Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Prijzenslag Zaventem trekt omzet op Schiphol omlaag

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1309 
|
 Financiele Telegraaf 
Prijzenslag Zaventem trekt omzet op Schiphol omlaag

door ARNOLD BURLAGE

    ZAVENTEM - De luchthaven Zaventem bij Brussel heeft de aanval ingezet op Schiphol als knooppunt. Niet dat de nationale luchthaven van onze zuiderburen de rol van Schiphol als mainport direct zal evenaren, maar flinke schade is Zaventem wel aan het berokkenen.

      Luchthaven Zaventem, met ex-Schipholfunctionaris Leon Verhallen als marketing-manager, reist met aantrekkelijk tarieven de wereld over om luchtvaartmaatschappijen aan zich te binden.

    De ’praatshow’ is tot nu toe succesvol. Het nieuwste wapenfeit is een omvangrijk contract met de kwaliteitsmaatschappij Jet Airways uit India – momenteel de grootste groeimarkt in de wereldluchtvaart.

    De Indiase maatschappij heeft Brussel uitgekozen als knooppunt in de EU en gaat van daaruit met de nieuwste Boeing 777 en Airbus A330-toestellen verbindingen leggen tussen Mumbai en Delhi in India, Toronto en New York in Noord-Amerika. Nog maar het begin, want de groei is enorm.

    Een belangrijk wapenfeit dat deze week bij de start in het bijzijn van de Belgische premier en de ambassadeurs van India, VS en Canada op de luchthaven wordt gevierd. „We beginnen nu definitief met de inhaalslag”, zegt een official van Zaventem, een deelneming van de grote Australische Macquarie Group.

    De snel groeiende luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten beginnen ook te kiezen voor Brussel. Etihad, de maatschappij van Abu Dhabi, met de Nederlander Geert Willem Boven aan het roer, voert inmiddels vluchten uit en heeft niet voor Schiphol gekozen. „Jammer, maar dat zou behalve concurrentie met Air France/KLM niets aan ons netwerk toevoegen”, zegt hij.

    Met ingang van deze zomer voeren ook alle grote internationale maatschappijen uit de Verenigde Staten vluchten uit naar Zaventem: American, USAir, United Airlines Continental en ook de KLM partners Northwest en Delta. American vliegt als een van de grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld nog steeds niet naar Amsterdam.


    Als hoofdstad van de EU wordt Brussel voor de internationale luchtvaart steeds aantrekkelijker. SN Brussels Airlines speelt daar met een goed netwerk in Afrika ook handig op in. „Als dan toch een tussenstop ergens in Europa gemaakt moet worden, maakt het voor sommige maatschappijen niet uit of dat Amsterdam, Frankfurt, Parijs of Brussel is. Die maatschappijen gaat het om aantrekkelijke tarieven, veel of weinig vertraging, loopafstanden en de aansluitingen op andere netwerken”, zegt een luchtvaartexpert.

    Piet Rhijnsburger, luchtvaartconsultant en expert in start- en landingsrechten, zegt: „Wat ook telt is dat Schiphol blijft steken in de discussie over milieubeperkingen. Brussel kent dat soort restricties ook, maar in mindere mate dan op Schiphol”.

    De Zaventem-directie reist nu de wereld rond met aantrekkelijke tarieven en waarschuwingen aan luchtvaartmaatschappijen om in Brussel de kans op het aantal staart- en landingsvergunningen op gunstige tijden niet te missen.

    Rhijnsburger: „Als op Schiphol Air France/KLM nog meer gaat domineren verliest die luchthaven, behalve partners van de Frans-Nederlandse combinatie, haar aantrekkingskracht voor andere luchtvaartmaatschappijen. Brussel is dan veel aantrekkelijker, want daar is geen dominerende nationale luchtvaartmaatschappij als concurrent.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese

Het lijkt op een ondoorgrondelijk Steekspel, maar zo gaat het iedere keer: De luchtvaartjongens voeren een P.R show op, als de normen weer moetenworden opgerekt.
Hopelijk houdt dit Kabinet het hoofd koel en rekent zij uit wat de echte Maatschappelijke Kosten Baten analyse oplevert.

Geplaatst door Vos

„Als op Schiphol Air France/KLM nog meer gaat domineren verliest die luchthaven, behalve partners van de Frans-Nederlandse combinatie, haar aantrekkingskracht voor andere luchtvaartmaatschappijen. Brussel is dan veel aantrekkelijker, want daar is geen dominerende nationale luchtvaartmaatschappij als concurrent.”

En Schiphol als Mainport naar voren schuiven is geen dominantie?
Zaventem mag wat mij betreft deze rol overnemen! Wordt het hier tenminste weer iets leefbaarder.

Geplaatst door J.H.Griese

Groot gelijk Vos

Geplaatst door Erwin von der Meer

Recente rethorische vraag van Cerfontaine in het kader van het verder onder druk zetten van de overheid voor verdere groei: "willen wij dan een tweede Zaventem worden. Is dat wat wij willen?
Zo zie je maar hoe snel zaken zich onder invloed van internationale concurrentie kunnen wijzigen. Andere ambitieuze vliegvelden zoals Dubai zijn nog niet in de lucht maar dat komt. En ondertussen verzieken wij de randstad verder om de ons aangeprate motor van de economie maar te helpen om tot de grote aerports te blijven behoren. Dat levert veel overlast en hinder op maar daar tegenover staat wel een gevoel van trots. Nederland telt weer eens mee. Een kniesoor die daar problemen mee heeeft en helaas zijn dat er inmiddels heel veel.