Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schadevergoeding van Schiphol?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 867 
|
 trouw.nl 
Schadevergoeding van Schiphol?

© Vincent Dekker. Condensstrepen boven mijn zonnepanelen

WEBLOG Het is weer druk boven mijn hoofd. De Airbussen en Boeings vliegen af en aan. Dat zorgt voor een onverwachte tegenvaller: minder stroom uit mijn panelen. Zullen we Schiphol om een bijdrage uit hun overlastfonds vragen?

Bij ongunstige wind gaan de Boeing 747’s op een paar honderd meter hoogte over mijn huis heen. Dat levert veel herrie op. Niet leuk, maar ja, je kunt er niks aan doen. Ik heb er voor Trouw lang genoeg over geschreven, toen nog ten behoeve van andere omwonenden, om te weten dat protesteren niets helpt.

Op mooie dagen kun je de vliegtuigen echter ook goed zien op 10 kilometer hoogte: aan de condensstrepen die ze over het hemelgewelf trekken. Soms vormen die zo’n ‘dicht’ wolkendek dat ze het zonlicht voor mijn zonnepanelen blokkeren.
Ik moet eens gaan bijhouden hoeveel Watt mijn panelen minder leveren als de zon achter een of meer condensstrepen schuil gaat. Dat het scheelt, weet ik inmiddels zeker.

Heeft een van u al eens harde cijfers over dit condenseffect gezien? Volgens mij moet het op landelijke schaal gemeten om substantiële bedragen kunnen gaan. Ik gok dat het mij met mijn twaalf panelen minstens een tiental kWh per jaar scheelt. Dat lijkt weinig, maar in Nederland staan in totaal nu al 400.000 keer zo veel panelen, dus de schade zou dan 4 miljoen kWh kunnen zijn. Bij 23 cent per kWh ongeveer een miljoen euro aan stroom. En de komende jaren zal dat een paar keer verdubbelen, zodat de vliegtuigschade naar vijf en dan naar tien miljoen euro per jaar gaat stijgen.

Wat mij betreft mag Schiphol een potje gaan vormen om die schade te compenseren. En dat bedoel ik niet gekscherend! Het hoeft niet moeilijk te zijn om de uitkering te regelen. Schiphol maakt het geld over aan de energiebedrijven en die verrekenen het met hun klanten naar rato van het aantal kWh dat een klant met panelen zelf opwekt. Je krijgt dan een iets hogere vergoeding voor de teruggeleverde kWh’s ter compensatie van de kWh’s die je niet hebt kunnen leveren door toedoen van het vliegverkeer.

Doorgaand verkeer
Nu zou Schiphol natuurlijk met recht en reden kunnen zeggen dat de condensstrepen boven ons land van vliegtuigen zijn die niet op Schiphol landen en starten. Op tien kilometer hoogte vliegt het ‘doorgaande verkeer’.
Maar die redenering moet ik Schiphol ten sterkste afraden. Dan wordt Schiphol namelijk verantwoordelijk voor de condensstrepen boven Duitsland. En daar staan niet 400.000 keer zoveel zonnepanelen, maar twaalf miljoen keer zoveel. De schade van pakweg 30 miljoen per jaar die daar door condensstrepen nu al wordt geleden, kan Schiphol maar beter aan Frankfurt, München en Berlijn overlaten.


Reacties op dit bericht