PvdA rond Schiphol wil afspraken die echt nagekomen worden
Sinds er afspraken over geluidhinder gemaakt worden met Schiphol melden omwonenden problemen over de handhaving van die afspraken. Ook na instelling van een overleginstelling onder regie van onze partijgenoot Hans Alders blijken ‘de autoriteiten’ de gemaakte afspraken telkens weer anders te interpreteren dan de bewoners. Zo ook bij het laatste voorstel van de Alderstafel (waar steeds minder bewoners willen aanzitten).
De gemeenten Amstelveen en Amsterdam en de stadsdelen Zuidoost en Zuid hebben daarom een onafhankelijk bureau opdracht gegeven het gebruik van met name de Buitenveldertbaan te onderzoeken. Aanvankelijk leek het er op dat staatssecretaris en Kamerfractie hieraan weinig aandacht wilden besteden, maar PvdA-volksvertegenwoordigers en -bestuurders rond Schiphol trekken in Den Haag aan de bel.
Download (onderstaand) de brief die Gohdar Massom (Statenfractie), Michiel Mulder (Gemeenteraad Amsterdam), Tjeerd Herrema (stadsdeel Zuidoost), Egbert de Vries (stadsdeel Zuid) en Dolf Veenboer (Gemeenteraad Amstelveen) aan Attje Kuiken schreven.
Amsterdam/Haarlem, 15 januari 2014
Geachte mevrouw Kuiken, beste Attje,
Op donderdag 23 januari bespreekt de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu tijdens het AO Luchtvaart onder meer het nieuwe normen- en handhavingsstelsel, de gebruiksprognose Schiphol 2014. Daarnaast zal het rapport van onderzoeksbureau Helios ter sprake komen, wat afgelopen week nogal wat stof deed opwaaien.
Uit dit rapport blijkt dat Schiphol de Buitenveldertbaan niet alleen vaker gebruikt dan is afgesproken – maar in 30 % van de gevallen zonder goede reden. Omwonenden en hun belangenorganisaties geven al jaren aan dat Schiphol de geluidsnormen op de Buitenveldertbaan overtreedt. Nu stelt een onafhankelijk onderzoeksbureau ze in het gelijk. De kwestie heeft consequenties voor de besluiten die donderdag voorliggen. Vanuit de PvdA-afdelingen Noord-Holland, Amsterdam, Stadsdeel Zuid-Oost, Stadsdeel Zuid en Amstelveen willen we je daarom verzoeken om de 23e onderstaande zaken in je bijdrage mee te nemen.
Uitgangspunt van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel was in 2010 een strikt preferent baangebruik. De Buitenveldertbaan heeft van alle banen de laagste preferentie – want van deze baan ondervinden omwonenden de meeste hinder. Bij aanvang van het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel werd op basis hiervan verwacht dat het jaarlijkse aantal vliegbewegingen op de Buitenveldertbaan in 2011 ongeveer 27.000 zou zijn. In werkelijkheid hebben er rond de 41.500 starts en landingen plaatsgevonden. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) concludeerde een verklaarbaarheid van 97% - met ‘weersomstandigheden’ als voornaamste reden1. De onderzoekers van Helios kunnen echter maar 71% van de vluchten verklaren; 12% gedeeltelijk en 17% helemaal niet2.
Het verschil met de gegevens van de LVNL is opvallend, en roept de vraag op welke cijfers er nog meer niet kloppen. Dit is van belang omdat de cijfers van de LVNL ten grondslag liggen aan het nieuwe normen- en handhavingsstelsel zoals dat nu voorligt. Wat is volgens de Minister de verklaring voor de 30 % starts en landingen op de Buitenveldertbaan waarvoor in het Heliosrapport een gedeeltelijke of geen verklaring wordt gevonden? En als de Minister na navraag het antwoord hierop schuldig moet blijven, is zij dan bereid onafhankelijk onderzoek te laten verrichten naar de uitwerking van het preferentieel baangebruik alvorens de regeling wordt verlengd?
In het nieuwe normen- en handhavingsstelsel krijgt Schiphol de vrijheid om de Buitenveldertbaan in te zetten als ‘weersomstandigheden’ hier aanleiding toe geven3. Aangezien Schiphol de Buitenveldertbaan nu al vaker gebruikt dan nodig onder het mom van ‘weersomstandigheden’, levert
1 Notitie ‘Gebruik Buitenveldertbaan in 2011’ (nr. 29665-190)
2 Onderzoeksrapport Helios, p. 42
3 Regeling (nr. IenM/BSK-2013/129725), p. 16
dit een potentieel zeer onwenselijke situatie op voor omwonenden. Die ondervinden immers de meeste hinder van juist deze baan.
Ondergetekenden vinden het van groot belang dat Schiphol gemaakte afspraken over geluidsbelasting nakomt. Dat is nu niet het geval, en het normen- en handhavingsstelsel biedt onvoldoende waarborgen dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren. Wij zouden daarom graag zien dat in het stelsel duidelijke afspraken worden opgenomen over maximale geluidsbelasting van de Buitenveldertbaan. Die maximale geluidsbelasting moet - met inbegrip van een kleine marge - overeenkomen met de prognose die vooraf door Schiphol wordt gemaakt. Zo wordt een duidelijke grens gesteld, wordt onnodig gebruik van de baan voorkomen en worden de belangen van omwonenden beschermd.
Wij roepen de PvdA Tweede Kamerfractie op om geen besluiten te nemen op basis van onjuiste of onduidelijke informatie. Liever zien we dat wat extra tijd wordt genomen om zaken goed helder te krijgen. Mocht het zo zijn dat Schiphol afspraken met voeten treedt zonder dat hier een goede reden voor is, dan moet de regeling wat ons betreft terug naar de Alderstafel.
Tot slot vragen we je aandacht voor de bewonersvertegenwoordiging in de nieuw op richten Omgevingsraad Schiphol. De oprichting van deze Omgevingsraad, opvolger van de commissie regionaal overleg Schiphol (CROSS) is inmiddels ruim anderhalf jaar vertraagd. Bewoners geven aan hierdoor onvoldoende inspraak te hebben gehad in de besluitvorming rond het baangebruik. We hopen dat je de minister kunt aansporen om vaart te zetten achter een goede bewonersvertegenwoordiging.
Met vriendelijke groet, namens de afdelingen,
Gohdar Massom (Statenlid Noord-Holland)
Michiel Mulder (Gemeenteraadslid Amsterdam)
Tjeerd Herrema (Stadsdeelraadslid Zuid-Oost)
Egbert de Vries (Stadsdeelraadslid Zuid)
Dolf Veenboer (Fractievoorzitter PvdA Amstelveen)
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden
De Kolder - en de Bulderbaan zullen nog strikter worden ingezet dan al het geval was vanwege het kleinere aantal bewoners in de herrie-zone.
Kusjes erop,
Attje.