Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

SCHIPHOL MAG FORS GROEIEN

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 738 
|
 Telegraaf 
SCHIPHOL MAG FORS GROEIEN

Uitbreiding met 50.000 vluchten

Extra geld voor geluidwering ter compensatie

door Arnold Burlage en Joost Ruempol

 
  SCHIPHOL, woensdag
    In ruil voor groei van Schiphol wordt voor de omwonenden van de luchthaven gezocht naar compensatie met nog meer isolatiesubsidie. De luchthaven mag het maximaal aantal van 430.000 vluchten dat nu is opgelegd, opvoeren tot 480.000 in 2010.

      Al dit jaar wordt extra ruimte gegeven, omdat Schiphol anders tegen het eind van het jaar de start- en landingsbanen zou kunnen sluiten. Maar omdat het geluid ook verder over de regio wordt uitgesmeerd zullen ook in een veel groter gebied dan in de bestaande geluidstroggen flinke isolatiebijdragen worden gegeven. Uiteindelijk worden die door de passagiers opgebracht met toeslagen. Een commissie onder leiding van de PvdA’er Hans Alders, commissaris van de Koningin in Groningen, heeft dat typisch Nederlandse polderakkoord bereikt.

Aanvaardbaar

    Het advies over de toekomst van Schiphol op verzoek van de regering wordt morgen gepresenteerd.
    In regeringskringen is tegenover De Telegraaf gisteravond bevestigd dat het advies van de commissie aan minister Camiel Eurlings (Verkeer) voor alle partijen aanvaardbaar is. In de luchtvaartsector kwamen de reacties op het uitgelekte advies neer op: een typisch Nederlands akkoord.
 
      Wat na 2010 moet gebeuren is onduidelijk. Sceptici in de luchtvaartwereld menen ’wie dan leeft dan zorgt’, omdat door de overname van KLM door Air France, de daardoor opkomende concurrentie van Parijs en ook vanuit bijvoorbeeld Doebai, de groei van Schiphol wel eens op natuurlijke wijze zou kunnen afremmen.

    Onderwerp van overleg is nog altijd een voorstel van omwonenden om Schiphol op langere termijn (na 2010) tot maximaal 500.000 vluchten per jaar te laten groeien. In dat plan zouden 100.000 vluchten kunnen worden verplaatst naar andere vliegvelden, zoals Lelystad.
    Commissievoorzitter Alders wilde alleen kwijt dat de beraadslaging over Schiphol ’positief’ is verlopen.

    Stichting Natuur en Milieu liet gisteren weten heel verbaasd en boos te zijn over de uitkomst.
 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton uit NULL

Ik hoef geen isolatiesubsidie als worst voor mijn neus.
Ik wil beslist minder vliegtúigen over mijn dak.
Niks instemming met uitbreiding van het aantal vluchten.


Geplaatst door Rieneke Schokking uit Amstelveen

Ton, ik ben het helemaal met je eens, zeker gezien het feit dat wij helemaal niet voor isolatie in aanmerking komen. "Maar mevrouw, u woont in het buitengebied". Ja, en hier zijn we doof.

Geplaatst door Ton uit NULL

We zijn niet doof Rieneke. Ik hoor en zie die vliegtuigen in grote aantallen dalen en stijgen en vaak met een oorverdovende herrie.
En die starters ook nog met van die smerige bruine strepen achter zich aan. Gevoegd bij het enorm aangezogen verkeersaanbod door Schiphol zijn we hier het smerigste stukje Europa. Inclusief de daarbij behorende doden t.g.v. van de luchtvervuiling (radiobericht !)
Leve de ekonomie. "We eten ervan " zegt de luchtvaartsektor. En dus zegt de regering dat ook.
Getverderrie.