél van een rendabele exploitatie sprake zijn.

Grove: “Nu laait de discussie weer op over vliegveld Lelystad. Om dit vliegveld uit te gaan breiden met als gevolg een enorme overlast, alleen om dagvliegverkeer op te vangen is kortzichtig. Schiphol heeft niet zo zeer problemen met dagvliegverkeer maar met nachtvluchten. Vliegveld Lelystad lost dus niets op en is voor Schiphol en de vliegmaatschappijen, alleen maar kostenverhogend en voor de omgeving een ramp. Beperk vliegveld Lelystad tot een klein zakelijke luchthaven met een startbaan van 1800 meter.”

Schiereiland

Eerdere plannen voor een vliegveld in zee bestonden uit een eiland ver in zee met een miljarden kostende tunnel. In 2003 is een dergelijk plan vanwege de hoge kosten definitief afgeschoten. Een plan met een goedkoop schiereiland is nooit onderzocht. Doordat de aanlegkosten een fractie zijn van eerdere plannen, kan een vliegveld op een schiereiland in zee wel rendabel worden geëxploiteerd. De verbindingsdijk tussen de kust en het vliegveld, maakt het mogelijk om behalve met een treinverbinding ook een snelweg aan te leggen zodat vrachtverkeer rechtstreeks naar het vliegveld kan, wat enorm kostenbesparend is voor vervoerders.

Schiphol-Katwijk is als polder gebouwd. Dit maakt mogelijk om vanaf de zeebodem -18 meter, tot het platform, + 15 meter, het vliegveld op te bouwen. Het is mogelijk om zo tot 50 km2 aan vloeroppervlakte te verkrijgen, dus vrijwel geen bebouwing boven het platform, dit vermindert de zichtbaarheid vanuit de kust en turbulentie voor het vliegverkeer. Dus alles, zoals hotels, station aankomst en vertrekhal, distributie centra, sportcentra en bioscopen etc. onder het platform. Ook de bouwmethode verschilt met eerdere plannen. Wij kunnen elders, waar het het goedkoopst is, bijvoorbeeld in België of Engeland, caissons laten bouwen voor de ruwbouw. Vervolgens worden deze ingevaren en afgezonken. Pas hierna wordt het dijklichaam opgespoten en de verbindingsdijk met de kust aangelegd. Voor alle duidelijkheid, platform en startbanen liggen op de bebouwing. Deze bouwwijze is enorm kostenbesparend.

De verbindingsdijk begint haaks op de kust, 1 km ten zuiden van Katwijk en buigt naar het zuidwesten. Hierdoor is de dijk en het vliegveld vanuit Katwijk vrijwel niet te zien. De dijk kan ook na het vliegveld weer teruglopen naar Scheveningen waardoor er subsidies vanuit Brussel kunnen worden verkregen (kustbescherming) en een enorm binnenmeer ontstaat met natuurgebieden en mogelijkheden voor toerisme.

De dijk maakt het ook mogelijk dat Katwijk langs de dijk een zeehaven of jachthaven aanlegt zonder veel meer kosten, het toerisme aldaar krijgt een enorme stimulans. Op de eerste 2 km dijk is ook ruimte voor hotels, restaurants en andere toeristische toepassingen.

Schiphol-Katwijk heeft twee startbanen, parallel aan de kust, bovendien liggen ze op de meest voorkomende windrichting. Eerdere plannen van een eiland hadden ook een dwarsbaan, of was een draaiend eiland. Daardoor moest het vliegveld ver uit de kust (vanwege het aanvliegen). Echter, het komt slechts een paar uur per jaar voor dat de wind dwars op de baan staat en bovendien harder is dan de landingslimieten van vliegtuigen. Vliegveld Charles de Gaulle en vliegveld London Gatwick hebben ook geen dwarsbanen en zijn slechts zelden even gesloten.

Schiphol blijft

Dit plan is een uitbreiding in zee van Schiphol en dus niet een verplaatsing zoals in eerdere plannen. Dit is zeer kostenbesparend, eerdere plannen waren een gigantische kapitaalvernietiging. Met dit plan kan Rotterdam-The-Hague Airport gesloten worden alwaar in de wijde omgeving hoogbouw ter plaatse mogelijk wordt. Dit maakt mede dit plan betaalbaar en rendabel. Rotterdam kan nu het Dubai worden van het noorden. Met dit plan hoeft Lelystad niet uitgebreid te worden en het bespaart zo veel overlast in de Flevopolder en zijn wijde omgeving, bijvoorbeeld in het Gooi en Harderwijk.

Met dit plan komt een volledig einde aan de nachtelijke overlast van Schiphol, dat net als de meeste vliegvelden in Duitsland, ’s nachts voor luchtverkeer, gesloten kan worden. Schiphol zelf blijft ’s nachts open, daar zij verbonden is, middels de zweeftrein, met Schiphol-Katwijk. De reistijd bedraagt slechts 6 minuten. Deze treinverbinding van Siemens, is sneeuw-, blad-, regen- en windbestendig en gebruikt slechts een derde van de energie van een gewone trein en produceert slechts een fractie van het geluid.

Groen

Schiphol-Katwijk zal gebruik gaan maken van warmte uit startbanen, golfslagcentrale, statische en gewone windmolens langs de dijk, mogelijk algenproductie in zeewater voor biodiesel. Grondwarmte etc. Schiphol-Katwijk wordt het groenste vliegveld ter wereld.

Schiphol-Katwijk kan een aanjager worden voor de Nederlandse economie, het plan kan ook elders worden toegepast zoals bij Oostende of in de monding van de Thames, maar als Nederland maximaal wil profiteren, moet zij het als eerste bouwen.

Alle politieke partijen zijn inmiddels op de hoogte gesteld van dit plan, mogelijk zullen zij aandringen op verder onderzoek. Paul Grove: “Wij kunnen ons blind blijven staren op bezuinigingen, maar beter is het om te kijken hoe we de economie weer kunnen aanjagen, hier ligt de kans!”

Voor meer toelichting zie www.schipholkatwijk.nl

 


Reacties op dit bericht