Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

RvS blokkeert uitbreiding vliegveld Lelystad

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 541 
|
 www.depers.nl 
RvS blokkeert uitbreiding vliegveld Lelystad

Vliegveld Lelystad mag niet uitbreiden op de manier die het kabinet voor ogen heeft. De Raad van State heeft een besluit van de betrokken ministers over het ombouwen van Lelystad Airport tot zakelijke luchthaven vernietigd. De Raad deed woensdag uitspraak in een zaak die door tien partijen was aangespannen.

In oktober 2009 presenteerden de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM uitgebreide plannen voor de ontwikkeling van de luchthaven. Naast het inzetten op meer zakelijk verkeer, moeten de start- en landingsbaan op termijn worden verlengd zodat ook grotere vliegtuigen de luchthaven kunnen bereiken. Ook is de ambitie Europese lijndiensten van Schiphol te verplaatsen naar Lelystad Airport.

Tegen het besluit van het kabinet maakten tien partijen bezwaar, waaronder de gemeentebesturen van Dronten en Zeewolde, de belangenvereniging Almere-Hout en een groot aantal agrarische ondernemers uit de provincie Flevoland.

De Raad van State heeft de plannen getoetst aan de Luchtvaartwet en geoordeeld dat de onderbouwing van de gewenste uitbreiding daarmee in strijd is. Het grootste bezwaar van de raad is dat in het besluit van de ministers de exacte vliegroutes niet vastliggen. De gevolgen voor bijvoorbeeld omliggende agrarische bedrijven en het milieu zijn daarom niet in te schatten.

Om de verdere ontwikkeling van luchthaven Lelystad mogelijk te maken, is een nieuw besluit nodig, aldus de raad. In het belang van de luchthaven heeft de Raad van State bepaald dat Lelystad Airport tot die tijd in de huidige omvang in werking mag zijn.

In 2003, 2005 en 2007 vernietigde de raad ook al plannen voor de uitbreiding van de luchthaven in Flevoland.

Bekijk bericht op "www.depers.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling

Over een concessie om nabij Lelystad een commercieel station t.b.v. ruimtereizen (retourticket ca. 2 ton!) in te passen wordt nog weinig gepubliceerd. Naar verluid is het de bedoeling voor die snoepreisjes het vrijgehouden militair luchtruim boven Noord Nederland te gaan benutten?
Ook wanneer dit nog slechts plannen zouden zijn dan rijst toch de vraag of en wanneer het niet meer voor defensie noodzakelijke luchtruim benut kan worden om de tientallen CROS gemeenten en hun bewoners van onnodige vlieghinder te vrijwaren?