Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Rotterdam Airport haalt het maximale uit haar mogelijkheden(“We zitten qua geluidsruimte nagenoe

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 972 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Rotterdam Airport haalt het maximale uit haar mogelijkheden(“We zitten qua geluidsruimte nagenoe

De interessante rapportage-serie van Luchtvaartnieuws over regionale luchthavens, die we ter informatie in de knipselkrant overnemen, wordt deze week voortgezet met Rotterdam Airport. Ook deze luchthaven ligt in een dichtbevolkt gebied. Recent is Rotterdam vaker in het nieuws wegens zijn verzet tegen de geluidrestricties die de overheid oplegt ter bescherming van de omwonenden. (Zoeken rechts boven onder het zoekwoord: Rotterdam).
Het is interessant hoe de huidige luchthavendirecteur Roland Wondolleck het ontstaan van die restricties uitlegt. Door de sector worden de bestaande regels ervaren als een knellend corset. Rotterdam Airport is een honderd procent dochter van de Schiphol Group. Het onderhavige interview daarom des te interessanter. Het licht een tipje op van een van de de verbale strategieën die in stelling worden gebracht. Wij bevelen we dit artikel gaarne ter lezing aan.

ROTTERDAM - Op 26 oktober 2004 bereikte Rotterdam Airport het magische aantal van een miljoen passagiers in een jaar. Nooit eerder vervoerde de luchthaven in de havenstad zoveel passagiers op jaarbasis. Uiteindelijk bleef de teller steken op een kleine 1,2 miljoen passagiers, bijna een half miljoen meer dan in 2003.

Volgens luchthavendirecteur Roland Wondolleck zou die enorme groeispurt zich met gemak kunnen doorzetten in 2005, mits ‘zijn’ luchthaven niet zo gebonden was aan allerlei geluidsrestricties.

“We zitten qua geluidsruimte nagenoeg aan ons maximum. En dat is spijtig, want er is veel vraag uit de markt om meer te bieden dan we op dit moment doen.”

Een populaire bestemming is in ieder geval Londen. Dat blijkt overduidelijk in de aankomst- en vertrekhal op Rotterdam Airport. Wie onverwachts naar de Britse hoofdstad moet afreizen kan op elk moment van de dag in de Nederlandse havenstad terecht. De monitoren met informatie over aankomende en vertrekkende vluchten worden ongeveer voor de helft in beslag genomen met gegevens over vluchten naar Londen. Van de vier grote luchthavens in Londen staan er dagelijks drie op het programma: Heathrow, Stansted en City Airport. Alleen voor vluchten richting Gatwick moet de passagier uitwijken naar Schiphol of Zaventem. Toch biedt Rotterdam veel meer dan de Londen luchthavens. Transavia.com tekent voor een groot aantal andere lijndiensten en VLM Airlines vliegt dagelijks naar Hamburg. Met het Belgische VLM kan bovendien via Londen City naar Liverpool, Manchester en Jersey worden doorgevlogen.

Wondolleck benadrukt dat Rotterdam Airport meer is dan prijsvechter Transavia.com. “Er wordt wel eens gesuggereerd dat op Rotterdam alleen het groen en wit van Transavia te zien is. En natuurlijk zijn de activiteiten van Transavia voor Rotterdam Airport van het grootste belang. Dankzij de vluchten van deze low cost maatschappij is Rotterdam Airport in korte tijd op de kaart gezet. Maar het is VLM Airlines geweest die de luchthaven jaren geleden als eerste een impuls om te groeien gaf. En die bovendien al jaren grote aantallen passagiers vervoert naar Londen en Hamburg.”

