Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Privatisering Schiphol niet van de baan

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 753 
|
 FD.nl 
Privatisering Schiphol niet van de baan

De gemeente Amsterdam moet uiterlijk 1 januari 2008 overeenstemming bereiken met de luchthaven Schiphol over het aantrekken van vreemd vermogen. Anders zal het nieuwe kabinet een oplossing forceren door een minderheidsbelang in de luchthaven te vervreemden. Het regeerakkoord biedt duidelijk ruimte voor de privatisering van de luchthaven.

Amsterdam beschikt met een belang in Schiphol van 21,8% over een veto. Het nieuwe kabinet wil de opbrengst uit de verkoop van een minderheidsbelang in Schiphol aanwenden voor investeringen in de Noordvleugel van de Randstad.

Kamerlid Maarten Haverkamp (CDA) bevestigt dat privatisering ‘zeker nog niet’ van de baan is. ‘Nu de emoties zijn getemperd, verwacht ik dat Amsterdam en Schiphol eruit zullen komen.’


Scheidend minister Gerrit Zalm van Financiën had het Amsterdamse veto tegen privatisering bij de Kroon laten vernietigen. Die vernietiging is door de nieuwe regeringspartijen ingetrokken op voorwaarde dat Amsterdam en Schiphol het eens worden over hoe de luchthaven wel wordt geprivatiseerd.

Blijheid in Amsterdam

De Amsterdamse wethouder van Financiën, Lodewijk Asscher, zegt daar ‘heel blij’ mee te zijn. ‘Dat het veto weer terug is bij Amsterdam, is winst. Het lijkt mij prima om rond de tafel te zitten over hoe het nu verder moet gaan. Wij zijn altijd bereid om alle opties te bespreken.’

Het kabinet koerst aan op verkoop van een minderheidsbelang van 25% tot 49% via onderhandse plaatsing bij één of meer beleggers. ‘Als beursgang niet kan, dan kom je al gauw op onderhandse plaatsing uit’, aldus Haverkamp.

In financiële kringen wordt een vijftiental kandidaten genoemd dat een belang in Schiphol zou willen kopen. Daarbij passeren namen als ABP, Borealis uit Canada, GIC uit Singapore, Goldman Sachs, Hochtief en Macquarie de revue.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav uit NULL

Zoals veel zaken heeft privatisering negatieve, maar ook positieve mogelijkheden. Staatssecretaris Schultz herinnerde er al aan dat het eigendomsrecht over Schiphol vormen van financiële verantwoordelijkheid met zich mee bracht die in strijd kunnen zijn met milieu-belangen of het belang van individuele burgers. Een spagaat. Zo gaat eigendom gepaard met een conflict tussen belangen van het bedrijf en belangen van de staat.

Zoals ik het begrijp was de inbreng van Haverkamp privatisering onder voorwaarde. Dat wil zeggen eigendomsrechten vervreemden, maar onder voorwaarde dat de staat het recht behoudt maatregelen goed- of af te keuren, afhankelijk van maatschappelijk belang en het belang van duurzaamheid. Dit soort handelen maakt dat de politiek zich bezig houdt met waar zij voor is: waken over het belang van de inwoners van de staat.