Platform Vlieghinder Kennemerland
 

SWAB ontevreden over Atsma

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 841 
|
 Amstelveens weekblad Nagekomen van 17-10-12 
SWAB ontevreden over Atsma

AMSTELVEEN
De SWAB
(Schipholwerkgroep Amstelveen-
Buitenveldert is ‘buitengewoon
ontevreden’ over antwoorden
van staatssecretaris
Atsma op vragen van de PvdA
over het intensieve gebruik van
de Buitenveldertbaan vanaf
eind 2010 tot begin 2012.
Volgens Atsma zijn er in het
nieuwe geluidssysteem geen afspraken
gemaakt over de aantallen
op de Buitenveldertbaan
af te handelen vluchten. De
SWAB verwijst echter naar
prognoses voor de baan die
veel lager uitkwamen dan wat
omwonenden in de genoemde
periode meemaakten. In 2020
zou zelfs 7 procent minder gevlogen
moeten worden vanaf
de Buitenveldertbaan dan in
2008.
De SWAB wil normen voor de
aantallen per baan af te handelen
vluchten. Bovendien constateert
de organisatie op basis
van eigen waarnemingen dat
de Buitenveldertbaan regelmatig
gebruikt wordt op momenten
dat dit op basis van preferentieel
baangebruik niet het
geval zou behoren te zijn. Bijvoorbeeld
windstil weer, terwijl
de baan bedoeld is voor sterke
oosten- en westenwind. Vragen
aan het BAS-klachtenbureau
en Luchtverkeersleiding Nederland
leveren wat de SWAB
betreft onbevredigende antwoorden
op.
De SWAB vindt dat het nieuwe
systeem innerlijk tegenstrijdig
is en niet handhaafbaar.
„Het is niet de informatie die
onvoldoende zou zijn, het is op
vele punten de volstrekt warrige
inhoud van dit systeem;” aldus
SWAB-voorzitter Jan Griese.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door j.h.griese uit Amstelveen

Dank voor plaatsing Wim. Toevoeging: Amstelveens Weekblad kopte : "SWAB etc" Het betreft een brief aan Alderstafeladviseur Prof.Dr B.J. Schueler, door de 17 BLRS Platforms.

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Het is juist dat de Buitenveldertbaan ook zonder noodzaak wordt gebruikt. Er wordt vanaf die baan gestart in westelijke richting als variatie op de Kaagbaan. De toestellen maken dan boven het noordwesten van Hoofddorp een slinger naar het zuiden en dan weer naar het westen en veroorzaken in Hoofddorp dus ook weer hinder. Waarschijnlijk dient deze slinger om Heemstede te vermijden waar teveel luchthavendirecteuren en dergelijke wonen. Er wordt een bocht gemaakt boven Zandvoort en vervolgens dwars over Haarlem oostwaarts gevlogen. Mogelijk is dit onder druk van de gemeente Haarlemmermeer. Die ligt onder vuur vanwege herrie boven Floriande terwijl rust was beloofd, vliegtuiglawaai dat ontwikkeling van de zogenaamde Westflank blokkeert en gedoe rond beoogde nieuwbouw bij Toolenburg waar sinds de waarschuwing (op de website van Tudorpark staat: "Het wonen in een luchthavenomgeving brengt positieve effecten als werkgelegenheid en bereikbaarheid met zich mee, maar kan soms ook geluidshinder opleveren vanwege het vliegverkeer en de nabijheid van uitvliegroutes.") de belangstelling erg tegen valt.