Geluidscontouren
Transavia vliegt dagelijks naar Londen Stansted, low cost paradijs nummer één. VLM richt zich met name op de zakelijke markt en vervoert haar passagiers naar het hartje van Londen: City Airport. KLM (cityhopper) staat garant voor de dagelijkse lijndiensten naar Londen Heathrow, Europa’s grootste luchthaven. En toch is er nog geen sprake van verzadiging op het traject tussen Rotterdam en Londen. VLM verhoogt in februari de vluchtfrequentie naar Londen City. Door deze toename van het aantal vluchten bereikt Rotterdam Airport haar limiet. De geldende geluidscontouren verhinderen voorlopig een verdere uitbreiding van de activiteiten. Daardoor komt het aantal te vervoeren passagiers in 2005 waarschijnlijk rond de anderhalf miljoen te liggen. In het geval van een marktgerichte wetgeving zou dat bijna het dubbele kunnen zijn. “Een kleine drie miljoen passagiers”, denkt de luchthavendirecteur. Maar die grensverleggende mijlpaal is voorlopig nog toekomstmuziek. “Verruiming van de huidige geluidscontouren gebeurt niet van het ene op het andere moment. Ik verwacht in de komende twee a drie jaar nog geen verdere aanpassingen”, stelt Wondolleck.

Het is niet altijd even makkelijk om dat te accepteren, blijkt uit het vervolg van zijn relaas. “De geluidsregels waar we het over hebben dateren uit het begin van de jaren negentig. En eigenlijk, als je de cijfers nog beter bestudeert, blijkt dat de oorspronkelijke basis van de contouren berust op gegevens uit de tachtiger jaren. De periode waarin nog volop gevlogen werd met notoire herrieschoppers als de BAC 1-11 en Russische toestellen. In die periode lag het aantal klachten van omwonenden rond de 15.000 per jaar. Dat aantal is ondanks de toegenomen activiteiten inmiddels meer dan gehalveerd. De regelgeving zou dan ook veel meer gebaseerd moeten zijn op de huidige situatie. Rotterdam Airport heeft gelukkig wel toestemming gekregen om ‘s avonds de openingstijd met een uur te verruimen. Daardoor kon Transavia van start gaan. En uiteindelijk heeft dat de regio honderden nieuwe banen opgeleverd.”

Volgens de luchthavendirecteur kan de regio nog veel meer profiteren van Rotterdam Airport. “Maar dan moet wel tegemoet gekomen worden aan de vraag uit de markt. Het is niet zo dat Rotterdam Airport zo graag groot wil zijn. Uiteraard proberen we als luchthavendirectie te zorgen voor een positief financieel resultaat. Maar dat kan alleen als er passagiers zijn die van de luchthaven gebruik willen maken. En die zijn er volop. Daarom moet de discussie gaan over de de juiste feiten en de juiste cijfers. Nu vindt de discussie te veel plaats op basis van emotie en onderbuikgevoelens. Voorlopig kan het aantal vluchten helaas niet uitgebreid worden. De enige groei die er de komende jaren voor ons te halen is ligt op het gebied van de bezettingsgraden. In samenwerking met de betrokken luchtvaartmaatschappijen moeten we proberen maximaal gebruik te maken van de capaciteit die er op dit moment is.”

Verenigde Staten
Rotterdam Airport is met haar gunstige ligging in de Randstad en de aanwezigheid van veel toeristische trekpleisters interessant voor nieuwe vliegmaatschappijen. Wizz Air toonde recentelijk nog interesse om een lijndienst te openen naar een bestemming in Centraal-Europa. Maar de jonge prijsvechter kreeg vanwege de geluidsbeperkingen op Rotterdam Airport nul op het rekest. Bmi overkwam hetzelfde. En ook initiatieven voor een prestigieuze route naar New York zijn voorlopig niet aan de orde. Continental Airlines zou interesse hebben voor een zakelijk georiënteerde lijndienst naar Newark, uit te voeren met een Boeing 757. Volgens Wondolleck waren er drie concrete initiatiefnemers voor een route naar de VS. De luchthavendirecteur wil niet ingaan op de preciese namen van de geinteresseerden. “Feit is wel dat er een markt is om Rotterdam rechtstreeks te verbinden met de Verenigde Staten. Zo’n project zou ideaal aansluiten met het zakelijke 5-sterrenproduct dat Rotterdam Airport biedt. Maar helaas is er voor deze plannen vooralsnog geen ruimte.”

