Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Rapport VROM: verkeersinfarct onafwendbaar

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 637 
|
 rtl.nl 
Rapport VROM: verkeersinfarct onafwendbaar

Welke maatregelen er ook komen, Nederland stevent af op een ernstig verkeersinfarct in en rond de steden. Dat blijkt uit onderzoek van VROM, dat RTL Nieuws in handen heeft.

Kilometerheffing
De kilometerheffing zal geen files oplossen. De drukte op de wegen neemt alleen maar sterk toe, staat in de nog vertrouwelijke Verkenning Ruimtelijke Opgaven. Het onderzoek richt zich op de periode 2020-2040.


Parkeerplaatsen
Volgens het onderzoek breiden de files op de snelwegen zich uit en lopen ook de op- en afritten vast. Bovendien komt er in de grote steden een nog schreeuwender tekort aan parkeerplaatsen. Ondergronds parkeren wordt geadviseerd als oplossing.

Verdubbeling
De oorzaak is een verwachte snelle groei van het aantal auto’s. Nu telt Nederland 6,5 miljoen auto’s; in de prognose is het meest voorzichtige scenario een groei van 20%, naar 7,7 miljoen. Het worst case scenario gaat zelfs uit van een verdubbeling, naar 12 miljoen auto’s rond 2040.

Vergrijzing
De redenen voor die groei zijn de groeiende welvaart en de vergrijzing. De nieuwe generatie ouderen zal veel vaker een auto rijden dan de huidige, blijkt uit het onderzoek. Reizen met de trein zal niet toenemen. Ook dat is een gevolg van de vergrijzing, want de ouderen van de toekomst mijden straks trein.

Groei luchtvaart
Verder blijkt uit het onderzoek dat de luchtvaart in Nederland nog een enorme groei zal doormaken. Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, stijgt van 40 miljoen in 2003 naar 80 miljoen in 2020, en daarna tot meer dan 130 miljoen in 2040.

Dit komt omdat vliegtickets goedkoper worden door meer marktwerking. Het huidige aantal vliegtuigbewegingen van 393.000 loopt op naar 650.000 in 2020 tot 1.050.000 in 2040.

Geluidscapaciteit
Als het huidige beleid wordt voortgezet zal in 2020 de geluidscapaciteit beperkend zijn voor de groei van Schiphol. Ook als de groei binnen de geluidsgrenzen blijft, zal er in de regio nog een forse toename van bedrijvigheid, verkeer en vervoer, woningvraag en luchtvervuiling zijn. De infrastructuur zou zó ingericht moeten worden dat de groei van Schiphol daardoor niet geremd wordt.

Het VROM memo vindt u ==> hier


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos uit NULL

" De infrastructuur zou zó ingericht moeten worden dat de groei van Schiphol daardoor niet geremd wordt."

Bij het ministerie van Vrom geloven ze nog in sprookjes!
Waar mogen de burgers dan nog wonen? Op de Noordzee of in het buitenland?
Inmiddels is het al een feit: Nederland is reeds ontdaan van 4 volledige leefbare provincies.
Flevoland, Noordholland, Utrecht en Zuidholland zijn al voorzien van dagelijkse enorme porties herrie en vervuiling in grote delen van deze provincies!
En daar moet nog meer bij?
Laten wij, burgers die nog iets om dit landje geven, het zo ver komen?