Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Regio’s zonder toekomst?

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1244 
|
 Redactie 
Regio’s zonder toekomst?

Regio’s zonder toekomst?

Hieronder citaat uit een recente Nota van het Ministerie van Economische Zaken (12 juli 2004, zie –> ”Pieken in de Delta; Gebiedsgerichte Economische Perspectieven”) :

De Luchthaven Schiphol

De luchthaven Schiphol is de vierde luchthaven van Europa Het economische belang van de luchthaven voor Nederland is dan ook groot. Dit geldt niet alleen voor de directe economische effecten. Een internationale luchthaven is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor internationale bedrijven in de Randstad. zoals de zakelijke dienstverlening in Groot-Amsterdam en het veilingcluster rond Aalsmeer. De Zuidas als potentiële internationale toplocatie zou zonder een sterke internationale luchthaven ondenkbaar zijn

Het economische belang van Schiphol hangt vooral samen met het uitgebreide lijnennetwerk van de luchthaven. Dit lijnennetwerk is het resultaat van de inspanningen van luchtvaartondernemers -vooral de KLM-. de overheid en de luchthavenexploitant. Het netwerk is vooral zo groot dankzij de ‘hub-functie’ van de luchthaven, veel passagiers gebruiken Schiphol als transferluchthaven.

Ondanks het efficiënte transfersysteem dreigt Schiphol terrein te verliezen ten opzichte van de drie grote Europese luchthavens, Londen Heathrow, Parijs CDG en Frankfurt. De fusie tussen KLM en Air France biedt kansen om hub activiteiten van de Sky-team-alliantie op Schiphol te plaatsen, maar dan moet de concurrentiepositie van Schiphol wel goed blijven.

In eerste instantie moeten de bedrijven zelf zorgen voor een concurrerend luchthaven- en luchtvaartproduct Toch heeft de overheid wel invloed op allerlei factoren die het level playing field’ van deze bedrijven bepalen. Het kabinet gaat daarom na hoe het de internationale concurrentiekracht van Schiphol het best kan stimuleren, binnen de randvoorwaarden voor milieu en veiligheid. In de loop van 2005 zal het kabinet daartoe voorstellen doen in de Mainportvisie Schiphol. Thema’s die hier aan de orde komen zijn de land- en luchtzijdige bereikbaarheid van Schiphol, de wijze waarop groeipotenties van Schiphol binnen de bestaande milieunormen kunnen worden geaccommodeerd en de invloed van Schiphol op het vestigingsklimaat van de Randstad.

Het rijk houdt vast aan het uitgangspunt dat Schiphol zich tot 2030 op de huidige locatie verder moet kunnen ontwikkelen. Om toekomstige groei van Schiphol mogelijk te maken en om geluidsoverlast in (nieuwe) stedelijke gebieden te voorkomen heeft het kabinet in de Nota Ruimte besloten dat er geen nieuwe verstedelijkingslocaties mogen morden ontwikkeld binnen en direct gelegen aan vastgestelde geluidsgrenzen (de 20 Ke-contour van het vijfbanenstelsel).


Noot van redactie:
(What about Noordwaarts?)

Download het gehele artikel 'Regio’s zonder toekomst?'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door W. Zonneveld uit Castricum

Het is weer duidelijk, een groot deel van de geluidsbelaste gebieden (nu even niet tijdens de bakkummer kermis) heeft wel de lasten en niet de lusten van Schiphol. Kabinet, regel dit eens even op een andere manier en zorg dat de mensen die de lusten van Schiphol krijgen ook de lasten ervan krijgen, bijvoorbeeld door eens flink over Utrecht te gaan vliegen waar die baas van Schiphol woont, Cerfontijn oid.