Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Schadeclaim bij aanleg zesde baan Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 785 
|
 Haarlems Dagblad 
Schadeclaim bij aanleg zesde baan Schiphol

Richard Mooyman

SCHIPHOL - Projectontwikkelaars dreigen miljoenenclaims in te dienen als op Schiphol een zesde baan wordt aangelegd. Door een nieuwe startbaan parallel aan de Kaagbaan zullen op het bedrijvenpark Schiphol-Rijk waarschijnlijk bestaande gebouwen moeten worden gesloopt.

Verder moet een aantal bouwplannen worden afgeblazen. Dat blijkt uit bezwaarschriften tegen het plan van de provincie Noord-Holland om ruimte te reserveren voor eventuele extra startbanen.

De luchthaven Schiphol en het kabinet hebben nog geen besluit genomen over een mogelijke zesde of zevende baan. Maar Gedeputeerde Staten van Noord-Holland willen de aanleg van een baan parallel aan de Kaagbaan en een baan tussen de Zwanenburgbaan en Polderbaan niet bij voorbaat onmogelijk maken. Daarom wil het college de planologische reservering voor beide startbanen met twee jaar verlengen tot april 2008.

De projectontwikkelaars Forward Business Parks 2000 en Chipshol zijn tegen de aanleg van een dubbele Kaagbaan. Namens Forward stelt het advocatenkantoor NautaDutilh dat op Schiphol-Rijk 65 bedrijven zijn gevestigd met vijfduizend werkplekken, waaronder Nuon, Mitsubishi, KLM, Unisys en het Radisson SAS-hotel. De bedoeling is het terrein verder te ontwikkelen tot een omvang van tienduizend werkplekken, maar volgens NautaDutilh dreigt Forward zwaar te worden getroffen door een uitbreiding van het banenstelsel.

De aanleg van een tweede Kaagbaan zou leiden tot forse vermindering van de waarde en gebruiksmogelijkheden van stukken grond en gebouwen in Schiphol-Rijk, zo stelt het advocatenkantoor. Inmiddels is hier door Forward ruim 27 miljoen euro geïnvesteerd. Ook is het ‘zeer wel denkbaar’ dat gebouwen moeten worden afgebroken. De ontwikkeling van nog onbebouwde terreinen ‘staat ernstig op de tocht’, waardoor alleen al een schade dreigt van een kleine zes miljoen euro.

NautaDutilh stelt dat onvoldoende aannemelijk is gemaakt dat een zesde baan noodzakelijk is voor het functioneren van de luchthaven. De procedure zorgt bovendien voor ‘een lange periode van onzekerheid’ voor de belanghebbenden. Chipshol, de andere ontwikkelaar op Schiphol-Rijk, stelt dat de onzekerheid al veel te lang duurt. De aanleg van een tweede Kaagbaan noemt directeur P. Poot van Chipshol ‘economisch en maatschappelijk onverantwoord’. De ruimte die Schiphol claimt is volgens Poot buitensporig. Succesvolle luchthavens elders op de wereld kunnen toe met veel minder banen, aldus de Chipshol-directeur.

Het provinciale plan voor de ruimtereservering stuit ook op bezwaren bij diverse gemeenten en bewonersorganisaties. De gemeenten Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Aalsmeer hebben al laten weten dat zij niet willen meewerken aan deze procedure. Volgens Haarlemmermeer gaat het niet slechts om een administratieve ingreep, zoals het dagelijks bestuur van de provincie zegt.

Volgens Haarlemmerliede en Spaarnwoude zijn ‘zo langzamerhand de grenzen van de groei bereikt’. Ook verschillende organisaties, waaronder de Dorpsraad Badhoevedorp en het Platform Velsen Overlast Schiphol, hebben bezwaren ingediend uit vrees voor een toename van de overlast. Schiphol heeft juist laten weten de verlenging van de reservering tot april 2008 te kort te vinden. De luchthaven verwacht niet dat er voor die tijd duidelijkheid zal zijn over een eventuele extra baan.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos

Zou Schiphol-Rijk een vuil spelletje spelen? Zoveel mogelijk grond in het bezit krijgen, dan kun je als eerste macht uitoefenen. Je profiteerd als eerste van het feit dat de landingsbanen natuurlijk geld opleveren, daarna als de situatie ECHT onhandelbaar is geworden voor zowel de omwonenden en Schiphol zelf ivm. de toegenomen aversie tegen al die vliegbewegingen, kun je het voor verschrikkelijk veel geld verkopen.
Want grond is zo ongeveer het duurste wat in Nederland te koop is.........
Zo iets zal het wel zijn, want van effectieviteit hebben ze bij Schiphol nog nooit van gehoort. Wel van meer, nog meer en oneindig veel meer..................

Geplaatst door OB

EEN TAAK VOOR CROS ?

Is de CROS niet het orgaan waarin gemeenten en belanghebbende omwonenden van Schiphol met de luchtvaartbedrijven moeten overleggen om overeenstemming te bereiken?

Dit lijkt me bij uitstek een zaak van evenwicht in zeggenschap (zie Stallen)

Geplaatst door Gerard

Niet als de sector in de minderheid lijkt te zijn. De secretatis zal er wel voor waken dit onderwerp nú op de agenda te zetten. Daar is hij te pro Schiphol voor.

Geplaatst door OB


Gelijk dat heb je
Verschil moet zijn
De ene speelt Monopoly
De ander Boerenschroom

Geplaatst door Lolz0r

gewoon de zooi platbombarderen.