Ook wat vakantieverkeer betreft valt om dezelfde reden nauwelijks over uitbreiding te praten. “Op de vakantiemarkt richting Turkije is voor Rotterdam zeker nog winst te halen. Transavia en diverse Turkse maatschappijen, plus de betrokken touroperators, willen hun activiteiten vanaf Rotterdam Airport graag uitbouwen. Maar ook voor deze partijen geldt: we willen wel maar we mogen niet.”

Genoeg gegadigden maar nauwelijks mogelijkheden. Geen uitbreidingsplannen op korte termijn dus. Desondanks zijn er toekomstplannen voldoende. In 2005 gaat Rotterdam Airport zich inzetten om de luchthaven nog beter onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Daarnaast wordt er de nodige tijd gestoken in de voorbereidingen van het jubileum. Wondolleck: “Want in 2006 is het zover. Dan bestaat Rotterdam Airport vijftig jaar. En aan die mijlpaal wordt zeker niet ongemerkt voorbij gegaan.”

Gegevens Rotterdam Airport
Passagiers: 1.196.958 (2004)
Vracht (in tonnen): 44
Aantal mensen werkzaam op Rotterdam Airport: 2500
Aantal mensen in dienst van de luchthaven: 180
Lengte start- en landingsbaan: 2260 meter
Aantal parkeerplaatsen: 2730
Aantal incheckbalies: 16
Aantal bagagebanden: 3 (2x aankomende bagage en 1x uitgaande bagage)

Huidige lijndiensten
Berlijn, Dublin, Girona, Hamburg, Innsbruck, Kopenhagen, Londen (Heathrow/Stansted/City), Malaga, Oslo, Palma de Mallorca, Stockholm
Lijndienstmaatschappijen:
Transavia.com, VLM Airlines, KLM (cityhopper), Welcome Air (wintersport- en gipsvluchten)
Vakantiebestemmingen (2005):
Antalya, Bodrum, Dalaman, Alicante, Barcelona, Girona, Malaga, Las Palmas, Mallorca, Tenerife, Faro, Heraklion, Rhodos, Guernsey/Jersey
Maatschappijen met vakantievluchten:
Transavia.com, Onur Air, Inter Airlines, Martinair, VLM Airlines

Geregelde bezoekers (vliegtuigtypes)
Boeing 737-700/800, Fokker 50, Dornier 328, Airbus A320/A321

Overige informatie
KLM Jet Centre is gevestigd op Rotterdam Airport, evenals drie vliegscholen. Bovendien vervult Rotterdam Airport vanwege de sluiting van Valkenburg een rol door (buitenlandse) regeringsvliegtuigen te ontvangen.
Rotterdam Airport is in passagiersaantallen verreweg de grootste regionale luchthaven van Nederland. Het in 2004 bereikte aantal (1,2 miljoen) komt ongeveer overeen met het aantal vervoerde passagiers van de overige regionale luchthavens samen.
Rotterdam Airport is een honderd procent dochter van de Schiphol Group.

Door Steven van den Berg


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J de Jong

Heel interessant. APC Lelystad gaat naar 2 mln. en kan misschien wel harder groeien. Veel business verkeer daarnaast. London City: het is momenteel mode om een bedrijfsopleiding in het weekend in Engeland te volgen. Met talloze onnodige extra vluchten per jaar. Een klein voorbeeld van hoe het niet moet? Schaamte bij de gigantische uitgaven voor onderwijs in Nederland zelf? Welnee, dat wordt allemaal heel hip gevonden. Maar de problemen op de langere termijn ( zie broeikaseffect etc.) zijn absoluut onvoldoende bij de verantwoordelijke politici in beeld.