Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Punctualiteitcijfers KLM lijden onder slechte weersomstandigheden

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 368 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Punctualiteitcijfers KLM lijden onder slechte weersomstandigheden

AMSTELVEEN - De vluchtuitvoering van KLM in de maand december 2004 heeft een groot aantal dagen te kampen gehad met slechte weersomstandigheden. Dat had een negatieve invloed op de punctualiteit, zo meldt KLM in reactie op het door de AEA vrijgegeven Consumer Report van december. Het aantal wereldwijde bagagevermissingen van KLM is in december toegenomen.

“Hardnekkige mist, perioden met vorst en stormachtig weer leidden onder meer tot beperkt baangebruik en het ontijzen van vliegtuigen”, aldus de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Deze factoren hebben een negatieve weerslag gehad op de punctualiteit, met name op de aankomstpunctualiteit van Europese vluchten, waarop KLM een 22ste plaats bereikte. Wat vertrekkende Europese vluchten betreft eindigde KLM als zesde, voor alle grote concurrenten.

Een aankomstpunctualiteit op de langeafstandsvluchten van tachtig procent bezorgde KLM een eerste positie in de lijst van alle Europese luchtvaartmaatschappijen. De vertrekpunctualiteit van langeafstandsvluchten was 72,4 procent (vijfde plaats) Van alle geplande langeafstandsvluchten is honderd procent daadwerkelijk uitgevoerd.

Het aantal wereldwijde bagagevermissingen van KLM is in december 2004 toegenomen, name als gevolg van problemen met het bagage-afhandelingssysteem in de laatste week van december. Bij 2,4 procent van de passagiers kwam de bagage niet tegelijkertijd op de bestemming aan. Daarmee eindigde KLM opnieuw op een laatste plaats.

SN Brussels Airlines
Bij SN Brussels Airlines vertrok in december 82,5 procent van de Europese vluchten op tijd (achtste plaats), terwijl 88 procent van de vluchten op tijd arriveerde (derde plaats). Wat intercontinentale vluchten (Afrika) betreft vertrok 64,6 procent van de vluchten binnen vijftien minuten voor of na schematijd (wat volgens de AEA ‘op tijd’ betekent) en arriveerde 60,7 procent op tijd. In deze categorieën eindigde de Belgische luchtvaartmaatschappij op een respectievelijk negende en twaalfde plaats.
_________________________________

Noord Kennemerland heeft door de heersende Noordenwinden en het slechte weer te maken gehad met langdurige vrijheid van landend verkeer. Periodenlang is de Polderbaan ook niet voor vertrekkers beschikbaat geweest.
Een nadeel is dat daardoor de handhavingspunten navenant minder zijn opgeladen. In de drukke zomermaanden houdt niets de luchtvaart tegen dat weer in te halen. Hopelijk leidt dit niet opnieuw tot onhoudbare toestanden die desondanks niet herkenbaar zijn voor het handhavingssysteem. Het is hopelijk niet zo dat het gelag uiteindelijk weer door de burger wordt betaald. Er zit iets onsmakelijks in het systeem.


Reacties op dit bericht