Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Provincie: Geen extra startbaan

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 1239 
|
 Haarlems Dagblad 
Provincie: Geen extra startbaan

HAARLEMMERMEER - Schiphol mag pas een nieuwe start- en landingsbaan aanleggen als een andere baan dichtgaat. Dat verklaarde VVD-gedeputeerde Meijdam gisteren op een discussiebijeenkomst over de luchthaven in het provinciehuis. Volgens Meijdam is er geen sprake van dat Schiphol een zesde- of zevende baan mag bouwen. ,,Aan de orde is de vervanging van een bestaande baan.’‘

Meijdam herinnerde eraan dat het college van GS alleen meewerkt aan de groei van Schiphol als dat lukt binnen de geluids- en veiligheidsnormen. Een andere voorwaarde is dat het aantal start- en landingsbanen niet toeneemt. ,,Aan het uitbreiden van het banenstelsel werken wij niet mee.’‘

De provincie heeft in het streekplan eerder ruimte gereserveerd voor eventuele nieuwe banen parallel aan de Kaagbaan en tussen de Polder- en Zwanenburgbaan. Maar dat betekent niet dat het banenstelsel mag worden uitgebreid. Welke baan of banen moeten worden gesloten, dient Schiphol zelf te bepalen. ,,Dat is de verantwoordelijkheid van de luchthaven.’‘

Campagneleider verkeer J. Wijnhoven van Milieudefensie waarschuwde voor meer overlast. ,,Een extra baan en minder herrie gaat niet samen, dat is de les van de Polderbaan.’’ Hij betwijfelt of de luchthaven een andere baan daadwerkelijk zal sluiten. Volgens Wijnhoven heeft Schiphol eerder beloofd de zogenoemde Oostbaan te sluiten bij de ingebruikname van de Polderbaan, maar is dat nooit gebeurd. ,,De Schiphol-Oostbaan is nog steeds in gebruik.’‘

Volgens gedeputeerde Meijdam is er geen sprake van waardedaling van huizen door de nabijheid van de luchthaven. Meijdam concludeert dat uit informatie over huizenprijzen in Haarlemmeermeer. Die wijken volgens hem niet af van de prijzen elders. Niettemin is hij voorstander van een opkoop- en verhuisregeling voor omwonenden die veel last hebben van Schiphol, maar hij ziet het opzetten daarvan niet als taak van de provincie.

Richard Mooyman
vrijdag 04 juni 2004

Download het gehele artikel 'Provincie: Geen extra startbaan'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. griese uit Amstelveen

De uitspraken van de heer Meijdam wantrouw ik voorlopig ten zeerste. Bij de voorwaarden tot bouw van de Polderbaan is IN de PKB overeengekomen, dat de Aalsmeerbaan, de Buitenveldertbaan en de Zwanenburgbaan zouden worden gaan ontzien. De enige waar dit ontzien nu substantieel plaatsvindt is de Buitenveldertbaan. Maar in deze volstrekt
ongelijkwaardig vertaalde nieuwe luchtvaartwet is het mogelijk als Schiphol meer vluchten krijgt, dus de economie weer wat verbetert, die Buitenveldertbaan weer geheel vol te vliegen b.v. ovedr 2 jaar. (De scenarios van 600.000 tot 800.000 heb ik met eigen ogen gezien!)
En zoals Joris Wijnhoven zeer terecht opmerkt: de 6e baan de Oostbaan zou gesloten worden.
Eerst zien dus en dan geloven geldt zeker bij dit Schipholdossier.
Jan Griese Secr. PLRS