Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Prijzen vliegvakanties afgelopen 20 jaar nauwelijks gestegen

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 672 
|
 TourPress 
Prijzen vliegvakanties afgelopen 20 jaar nauwelijks gestegen

De prijs voor het boeken van een vakantie is in de afgelopen 20 jaar nauwelijks gestegen. In 1987 was met het boeken van veel vakanties gemiddeld ongeveer even veel geld gemoeid als anno 2007 het geval is. En dat terwijl in dezelfde periode het gemiddelde prijspeil volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek met 56% steeg. “Het lijkt wel of alle ontwikkelingen van het algemene prijspeil aan de reiswereld voorbij gegaan zijn”, concludeert Oad-topman Louis Frankenhuis naar aanleiding van een door Oad uitgevoerd bronnenonderzoek.


Oad Reizen onderzocht de ontwikkeling van het prijspeil voor resp. vlieg-, bus- en eigen autoreizen. Daaruit bleek dat met name de prijzen van vliegreizen in de afgelopen decennia stil zijn blijven staan.

“Een tweeweekse vliegvakantie (hoogseizoen) naar de Canarische Eilanden bijvoorbeeld, kostte in 1987 per persoon gemiddeld 1319 gulden. Precies dezelfde vakantie kost vandaag de dag € 645,-, omgerekend 1421 oude guldens, een stijging van nog geen 8% in 20 jaar. Als je de prijspeilstijging t.g.v. de inflatie in die periode zou meecalculeren, zou zo’n reis nu geen € 645,- moeten kosten, maar € 935,-.”


Ook verre reizen nauwelijks duurder
Hetzelfde patroon doet zich ook voor bij intercontinentale vliegvakanties naar verre bestemmingen. Daar constateert Oad dat het prijsniveau van tien jaar geleden nog vrijwel exact op hetzelfde niveau ligt als dit jaar. Frankenhuis: “Oad zelf bijvoorbeeld, bood in 1997 vliegvakanties naar Mexico aan onder de duizend gulden. Als je nu kijkt, zie je dat aanbiedingsprijzen zelfs vaak zelfs nog onder de € 450,- (duizend gulden) liggen.”


Oorzaken
Er zijn volgens Frankenhuis meerdere oorzaken aan te wijzen voor de achterblijvende prijsontwikkeling. “Allereerst is er natuurlijk sprake van een veel grotere vliegcapaciteit en is er ook vaker sprake van overcapaciteit. Het aantal last-minutes en aanbiedingen is in de loop van de jaren verveelvoudigd.

Het aantal aanbieders in de markt is daarbij ook nog eens sterk toegenomen en dat wakkert de prijsconcurrentie enorm aan. En tenslotte zien we dat low cost airlines en internetaanbieders door efficiencyvoordelen in staat zijn om steeds lagere prijzen te hanteren. Om in die concurrentieslag mee te kunnen, moet je messcherp geprijsd zijn.


Prijsstijgingen vooral door toeslagen
Eén en ander betekent overigens niet dat de Nederlander nog steeds hetzelfde bedrag per vakantie uitgeeft. De gemiddelde reissom voor vliegvakanties is in de afgelopen 20 jaar met 41% gestegen tot ca. € 850,- in 2007, maar dat heeft volgens Frankenhuis andere oorzaken.

“De Nederlandse vakantieganger wil steeds verder weg, steeds vaker in een hotel met meer luxe en steeds vaker all-inclusive. Bovendien zijn de luchthavenbelastingen in de loop der jaren fors gestegen en hebben we te maken gekregen met fenomenen zoals brandstof- en veiligheidstoeslagen. Dáárdoor stijgen de gemiddelde reissommen. Maar als je kijkt naar vergelijkbare reizen en appels met appels vergelijkt, dan zie je dat er nauwelijks sprake is van prijsstijgingen.”

Rendement in de branche marginaal
Dat de vliegconsument de grote winnaar is van de prijsontwikkeling in de afgelopen twee decennia, is volgens Frankenhuis dan ook slechts gedeeltelijk waar.

“Natuurlijk is het goed om te profiteren van lage prijzen, maar gelijktijdig zal de uitholling van deze bedrijfstak ook zijn tol eisen. Want vliegreizen mogen dan niet duurder zijn geworden, de kosten stijgen gewoon door. Kijk alleen al naar de ontwikkeling van de brandstofprijzen. Het rendement van veel reisorganisaties en vliegtuigmaatschappijen is daardoor gemarginaliseerd en om toch nog wat te verdienen wordt er dan fors in de kosten gesneden. Daardoor laat de kwaliteit van het gebodene steeds vaker te wensen over.”


