Proef tegen geluidshinder op Schiphol
SCHIPHOL - Schiphol experimenteert de komende twee jaar met een nieuw systeem dat geluidsoverlast moet tegengaan. De luchthaven heeft hierover gisteren een overeenkomst bereikt.
Schiphol, het rijk, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, lokale en regionale bestuurders en vertegenwoordigers van omwonenden zijn het eens geworden over het nieuwe systeem, waarbij vliegtuigen bij het opstijgen en landen gebruikmaken van de minst overlastgevende start- of landingsbaan.
Er wordt niet meer gekeken naar de overlast per baan, maar het geheel van alle banen. Het systeem is nu zo dat als een baan gesloten moet worden vanwege overlast, de vliegtuigen naar een andere baan uitwijken en daar voor nog meer geluidsoverlast zorgen.
‘‘Door slimmer gebruik van de banen kan de overlast verminderen,’’ omschrijft delegatieleider van de bewoners Cees van Ojik de overeenkomst.
Het voorstel dit experiment te houden, wordt vandaag aangeboden aan demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Het is de bedoeling dat de proef op 1 november van dit jaar van start gaat en dat, als het experiment over twee jaar positief wordt beoordeeld, er ruimte is voor groei van Schiphol. Het nieuwe geluidsstelsel is een van de voorwaarden voor de toename van het aantal vliegbewegingen op Schiphol van 420.000 tot 510.000.
De twee banen die per saldo de minste overlast veroorzaken, zullen het meest gebruikt worden: de Polderbaan en de Kaagbaan. De Buitenveldertbaan en Zwanenburgbaan worden juist minder gebruikt.
Het experiment vloeit voort uit het akkoord dat in oktober 2008 werd bereikt onder leiding van oud-?minister Hans Alders. ‘‘Het is het resultaat van twee jaar onderzoek en overleg tussen alle partijen aan tafel,’’ zegt de secretaris van het overleg, Johan Weggeman. (HET PAROOL)