Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Polderbaan wordt parkeerplek tijdens wereldtop NSS

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 808 
|
 Haarlems Dagblad 
Polderbaan wordt parkeerplek tijdens wereldtop NSS

SCHIPHOL - De tientallen vliegtuigen van de wereldleiders die eind maart naar Nederland komen voor de NSS-top, worden geparkeerd op de Polderbaan. Dat betekent dat de Zwanenburgbaan en andere banen wekenlang extra (ook in de nacht) worden ingezet. Dat zal leiden tot extra geluidsoverlast.


Meer hinder voor omwonenden


Tijdens een persconferentie werd maandagochtend bekend gemaakt dat op Schiphol de Polderbaan wordt gebruikt voor het parkeren van de vliegtuigen waarmee de wereldleiders en hun delegaties aankomen. In eerste instantie was gedacht aan de Buitenveldertbaan, maar dat is een risico vanwege het weer. Dat is namelijk de enige oost-west baan. Vandaar dat is gekozen voor de afgelegen en daarmee goed te beveiligen Polderbaan.

De voorbereidingen starten op 10 maart. Vanaf dan worden andere banen ingezet, waardoor er ook een andere geluidsverdeling zal zijn. Aansluitend aan de top vindt er nog regulier onderhoud plaats aan de Polderbaan. Ook zullen de toestellen van de delegaties leiden tot extra overlast.

In het luchtruim en op zee gelden ook beperkingen. Recreatieve luchtvaart, zoals sportvliegen en ballonvaren, is in de wijde omgeving van de Randstad niet mogelijk rond de top. Zoals gebruikelijk bewaakt en beschermt Defensie het luchtruim. Er staan vliegtuigen en helikopters klaar voor eventuele onderscheppingen. Daarnaast wordt op een aantal locaties langs de kust een luchtverdedigingssysteem opgesteld.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Wonderlijk dat men nu juist een preferente baan, afgezien van de vraag of die preferentie terecht is, gaat blokkeren met geparkeerde vliegtuigen, zodat niet-preferente banen vaker moeten worden gebruikt. Is dat nou vliegen volgens afspraak? Maar goed, het schijnt met mogelijke weersomstandigheden te maken te hebben. Dit roept dan wel weer bij mij de vraag op hoe men dat straks bij Lelystad denkt op te gaan lossen; daar is en blijft maar één baan. Dan is zijwind geen probleem? Kan iemand mij dit uitleggen?

Geplaatst door Rob

Indien de Buitenveldertbaan in groot onderhoud gaat, is er ook geen Oost-West baan. En indien dan toch een Noord-Zuid baan waarom dan niet een minder preferente (Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan). Waarom al 14 dagen voor de gebeurtenis de baan buiten gebruik nemen. Zijn er echt niet andere plekken op Schiphol voor het parkeren. Dat de Polderbaan het meest gemakkelijke is begrijp ik, dat vermijden geluidshinder geen enkele rol heeft gespeeld in het besluiten is ook duidelijk.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De Schipholgroup is een meester in het bedriegen. Meer te zeggen, is niet nodig.