Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Radar vlieghinder biedt nu meer info

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 1075 
|
 NHD 
Radar vlieghinder biedt nu meer info

Klik voor een vergroting

CASTRICUM -  Het antwoord van Schipholbaas Gerlach Cerfontaine was simpel: ‘ja.’ Het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) mag zijn inmiddels befaamde vliegtuigradar op internet uitbreiden met officiële gegevens van de Nomos-geluidsmeetpalen.Hierdoor ontstaat een nog completer beeld van de herrie die vliegtuigen rondom Schiphol veroorzaken. Dat was al redelijk in te schatten aan de hand van de geluidsmeters van Geluidsnet, waarvan er ook tientallen zijn opgesteld in de vliegroutes. De geluidsgegevens van Geluidsnet en Nomos stonden allang los van elkaar online. De winst is nu dat je op één website, of liever gezegd in het programma Google Earth, de gegevens ziet van Geluidsnet, Nomos/Schiphol en de vliegtuigradar van de PVRC. De PVRC is blij met de medewerking van Schiphol. Cerfontaine doet er niet moeilijk over. ,,Uw initiatief om met Geluidsnet vluchten rond Schiphol live op het internet te laten zien, spreekt ons erg aan. Wij werken zelf ook aan een vergelijkbaar initiatief. U bent ons alleen - helaas voor ons - voor!’‘

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

** TIP voor de bouwers:
zet NOMOS-post 9 ook op de kaart (Beatrixstraat Aalsmeer) en zet NOMOS-punt 26 daar waar hij hoort: in Velserbroek (en niet in Kudelstaart).

Overigens is mooi te zien dat vertrekkend verkeer van de Aalsmeerbaan (voorbeeld: 7 februari elke 2 minuten starts vanaf 20.30u - nu:22.15u.)
mooi tussen de handhavingspunten 25(Uithoorn-Noord) en 26(De Kwakel-west) door vliegt waardoor het tussenliggend gebied véél zwaarder wordt belast dan op welke kaart dan ook staat aangegeven. Twee keer raden hoe dat dorpje heet in dat tussenliggend gebied.
In Amstelveen bestaat ook zo'n traject ("Het gat van amstelveen") en waarschijnlijk elders nog meer.
De oude 35Ke-lijnen op kaarten vertonen weliswaar een klein uitdijend dipje tussen HHpunten 25 en 26 maar die stopt netjes vóór de bebouwde kom. Die 35Ke-lijn is trouwens aan de zuid-zijde van Schiphol een uiterst artistiek getekende lijn, hij volgt precies de bebouwde kom zodat de huizen net niet binnen de oude 35Ke vallen op een klein stukje uithoorn na. Helaas kan het luchtverkeer niet van die mooie bochten maken als de 35Ke-lijn doet voorkomen. Gelukkig voor Schiphol wordt er tussen de handhavingspunten niet gehandhaafd anders zou de situatie wel eens véél minder rooskleurig voor Schiphol kunnen zijn....

N.B. Kunnen we de Lden waardes niet zelf berekenen met behulp van de geluidsnet-metingen? Een soort jaarbelasting als extrapolatie van de metingen vanaf het begin van het gebruiksjaar?