Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Prijsvechter Air Berlin wil Schiphol als uitvalshaven

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 579 
|
 Telegraaf 
Prijsvechter Air Berlin wil Schiphol als uitvalshaven

door ARNOLD BURLAGE

 
  SCHIPHOL – De KLM en vooral de 100% dochtermaatschappij en prijsvechter Transavia worden in het hart geraakt met een nieuwe massieve aanval van Air Berlin op de thuisbasis Schiphol. Het wordt menens met de concurrentie nu de Duitse maatschappij de Amsterdamse luchthaven als eigen uitvalsbasis gaat gebruiken en daar ook vliegtuigen en personeel gaat stationeren.

      Air Berlin zoekt met onmiddellijke ingang Nederlandse piloten, stewardessen en stewards om zich zo maximaal op de lowbudget- en vakantievliegmarkt in ons land te kunnen gaan concentreren. Peter Hunold, vertegenwoordiger van Air Berlin in Nederland, heeft het aanvalsplan van zijn maatschappij op Schiphol gisteren bekendgemaakt. De prijsvechter maakt zo maximaal gebruik van de geliberaliseerde luchtvaart in Europa.

    De van oorsprong Duitse lowcostcarrier, na Lufthansa de grootste vliegmaatschappij in de bondsrepubliek, behoort samen met Ryanair en EsyJet tot de top-3-prijsvechters in Europa.
    De zogenaamde Euro Shuttle van Air Berlin verbindt Amsterdam nu al twee keer per dag met Berlijn-Tegel en vanaf november ook dagelijks met Palma de Mallorca en het Spaanse vasteland, stuk voor stuk KLM- en/of Transaviabestemmingen. De Duitse maatschappij heeft drastische uitbreidingsplannen, maar de details daarvan zijn nog niet bekend. Het lijkt erop alsof Air Berlin in het gat van het inmiddels failliete Dutchbird, Air Holland en Holland Exel wil springen.

In het afgelopen weekeinde werd bekend dat nog twee nieuwe maatschappijen, Vueling Airlines uit Spanje en Wizzair vanuit Polen en Hongarije, ook tegen lowbudgettarieven gaan vliegen op KLMen Transavia-bestemmingen zoals Valencia, Barcelona, Katowice en Boedapest. Totaal vliegen 13 prijsvechters van en naar Schiphol, dat daarmee als mainport en één van de belangrijkste lowbutgetknooppunten in Europa is geworden.

    Het aandeel van de lowcost is de eerste 6 maanden met 10,1% gelijk gebleven, maar met de uitbreiding zal dat verder groeien. Nu al vliegen jaarlijks van en naar Schiphol, zo’n 4,5 miljoen passagiers met prijsvechters. Af en toe verdwijnen die overigens even snel als ze komen. Zo ging onlangs het Britse EU Jet nog failliet.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos

Vier en half miljoen...........
Dat worden, als we kiezen voor kwantiteit en
niet voor kwaliteit van het leven, zeer
zeker meer! Die kwaliteit wordt slecht
bereikt door een 'groep geselecteerden' die
hier de regels uitmaken. U waarchijnlijk
niet en ook ik niet, hebben deelname aan die
'groep geselecteerden'.
Wij hebben 'slechts' deelname in de
vreselijke herrie.............!

Geplaatst door Erwin. von der Meer

Wij behoren met Rotterdam tot de grootste havens van de wereld. Dat geeft een gevoel van trots. Maar waar gaat het om? Containeroverslag dat volledig geautomatiseerd/gemechaniseerd is. Geen high tech en weinig arbeidsplaatsen, maar wel een van de grootste en onderschat het economisch nut niet van deze simpele dozenschuiverij. Schiphol is blijkbaar ook trots op het horen bij de grote jongens. Totaal vliegen 13 prijsvechters van en naar Schiphol, dat daarmee als mainport en één van de belangrijkste lowbutgetknooppunten in Europa is geworden. Dit geeft bijna een zelfde gevoel van trots als bij de Rotterdamse haven. Weinig toegevoegde waarde maar wel het fijne gevoel om voor groot te mogen doorgaan. Ja dat heb je blijkbaar met kleine landjes. Amsterdam kon het niet laten om ook met containeroverslag te beginnen om daarmee ook tot de groten te gaan behoren. Dit heeft zichzelf helaas snel afgestraft. Geen container is ooit gelost. Schiphol ligt wel erg dicht in de buurt. Wellicht dat daar de eindafrekening ook sneller wordt gepresenteerd dan een ieder verwacht.