Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Prijzenslag Delta Air Lines zorgt voor nervositeit in luchtvaartsector

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 353 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Prijzenslag Delta Air Lines zorgt voor nervositeit in luchtvaartsector

AMSTERDAM - De prijzenslag die Delta Air Lines in de Verenigde Staten is begonnen, zorgt voor grote nervositeit in de luchtvaartbranche. Dat schrijft luchtvaartjournalist Arnold Burlage vanochtend in een analyse in de Financiële Telegraaf. De aandelenkoersen in de Amerikaanse luchtvaartsector kelderden de afgelopen twee dagen met ruim tien procent. De prijsverlagingen bij Delta lopen op tot vijftig procent of meer.

Het verschil met andere jaren, als in de stille maand januari de tarieven traditioneel worden gedumpt, zijn vooral de structurele wijzigingen waarmee Delta de sector heeft verrast. De andere luchtvaartmaatschappijen in de VS en later mogelijk ook in Europa zijn begonnen dat voorbeeld tevolgen. “Een schot voor de boeg, maar wel serieus”, reageerde een KLM-official tegen Arnold Burlage.

Delta laat als eerste een groot aantal voorwaarden voor de laagste vliegprijzen vallen. Zo hoeft niet langer een nacht de heen- en terugreis te scheiden. Zakenreizigers kunnen daardoor ook op één dag voordelig heen en terugreizen. Verder zijn ook de vliegprijzen voor een enkele reis aan een redelijk maximum gebonden en niet langer vrijwel gelijk aan het retourtarief. Delta halveert bovendien de kosten voor het wijzigen van een vliegreis.

“In Europa gelden bij de grote traditionele maatschappijen de beperkende voorwaarden bij voordelige tarieven nog steeds. Die lijken nu echter niet langer stand te kunnen houden als de ontwikkeling in de VS doorzet”, aldus de analyse in het ochtendblad.

De luchtvaartjournalist van De Telegraaf legt verder uit: “De nervositeit op Wall Street na het initiatief van Delta is verklaarbaar, omdat de maatschappij aanschurkt tegen een zogenaamde ’chapter eleven’-situatie, vergelijkbaar met uitstel van betaling. Lagere tarieven zorgen echter niet per definitie voor meer passagiers en inkomsten, zeker niet als de concurrenten met soortgelijke acties reageren”.
__________________________________________

Commentaar REDACTIE:

Wij herhalen nog eens het citaat uit de New York Times naar aanleiding van het bericht —> KLM komt met grootste prijsverlaging ooit op Europese routes

De New York Times van 27 december berichtte:

De Luchtvaartindustrie van de VS, die nu al wordt gepijnigd door faillissementen en strukturele aanpassingen, bericht dat de zes grootste maatschappijen dit jaar nog eens 5,5 biljoen dollar verlies zullen lijden. Deze - American, United, Delta, Continental, Northwest and US Airways - kondigen verdere ingrijpende bezuinigingen voor 2005 aan. Alles samen zal dit 7,5 blijoen dollar kosten aan investeringen en tenminste 20.000 banen.

“De moeilijkste tijd moet nog komen”, zei Gerald A Grinstein van Delta Airlines, dat dit jaar nog juist een bankroet kon ontwijken door zijn vliegers over te halen maar liefst dertig procent salarisvermindering te accepteren.

De passsagiers in de VS hadden al een onomkeerbare achteruitgang van het luchtvaartgebeuren verwerkt. De laatste 10 jaar was het al met een kwart geslonken. Nu worden ze geconfronteerd met een vaarwel aan service en voeding tijdens vluchten, vermindering van mogelijke bestemmingen, grote vertragingen, verloren bagage en andere ongemakken.

De maatschappijen hopen op lastenverlichting in de vorm van vermindering van de branstofprijzen die dit jaar bijna met 74% toenamen. Dat zou ze een kans bieden om weer winstgevend te worden na een verlies van 30 biljoen dollar over de laatste vijf jaar.
Maar zelfs op deze manier komen de verloren banen en de oude pensioenregelingen niet terug en zullen de bezuinigingsmaatregelen onomkeerbaar blijken.

De NY Times zet een vraagteken bij het bevorderen van ‘marktwerking’ en ‘deregulering’ in de luchtvaart, twee ontwikkelingen die volgens het blad belangrijk hebben bijgedragen aan het ontstaan van deze moeilijk beheersbare ontwikkelingen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J. de Jong

Als dit betekent dat aan een stevige sanering niet valt te ontkomen, zou het wel buitengewoon dom zijn om een hele regio van zijn leefomgeving en eigen karakter te gaan ontdoen. Stevige maatregelen dus. Sanering binnen het Provinciehuis o.a. om het op een toekomstige taak voor te bereiden: doen wat het moet doen, de regio gezond houden door controle en handhaving. Wat voor Corus telt telt n.l. ook voor het bedrijf Schiphol Group!