Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Samenwerking Air France van levensbelang voor KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1181 
|
 nuzakelijk.nl 
Samenwerking Air France van levensbelang voor KLM

De samenwerking met Air France is voor KLM van levensbelang. “We zijn te klein om het alleen te doen.”
Dat zegt Camiel Eurlings, president-directeur KLM, vrijdag tegenover NU.nl.
Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers werd bekend dat Air France-KLM aanvullende bezuinigingsmaatregelen moet nemen.
Dat geldt in mindere mate voor KLM, aangezien Eurlings verwacht dat de Nederlandse tak eind 2014 voldoet aan de doelstelling. Echter in het vrachtvervoer zullen beide partijen extra stappen moeten maken.
Sinds de twee partijen fuseerden in 2004 heeft KLM positief bijgedragen met 2,98 miljard euro aan het positieve operationele resultaat van 2,2 miljard euro. Air France was verantwoordelijk voor de negatieve bijdrage van 791 miljoen euro.
Pure kolder
De daardoor ontstane geruchten, dat de samenwerking op springen zou staan, noemt Eurlings “pure kolder”.
“Qua omzet zijn we gegroeid van 4 miljard euro in 2000 naar 9,6 miljard in 2013. Dat komt voor een groot gedeelte doordat wij veel klanten uit de Franse markt krijgen die naar Amsterdam vliegen en van daaruit naar de rest van de wereld.”
Levensbelang
“We hebben nu een goede toegang tot de Franse thuismarkt en dat is voor ons van levensbelang”, aldus Eurlings.
“De toekomst van de luchtvaart ligt in een wereldwijd partnerschap. Er blijven een paar hele grote verbanden over en een paar nichespelers. Met Air France zijn wij zo’n sterke Europese partij, dat wij een essentiële schakel kunnen zijn van een van die grote wereldwijde combinaties.”
Trots
Eurlings volgde per 1 juli Peter Hartman op als president-directeur van KLM, daarvoor was hij directeur van KLM Cargo.
“Ik geloof in de filosofie van Peter Hartman, keeping the family together. Een bedrijf waar mensen trots zijn om te werken en waar we elkaar niet loslaten als het even tegenzit. Ik vind dat de kracht van KLM waar ik op verder wil bouwen.”
“Daarnaast wil ik het merk KLM nog sterker in de markt zetten met tal van nieuwe producten en meer keuzevrijheid voor de klant.”
Keuzes
Een van die “keuzes” is het betalen voor een koffer op Europese vluchten. “Wij zijn geen low cost maatschappij. Wij houden een bepaald basisniveau, tegen een lage prijs. Daarnaast heb je de keuze om iets te betalen voor je koffer of je wordt gratis lid van ons Flying Blue-programma.”
Sinds de maatregel half mei werd ingevoerd, ziet het bedrijf 22 procent extra aanmeldingen voor het loyaliteitsprogramma. “Onze Flying Blue-leden zijn hele trouwe klanten en die groep willen we graag verbreden.”
Of het beleid ook wereldwijd ingevoerd gaat worden, is “nu niet aan de orde”.
IOC-lid
Eurlings wil niet vooruit lopen op zijn benoeming als IOC-lid, wat in principe nog slechts een formaliteit is.
“Het zijn beide internationale functies. Ik ben vanuit KLM op veel plekken in de wereld en dat maakt dingen goed te combineren. Als het gaat gebeuren, is het een eervolle en mooie opdracht om de Nederlandse sportwereld, met NOC*NSF en topsporters, internationaal goed op de kaart te zetten.”


Reacties op dit bericht