SWAB: stappen tegen vliegtuiglawaai
Buitenveldertbaan
Het gaat de verkeerde kant op met het vliegtuiglawaai uit de Buitenveldertbaan. In 2011 30% meer gebruikt dan in 2010, en zelfs 60% meer dan met de autoriteiten was afgesproken voor dat jaar. En geen verbetering in de eerste maanden van 2012. ”Onacceptabel, het is weer tijd om stappen te zetten,” zegt drs Jan Griese, strijdvaardig voorzitter Stichting SWAB (Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert). De SWAB duwde vorige maand honderden flyers in Buitenveldertse brievenbussen,
om hulp te zoeken voor stappen tegen het vliegtuiglawaai. Volgens Griese een succes. Met nog meer
leden - en vooral ook financiële bijdragen - kan hij nog beter een vuist maken tegenover overheden en Schiphol. Ook het WOCB werkt actief met SWAB samen.
SWAB, opgericht in 1990, telt 9 kerngroepleden, allen vrijwilligers. Zij maakt deel uit van de BLRS (Vereniging tot Behoud Leefmilieu Regio Schiphol), met nog 15 andere organisaties uit Noord-Holland.
Aan afspraken houden
“Mensen die kwamen wonen in Buitenveldert en Amstelveen-Noord wisten van het bestaan van de Buitenveldertbaan. Dat lawaai calculeer je in. En iedereen beseft wel hoe belangrijk Schiphol is voor de regionale werkgelegenheid, ook voor een aantal inwoners
van Amstelveen en Buitenveldert. Maar als er afspraken worden gemaakt met Schiphol om het aantal vliegtuigbewegingen beperkt te houden - behalve in bijzondere gevallen - verwacht je dat
men zich daaraan houdt,” zegt Griese. “Bovendien wordt de baan regelmatig tussen 23 en 07 uur gebruikt, wat in grote delen van Europa niet eens meer mag.” Voorts heeft SWAB de indruk dat
de baan geregeld wordt ingezet bij ‘matige’ noordwestenwind en/of heel mooi weer.
En: “meten is weten,’’ aldus Griese, ‘’dat voorkomt discussie over vliegafspraken die al dan niet worden genegeerd.” Maar ook daar ziet hij het misgaan. “ Er zijn ooit zeven gemeentelijke Luistervink-meetposten geïnstalleerd, onder meer in Uilenstede en Bolestein in Buitenveldert.
Om onverklaarbare redenen heeft stadsdeel Zuid besloten de meetpost Bolestein op te heffen. Waar blijf je dan, als burgers, als je wilt controleren of het grote, machtige Schiphol zich aan afspraken houdt,’’ vraagt hij zich af.
VVA
SWAB zet zich dan ook af tegen een nieuw, experimenteel systeem, VVA oftewel Vliegen Volgens Afspraak. ‘’Dat is niet gebaseerd op het plaatselijk en onafhankelijk meten van geluid, en dus van
vliegtuigbewegingen, maar op het salderen van geluid, dus werken met een soort optelsom in de regio. Als dat volgens de organisatoren een succes wordt, kunnen wellicht enkele tientallen oude handhavingspunten geheel verdwijnen. Dan kun je effectieve controle wel vergeten.” Dat VVA is SWAB en anderen volgens Griese opgedrongen door de zogenaamde Alderstafel, het overlegorgaan dat het kabinet adviseert over Schiphol. En dat wordt zeer sterk gedomineerd door mensen die de luchtvaart een warm hart toedragen. ”De SWAB heeft niets tegen de luchtvaart, alleen moeten de nadelige consequenties wel op een aanvaardbaar niveau blijven. Een verdere uitbreiding van Schiphol is voor ons dan ook onbespreekbaar. ”Deze maand is er een nieuw gesprek over Schiphol met Hans Alders, oud-PvdAKamerlid, ex-minister en bestuurder. SWAB en BLRS zullen er dan alles aan doen om de belangen van de burgers van Buitenveldert en Amstelveen-Noord zo effectief mogelijk te verdedigen, belooft Griese.
Praten, praten, praten
SWAB’s aanpak van de lobby gebeurt volgens de voorzitter door praten, praten, praten en zo feitelijk mogelijke informatie door te spelen naar de partijen die in het algemeen bij het ‘spel’ betrokken zijn.
Dat is primair de Tweede Kamer. Verder is optrekken met andere lobby-organisaties van belang, zoals BLRS (waarvan Griese secretaris is), en contacten met burgemeesters en wethouders. Maar de
kerngroepleden bezoeken ook regelmatig de diverse politieke partijen. “Daarom moet ons vrijwillig lobbyorgaan roeien en ruimere financiële armslag hebben, zodat we goed ruchtbaarheid kunnen geven aan onze activiteiten. We moeten namelijk zoveel mogelijk burgers achter ons zien te krijgen,
want alleen als je een belangrijke stem voor ze bent, kun je rekenen op aandacht en actie.’’
De SWAB steunen?
Maak dan een donatie over aan Cardanus, o.v.v. Donatie SWAB, bankrekening 39.23.12.638.
Of word kosteloos lid (0297-582336 of .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)).
Zie ook www.SWAB.nu
Voor het originele artikel zie:
http://www.scribd.com/caribes/d/86876842-Wijkkrant-Buitenveldert-Amsterdam-April-2012
Geplaatst door Schipholland uit A'dam ZO
Helaas moet ik constateren dat LVNL zich er vooralsnog weinig van aan lijkt aan te trekken. Zo werd vorige week zaterdagavond en zondagochtend de Buitenveldertbaan ingezet voor startend verkeer bij kraakhelder weer en een matige noordenwind. En verder is gisterochtend, en ook weer vandaag sinds 10u40 de Buitenveldertbaan in gebruik voor landend verkeer bij een matige N(N)W-wind.