Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Preciezer vliegen mogelijk

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 778 
|
 Haarlems Dagblad 
Preciezer vliegen mogelijk

SCHIPHOL -  KLM-toestellen met moderne navigatiemiddelen slagen erin om een bocht tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep nauwkeurig te vliegen. Uit een proef blijkt dat KLM-piloten binnen een luchtverkeersweg kunnen blijven van honderd meter breed.

Met de bedoeling om de geluidshinder in Hoofddorp en Nieuw-Vennep terug te dringen, begon eind november een eerste experiment van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS). Boeings 737 van KLM volgen na een start van de Kaagbaan nauwkeuriger een bocht tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Deze toestellen vormen eenderde van het startend verkeer op deze route. De meeste andere toestellen blijven vooralsnog ‘uitwaaieren’ over de omgeving.
Volgens de CROS en KLM verloopt de proef technisch gezien succesvol. Uit radarbeelden blijkt dat de KLM-toestellen er inderdaad in slagen om geconcentreerd tussen beide woonkernen door te vliegen. Het grootste deel blijft binnen een smalle vliegbaan van honderd meter.

 


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

"Het grootste deel blijft binnen een smalle vliegbaan van honderd meter." Lijkt mooi. Maar het geluid waaiert evengoed nog steeds uit over een KILOMETERS BREED gebied. Hoe bespeel je de publike opinie? Zo dus.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Precies !!

Zolang de mooie rode lijnen op de landkaart worden misbruikt om de mensheid voor te houden dat daar en alleen daar er herrie is en een groot deel van diezelfde mensheid dat nog gelooft ook (zie de "verbetering" tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep, is het water naar de zee dragen.
Een uitdaging voor webbeheerders om eens te visualiseren hoe breed zo'n geluidskegel is.

Geplaatst door webbeheer uit NULL

leo, het volgend plaatje staat al sinds 2003 op deze site (met dank aan Wim)
visualisering geluidsspoorbreedte

We zullen volgaarne visualiseringsplaatjes het geluidsspoor in andere regio's plaatsen. Wie maakt er een voor zijn eigen regio?

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Het geluidsspoor is niet alleen erg breed, maar nog veel langer vooral bij starters natuurlijk (10-20 km?). Dus als er een bocht gemaakt wordt zou je een 'bobbel' moeten krijgen buiten de rechte lijn en een hele brede bocht. Dat is echter nooit te zien op plaatjes, maar ook niet in de contour lijnen. Dat doet mij vermoeden dat de berekeningen afgekapt worden na een aantal kilometer. Pak bv een pen aan de punt en maak met de punt een bocht waarbij de pen moet blijven wijzen in de richting van bewegen en let dan op wat de achterkant voor een beweging maakt.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Willem, ik denk dat je gelijk hebt.

Het mes snijdt aan twee kanten, in de binnenbocht zou er dan minder geluid zijn dat ook niet als zodanig wordt berekend. De buitenbocht-bewoners zijn daarmee in het nadeel.