Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Raad Castricum wil ‘vooralsnog’ geen 2x2-systeem op Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 413 
|
 Noord Hollands Dagblad (internet) 
Raad Castricum wil ‘vooralsnog’ geen 2x2-systeem op Schiphol

CASTRICUM -  De Castricumse gemeenteraad wil dat Schiphol vooralsnog niet meer dan drie start- en landingsbanen tegelijk mag gebruiken. Hoewel ingebruikname van één baan meer op de korte termijn wel wat geluidsoverlast zou schelen in het dorp.

Dit staat in een motie die donderdag door de hele gemeenteraad is aangenomen. De motie wijkt af van het standpunt dat de gemeentebesturen van IJmond-Noord innemen in hun ‘Strategische nota Schiphol’. Het raadsstandpunt wijkt ook af van de stellingname van de Castricumse CROS-bewonersvertegenwoordiger Hans van Schoor.

De gemeenteraad heeft echter goed geluisterd naar de bezwaren van het Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC) tegen één baan meer. Over dit ‘2x2’-systeem is momenteel een felle discussie gaande. PVRC en andere bewonersplatforms wijzen het af omdat het een grote capaciteitsvergroting van Schiphol zou betekenen. En hoe meer vliegtuigen, hoe meer herrie, wordt geredeneerd.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door j.h.Griese

Uitstekend werk van PVRC!

Geplaatst door Els

De gemeenteraad van Castricum stijgt bij mij "vooralsnog" met stip! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Geplaatst door gerard

Is dat zo, Els? Ik heb eerlijk gezegd zo mijn bedenkingen. Ook met het huidige baangebruik kan men veel meer vliegen dan nu. De limitering ligt niet in de manier waarop de banen worden gebruikt! Het zijn -op dit moment- de milieugrenzen (waaronder geluid) die zorgen voor de limitering. Hopelijk komt er straks een hard plafond, dat maakt de discussie in ieder geval helderder.
Helaas is het zo dat men met het huidige 1x2 niet anders kan dan laag over onze regio aanvliegen. De voorzitter van PVRC zegt dan wel dat men dan ook hoger kan aanvliegen, maar ik heb daarvan nog geen bewijzen gezien vanuit de luchtvaartwereld zelf. Met 2x2 kan men wel 'direct' hoger aanvliegen, dat komt omdat de piekcapaciteit van de Polderbaan dan omlaag kan, maar dat -uiteraard- ten koste van meer overlast in met name Zwanenburg/Halfweg. Je zou kunnen stellen dat het gemeentebestuur dus vooral solidair wil zijn met de mensen die dicht bij Schiphol wonen ten koste van de mogelijkheid om de hinder alhier te verminderen. Nobel van je om dit voorstel als 'stijgend met stip' te waarderen. Ik zal eens aan je denken als ik de komende zomer weer naar binnen wordt gedreven door de horden laagvliegende horzels over onze regio. Moet ik nu lachen of huilen?

Geplaatst door Els

Gerard, het technische gebeuren ontgaat me natuurlijk, omdat ik dat gewoon niet begrijp en ook me daar niet in wil verdiepen maar ik bedoelde met mijn opmerking dat ik een compliment wilde geven aan het gemeentebestuur omdat ze hun rug durven recht te houden tegen over het opperwezen Schiphol met al hun voorstellen welke het ook zijn. Want alles is verschrikkelijk en het huilen staat mij inderdaad vaak nader dan het lachen. Je lotgenoot.