Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Risico in lucht door lege tank

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 2051 
|
 www.ad.nl 
Risico in lucht door lege tank

Door Axel Veldhuijzen


SCHIPHOL - Vliegtuigen gaan met zo weinig kerosine de lucht in, dat ze grote problemen kunnen krijgen als ze moeten uitwijken. Calamiteiten bij ’omwegen’ kunnen niet meer worden opgevangen omdat er te weinig reservebrandstof is.

Zo leidde het zuinige vliegen de afgelopen jaren bij Martinair in vier gevallen tot landingen met tanks die leger waren dan wettelijk is toegestaan. Die landingen zijn als incidenten gemeld aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Volgens de Vereniging van Verkeersvliegers landt 15 procent van de vliegtuigen van Martinair op de minimaal vereiste laatste landingsbrandstof.

Luchtvaartmaatschappijen tanken zo zuinig mogelijk om de kosten voor de gestegen brandstofprijzen op te vangen. Elke duizend kilo brandstof kost per vlieguur vijf procent extra verbruik.

Het krappe tankgedrag leidt er ook toe dat bij slecht weer, of een afwijking van de vliegroute, er eerst onderweg moet worden bijgetankt.

De Inspectie en de Europese Joint Aviation Authorities (JAA) vinden de ontwikkeling zo zorgwekkend, dat zij overwegen de regels te verscherpen. ,,Er is geen acuut risico voor de veiligheid, maar we zijn niet blind voor de ontwikkelingen in onze omgeving,’’ zegt IVW-woordvoerder Elissen.

Het zuinig tanken is in de luchtvaart in zwang geraakt door de hoge brandstofprijzen en de toegenomen concurrentie. ,,Je ziet de trend dat de maatschappijen een planning maken en de gezagvoerders meer tanken als zij denken dat dat nodig is,’’ aldus Elissen.


Reacties op dit bericht