Aangepast beleid
Om die spiraal tegen te gaan, heeft de Oad Groep begin 2006 zijn concernbeleid aangepast. “We moeten een geïntegreerd reisconcern worden. Daarom investeren we de komende periode zo’n 10 miljoen euro in multichannel oplossingen. Die moeten gericht zijn op efficiency, schaalvergroting en kostenbeheersing. Gelijktijdig moeten wij substantiële waarden toevoegen aan leisureproducten en de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren. Dat is de missie van Oad voor de komende jaren en werpt nu al zijn vruchten af; de resultaten van onze Globe Reisburo’s vormen daarvoor een eerste bewijs.”


Overheid profiteert, maar doet weinig terug
“De overheid profiteert nog het meest van de gestegen reissommen. De vertrekbelasting vanaf Schiphol verviervoudigde tussen 1987 en 2007 en de Staat profiteert daarnaast via de accijnzenheffing ook nog het meest van de explosief gestegen brandstofkosten. Om nog maar te zwijgen over bijvoorbeeld de parkeerkosten. Terwijl de reissector om elk dubbeltje moet knokken, gaat de staat er met de buit vandoor”, aldus Frankenhuis.

Ook de consument schiet weinig op met die gestegen kosten. “De overheid stelt er weinig tegenover om de service aan onze klanten te verbeteren. De bereikbaarheid van onze luchthavens blijft problematisch en het openbaar vervoer is in zijn geheel niet afgestemd op de 24/7 activiteiten in de luchtvaart. De rijen voor de douane worden alleen maar langer. En de overheid onderneemt, in tegenstelling tot de landen om ons heen, vrijwel geen infrastructurele actie om het regionaal vliegen te bevorderen.”


Auto- en busvakanties
Overigens spannen de vliegvakanties wel de kroon als het gaat om de achterblijvende prijsontwikkeling. Autovakanties stegen de afgelopen 20 jaar wel wat meer in prijs (35%), maar ook nog onvoldoende om de CBS-prijspeilontwikkeling bij te houden. De prijs voor busvakanties ontwikkelde zich wel conform.

Merkwaardig
De verschillen in prijsontwikkeling tussen autoreizen en vliegreizen leiden volgens Frankenhuis wel tot merkwaardige taferelen. “De consument vindt het tegenwoordig doodnormaal om voor 299,- een week lang all-inclusive aan een strand in Turkije te liggen. En als dat 399,- kost, vindt hij dat duur. Terwijl diezelfde consument zonder met de ogen te knipperen vijfhonderd euro voor een weekje in een bungalowpark in Nederland betaalt, waar hij dan op basis van logies verblijft.”


Het balanceren op het koord tussen lage prijs en kwaliteit gaat Oad overigens goed af. De Holtense touroperator werd de afgelopen vier jaar steevast door de branche uitgeroepen tot reisorganisatie met de beste prijs-kwaliteitverhouding.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

"De verschillen in prijsontwikkeling tussen autoreizen en vliegreizen leiden volgens Frankenhuis wel tot merkwaardige taferelen. "De consument vindt het tegenwoordig doodnormaal om voor 299,- een week lang all-inclusive aan een strand in Turkije te liggen. En als dat 399,- kost, vindt hij dat duur. Terwijl diezelfde consument zonder met de ogen te knipperen vijfhonderd euro voor een weekje in een bungalowpark in Nederland betaalt, waar hij dan op basis van logies verblijft."




En wij maar denken:

"hoe komt het toch zo druk boven mijn hoofd?"

Geplaatst door rieneke schokking

"de Staat profiteert daarnaast via de accijnzenheffing ook nog het meest van de explosief gestegen brandstofkosten".
Weet deze meneer Frankenhuis nu echt niet dat er geen accijns op kerosine geheven wordt? Net zomin als de luchtvaartsector BTW-plichtig is. Zoals we afgelopen week konden lezen loopt de staat hierdoor 2 miljard per jaar mis. Schiphol en de luchtvaart is de heilige koe in het heilige huisje. Hier moeten we vooral van af blijven. Nee, dan liever voor de zoveelste keer de keuze maken om het bij o.a. de minima vandaan te halen. Piswoest kan ik hier om worden.