Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Prijsvechters dreigen Schiphol te verlaten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 661 
|
 Volkskrant (ANP) 
Prijsvechters dreigen Schiphol te verlaten

SCHIPHOL - Een aantal prijsvechters is van plan Schiphol te verlaten als het nieuwe kabinet daadwerkelijk een milieuheffing op vliegtickets introduceert. De heffing komt neer op ongeveer 24 euro per ticket en maakt Schiphol te duur. Dat zei operationeel directeur Ad Rutte van de luchthaven donderdag.

Schiphol is nu nog redelijk populair onder de prijsvechters, waarmee passagiers tegen lage prijzen kunnen vliegen. Dat heeft onder meer te maken met een speciale pier, waar deze vervoerders tegen lagere kosten terechtkunnen. De zogenoemde H-pier levert volgens Rutte een voordeel op van 1 euro per stoel. De milieuheffing zou dat in een klap ongedaan maken.

Het voornemen van het kabinet om het milieu te beschermen heeft een ongewenst bijeffect, zei Rutte. ‘Prijsvechters vliegen met de modernste, zuinigste vliegtuigen en op tijden die het minste geluidsoverlast opleveren.’ Daar komt bij dat veel zakenreizigers gebruikmaken van prijsvechters.

Ook Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine had geen goed woord over voor de milieuheffing. ‘Het effect is dat de vervuiling niet hier, maar over de grens plaatsvindt’, zei hij verwijzend naar het dreigement van luchtvaartmaatschappijen om hun vluchten te verhuizen. Andere landen kennen geen milieutax, behalve het Verenigd Koninkrijk. Als het geld van de heffing direct wordt geïnvesteerd in maatregelen om Schiphol milieuvriendelijker te maken, dan is dat voor Cerfontaine bespreekbaar. Schiphol wil fors minder broeikasgassen uitstoten en stelt daarvoor een vijfjarenplan op.

Een andere tegenvaller voor Schiphol is de afgeketste beursgang. De nieuwe regeringscoalitie heeft een streep gehaald door een beursnotering van de luchthaven, maar houdt de mogelijkheid van een onderhandse plaatsing van aandelen wel open. ‘Als er wel een beursgang was geweest, zou Schiphol een heel ander bedrijf zijn geweest’, verklaarde Cerfontaine. Toegang tot de kapitaalmarkt is volgens hem noodzakelijk om de concurrentie van beursgenoteerde luchthavens, zoals die in Frankfurt, aan te kunnen.

De afgelopen jaren heeft zijn onderneming al kansen gemist, vervolgde hij. Zo is Schiphol de luchthaven van Rome misgelopen, omdat het niet aan de beurs was genoteerd. Desondanks is Cerfontaine betrekkelijk optimistisch. Hij wil met een van de belangrijkste aandeelhouders van het concern, de gemeente Amsterdam, rond de tafel gaan zitten om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn.

Cerfontaine moest wel toegeven dat het nu al goed gaat met Schiphol, ondanks het ontbreken van een beursnotering. Schiphol heeft afgelopen jaar beter gepresteerd dan de luchthaven zelf had gedacht. De winst, zonder veranderingen in de waarde van het vastgoed en een boekhoudige belastingmeevaller, kwam uit op 198 miljoen euro. Dat is een toename van 7,2 procent vergeleken met een jaar eerder. Eerder ging Schiphol nog uit van een gelijke winst als in 2005.

Als de onderneming de bijzondere posten wel meeneemt, is de nettowinst zelfs 173 procent gestegen tot 527 miljoen euro. De belastingmeevaller heeft een waarde van 309 miljoen euro. De omzet bedroeg 1 miljard euro, een stijging van 9,4 procent. Schiphol kreeg meer passagiers over de vloer en verdiende meer aan onder meer de winkels, ondanks de scherpe regels voor de handbagage.

In China heeft Schiphol afgelopen jaar nog geen voet aan de grond weten te krijgen. De luchthaven mag geen belang nemen in het vliegveld van Nanjing. Wel verwacht de directie dat ze de winkels op de luchthaven van Guangzhou mag uitbaten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerrit Huiting uit NULL

Eén ding is duidelijk, van duurzaam ondernemen heeft de heer Cerfontaine geen verstand. Hij is duidelijk geen volgeling van de denkbeelden van Mevr. Cramer op dit punt. Gelukkig dat zij als nieuwe minister van VROM nu in de pikorde boven hem komt te staan en dat zij hem goedschiks en anders kwaadschiks bij kan brengen wat duurzaam ondenemen is. Dat is niet dat er honderduizenden mensen wakker liggen en anderzins ernstige overlast van de luchthaven hebben om zo een schamele winst van 50 miljoen met het exploiteren van asfalt en terminals te behalen. De belasting op de vliegtickets is net zoiets als de accijns op motorbranstof. Bedoeld om de groei van het vlieg/wegverkeer te temperen. Niet fijn maar wel maatschappelijk noodzakelijk. De nieuwe vliegticket belasting werkt. Er gaat een rem komen op de groei, en dat is toch de bedoeling van milieumaatregelen mijnheer Cerfontaine?
Helaas zal Cerfontaine de mogelijke teruggang in passagiersvluchten wel weer gaan compenseren met meer vrachtvluchten (liefst met oude barrels in de nacht) want anders heeft hij geen argumenten meer voor de o zo noodzakelijke uitbreiding. Dan loopt Schiphol niet meer vast en dan is het argument weg. We moesten Cerfontaine maar eens wat meer langs de maatschappelijk maatlat leggen. Mijn conclusie op grond van zijn reactie, hij is over de houdbaarheidsdatum. Hij voelt de tijdgeest niet meer aan en moet dus verdwijnen.

Geplaatst door gerard uit Castricum

Misschien lijkt dit bericht 'slecht' voor Schiphol, maar eigenlijk is het een heel goed bericht. Prijsvechters zijn namelijk slecht voor de economie (ze brengen ons geld vooral naar het buitenland) en ze dragen niet bij aan de mainportfunctie die Schiphol toebedacht is. Cerfiontaine zou juist heel blij moeten zijn met dit bericht omdat hij nu de ruimte krijgt voor vluchten die wél bijdagen aan de mainportfunctie van Schiphol... De heer Huiting lijkt gelijk te hebben, Cerfontaine ziet het licht nog niet. De toekomst zal leren of hij echt over de houdbaarheidsdatum is. Cerfontaine zou ik willen oproepen om zich deze keer de ware strateeg te tonen en te gaan voor een duurzame toekomst met maximale toegevoegde waarde.