Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Problemen voor vliegveld Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 862 
|
 bnr.nl 
Problemen voor vliegveld Lelystad

Door Fleur de Bruijn

Niet alleen vakantiecharters, maar ook goedkope zogeheten low-cost luchtvaartmaatschappijen hebben vooralsnog weinig interesse in Lelystad Airport. Ze willen namelijk in de nacht vliegen en dat kan niet.
Petra Grijzen ging het debat aan over nachtvluchten op vliegveld Lelystad.
“In 2008 is er al een akkoord gesloten met de luchtvaartmaatschappijen en daarin staat dat Lelystad ‘s nachts niet open is,” dit zei Hans Alders vandaag op BNR. De oud-minister heeft onderzoek gedaan naar de toekomst van een vliegveld in Lelystad.

Vakantiecharters
Volgens Alders zou Vliegveld Lelystad de komende jaren moeten uitgroeien tot dé luchthaven voor low-cost airlines en vakantiecharters. En daartoe ziet Alders geen problemen: Schiphol heeft een capaciteitsprobleem en dus moeten maatschappijen wel uitwijken. En dan is Lelystad, dichtbij Amsterdam, een uitstekende optie.

Nachtvluchten
“Op den duur is het gewoon niet meer mogelijk om zoveel in de nacht te vliegen, het aantal nachtvluchten op Schiphol is al teruggebracht,” aldus Alders. Maar de cijfers van BNR spreken zijn verhaal tegen: het aantal nachtvluchten is al jaren stabiel. Bovendien vliegen de maatschappijen waar Alders zijn peilen op richt vooral ’s nachts. Transavia bijvoorbeeld, zo’n 8000 keer per jaar.

Alders bleef stoïcijns: de luchthaven is en blijft gewoon ’s nachts gesloten. En de maatschappijen zullen Lelystad zeker weten te vinden.

Voorwaarden
En hij is niet de enige met deze positieve kijk op de duidelijke cijfers van BNR. “We maken ons geen zorgen over nachtvluchten,” zei Evert Marseille, VVD-raadslid in Lelystad, tegen BNR’s Petra Grijzen. “De voorwaarden zijn al lang geleden afgesproken en bovendien is er een trend dat er steeds minder vliegvelden ’s nachts open zijn.”

“Deze trend is niet zichtbaar in onze cijfers. Vliegvelden zijn alleen gesloten in landen waar het nachtvliegen verboden is,” wierp Grijzen hem voor de voeten.

Randen
Tijdens het gesprek leken nachtvluchten dus niet voor problemen te zorgen. Maar Simon Miske, Statenlid voor GroenLinks, denkt daar anders over. “In het advies van Alders staat dat de luchthaven open mag zijn van 06:00 tot 24:00. Ik lig meestal al om zes uur ’s ochtends in mijn bed en om twaalf uur ’s avond lig ik er meestal al in, dus ook zonder de nachtvluchten, zal men er last van hebben.”

Miske denkt ook dat de openingstijden op den duur opgerekt zullen worden. “Waarschijnlijk zal het op termijn wel opschuiven, het is van groot economisch belang, naar de zogenaamde randen van de nacht.”

Discussie
Marseille: “Groenlinks staat nooit te trappelen als het om luchtvaart gaat, maar de plannen rond vliegveld Lelystad worden verder wel heel breed gedragen.” Marseille vindt dat de discussie over de nachtvluchten niet gevoerd zou moeten worden om aan te geven waarom je een vliegveld niet zou willen hebben.

“Van de 510.000 vluchten per jaar die vertrekken vanaf Schiphol zijn er maar 30.000 nachtvluchten. Bovendien is het grootste deel van deze vluchten aan de randen van de nacht. Het plan voor Lelystad is dat de luchthaven niet open is. Het is echt overbodig om het beeld naar buiten te brengen dat de luchthaven ’s nachts open zal zijn.”

Omroep Lelystad
Niet alleen BNR deed een klein onderzoek naar eventuele problemen rond de vliegveld Lelystad. Omroep Flevoland deed een belrondje en kreeg de volgende reacties op de plannen van Alders: EasyJet wil op grote vliegvelden blijven en komt dus niet naar Flevoland. Het Spaanse Vueling zegt graag op Schiphol te willen groeien.

Ryanair reageert niet op vragen, maar volgens bronnen bij andere maatschappijen zou de Ierse prijsvechter graag vanaf Lelystad willen vliegen. Over nachtvluchten wordt niet gesproken. Maar de cijfers zijn niet zomaar te negeren.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling

En overigens mislukte het Alders experiment "Nachtregime" Schiphol jammerlijk!

Eerst zou tot 06.30 hr. alleen sprake zijn van de min of meer stillere CDA landingen, maar uiteindelijk werd teruggeschakeld naar een "operationele marge" waarbij al vanaf 05.00 uur in volledige "dagmodus" gevlogen kan worden. Enorm flexibel gefrobel zullen we maar denken.
Wel een pijnlijk voorbeeld trouwens van wat onze Rijkscommissaris echt onder "Vliegen volgens afspraak" verstaat.
Hoe lang laat men deze "brokkenpiloot" nog doormodderen, zo lijkt langzamerhand de vraag?