Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Rotterdam The Hague Airport wil meer vluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 597 
|
 haarlems dagblad.nl 
Rotterdam The Hague Airport wil meer vluchten

ROTTERDAM - Turkish Airlines vliegt met ingang van vandaag niet alleen vanaf Istanbul naar Schiphol, maar ook naar Rotterdam. British Airways gaat eind deze maand maar liefst vijf keer per dag pendelen tussen Rotterdam en de stadsluchthaven Londen City. Daarmee zit Rotterdam The Hague Airport vol, terwijl er nog tien tot vijftien bestemmingen op het verlanglijstje staan.

Turkish opent lijn Istanbul naar Rotterdam
De voormalige luchthaven Zestienhoven, dochter van Schiphol, groeit als kool. Het aantal passagiers is in tien jaar verdubbeld naar 1,6 miljoen. ,,We voorzien in een duidelijke behoefte van het bedrijfsleven uit de Rotterdamse regio en Den Haag’’, benadrukt woordvoerster Desiree Breedveld.

,,Vooral op korte vluchten maken wij net het verschil met Schiphol. De reistijd naar de luchthaven is korter en bij ons kan je snel inchecken en naar het vliegtuig. Daarom zijn de vluchten naar Londen zo succesvol. Cityjet vliegt op Londen City en British Airways op Heathrow. Eind deze maand gaat British Airways ook op Londen City vliegen. Dat zijn vooral zakenlieden, maar ook toeristen die naar Londen of juist Rotterdam willen.’’

Londen
Twee belangrijke multinationals zijn Shell en Unilever, die ook nog eens vestigingen hebben bij Londen. Daarmee nemen die bedrijven al veel stoelen af. Turkish Airlines dat vandaag voor het eerst vanuit Istanbul op Rotterdam landt, is een ander verhaal. Rotterdam heeft een van de grootste Turkse gemeenschappen in West-Europa.

Dat betekent dat veel bewoners, zakenlieden en medewerkers van instellingen naar Turkije willen. ,,We zijn er ook voor mensen uit de regio die op vakantie willen. Transavia is een belangrijke speler met succesvolle lijndiensten zoals Barcelona, Nice, Rome en Malaga. Op veel bestemmingen zitten ook zakenlieden. Dat wordt steeds meer een mix.’’

Vol
Met de extra bestemmingen deze maand zit de luchthaven echter vol. ,,Nieuwe vluchten zijn niet toegestaan. Passagiers en zakenlieden moeten we daarmee teleurstellen. Het is ook jammer voor de werkgelegenheid. Uitbreiding levert vele honderden nieuwe banen op’’, bezweert Breedveld. ,,Vanuit het bedrijfsleven is behoefte aan tien tot vijftien nieuwe bestemmingen, waarbij Aberdeen en Hamburg bovenaan staan. Ook VNO-NCW steunt ons in de strijd om meer geluidsruimte te krijgen.’’

In ieder geval wil Rotterdam The Hague Airport de terminal uitbreiden. Door een apart gebouw voor de bagage te bouwen, ontstaat in de terminal meer ruimte voor de passagiers. De parkeerterreinen en wegen zijn al uitgebreid en een pendelbus sluit aan op de Randstadrail. Het streven is om de beste regionale luchthaven van Nederland te worden, ofwel Eindhoven voorbij te streven.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Bedenk dat ook Rotterdam Airport van de Schipholgroup is. De onderlinge competitiestrijd tussen de vliegvelden op een verwaarloosbare onderlinge afstand is maar met 1 woord af te doen: ziekelijk!

De sector is in Nederland verworden tot een gezwel dat inmiddels duizenden mensen een enorme geluidshinder levert, dag en nacht.
Het woongenot is erdoor verziekt.

De sector kan blijkbaar maar met 1 troef weg komen: werkgelegenheid.
Het lijkt wel of er in dit land geen andere mogelijkheden meer zijn om je brood te verdienen dan op een vliegveld.
Alle andere (veel minder milieubelastende) bedrijfstakken, zijn om zeep geholpen. De sector wordt door ongelimiteerde politieke en financiële steun uit Den Haag in het zadel gehouden.

Geplaatst door Jaap