Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Protest tegen langer vliegen

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 755 
|
 NRC 
Protest tegen langer vliegen Download het gehele artikel 'Protest tegen langer vliegen'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav uit NULL

'Randen van de nacht'
Dat probleem geldt in nog sterker mate voor Schiphol.
Dan vooral in de kleine uren van de ochtend.
Juist de vroege ochtend wanneer de mensen met open ramen slapen is de voorkeurstijd voor de vele charters die in de zomer de extra drukte op Schiphol veroorzaken. De meeste transatlantische nachtvluchten komen na vijf uur binnen en de zomers zo belaste ochtendpiek begint om 6 uur, of het nu starten of landen betreft. Veelal wordt op vele plaatsen dan dwars overf bebouwde kommen gevlogen om de twee minuten en op geringe hoogte.
Het uur tussen zes en zeven, vroeger apart grekend, lijkt in de praktijk bij de ochtendpiek te zijn getrokken.

Evenals in Rotterdam ontwikkelt deze inbreuk op de mensen hun vrijheid geruisloos en zonder ervaarbaar commentaar van de inspectie. Formeel is er immers niets aan de hand.

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Olav,

het is nog erger dan "alleen" dat uurtje van 6 tot 7. Kijk maar eens op teletekst hoeveel vluchten 's zomers voor 06.00 uur vertrekken. En bijna allemaal van Transavia, Dutchbird etc.

Vanochtend begon het al voor 05.00 uur. Ramen maar dichtgedaan om toch nog te kunnen slapen to 06.30 uur.
Uiteraard weer een klachtenformulier ingevuld met 3 vluchten rond 05.10 (toen waren er al minstens ook al drie vetrokken).

Ik zal binnenkort eens een link plaatsen naar de slotverdeling per maatschappij. Dan kun je zien dat het overgroote deel van de nacht/ochtendslots door Nederlandse (charter) maatschappijen aangevraagd worden.

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Vergeet die open ramen maar, die zitten al 8 jaar potdicht 's nachts.
Bij mij door de achtertuin loopt zowel de nacht landings als de vertrekroute van de Polderbaan en als het vertrekken is dan heb ik er last van tot ongeveer 00.30 en dan willen er rond 2 en 3 ook nog wel vrachtjumbo's vertrekken. De Nederlandse charters vertrekken tussen 5 en 6 en dat zijn er dan een stuk of 12. Met oostenwind is dat feest hoor. Dat de nachtvluchten (23.00-06.00) noodzakelijk zijn vanwege de transatlantische vluchten is dus ook nog zo'n fabeltje. En dat van die vrachtvluchten ook. Ik meen dat slechts een paar procent van de nachtvluchten vracht betreft. Er zou gewoon een verbod moeten komen op charter vluchten tussen 23.00 en 07.00 Wij blij en de passagiers misschien ook al zal de prijs wel omhoog gaan vanwege een vlucht minder. Maar vliegen is toch al te goedkoop gezien de nadelige effecten.

Geplaatst door AN uit Amsterdam

Zoals toegezegd: de link is

http://www.slotcoordination.nl

Ga in het linkermenu naar Slot Allocation List en kies van het drop-down menu Schiphol en bijvoorbeeld Summer 2004.

Als je dan in de lijst klikt om gedetailleerde gegevens te tonen kun je goed zien wie er allemaal aankomen en vertrekken in de nacht en "early morning".