Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Polderbaan te weinig gebruikt door toestellen Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 749 
|
 IJmuider Courant 
Polderbaan te weinig gebruikt door toestellen Schiphol

oorspronkelijk Gepubliceerd op 25 maart 11, 16:35 Laatst bijgewerkt op 25 maart 11, 16:59

SCHIPHOL - De Polderbaan is de laatste maanden nog te weinig gebruikt als landingsbaan. Bij parallel landen werden nog te veel toestellen naar de Zwanenburgbaan gedirigeerd. Dat blijkt uit de rapportage over de maanden november, december en januari. Overigens is dat meteen het eerste kwartaal van het experiment met het nieuwe geluidsstelsel van Schiphol.

Daarbij zijn niet meer de meetpunten leidend, maar het voorkeurbaangebruik. Dat betekent dat bij voorkeur wordt gestart op de Polderbaan en geland op de Kaagbaan. In vergelijking met vorig jaar is dat ook daadwerkelijk meer gebeurd.

Toch kwam ook dit kwartaal de wind het meest uit de zuidwestelijke hoek met als gevolg dat de Kaagbaan de meeste starts verwerkte en de Polderbaan de meeste landingen.

Een ander doel van het nieuwe systeem is dat bij parallel gebruik van banen, de extra baan niet te veel wordt benut. Het streven is om in de spits 45 procent van de landende toestellen op de Polderbaan aan de grond te zetten en de andere 55 procent op de Zwanenburgbaan. Die laatste baan over Halfweg en Zwanenburg verwerkt het vliegverkeer dat uit het oosten komt en dat vormt nu eenmaal het merendeel van de vluchten op Schiphol. De afgelopen maanden is de Polderbaan bij het parallel landen al vaker gebruikt, maar het aandeel bleef steken op 43,6 procent. De komende tijd wordt geprobeerd nog meer toestellen naar de Polderbaan te dirigeren. Bij de landingen op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan gaat het in de spitsuren al wel naar tevredenheid. De Kaagbaan zou in de spits de helft van de vluchten voor haar rekening nemen, maar dat is inmiddels al 54,7 procent geworden. Dat is gunstig voor de bewoners van Aalsmeer en Rijsenhout.

Buitenveldert zou ook moeten profiteren van het nieuwe stelsel, omdat die baan minder zou worden gebruikt. Dat lukte niet, maar dat kwam door het slechte weer in de winter. Schiphol had langdurig last van sneeuwval, waardoor de Buitenveldertbaan vaker is gebruikt. Ook stond er regelmatig een harde oostelijke of westelijke wind waardoor deze baan toch weer moest worden ingezet. Volgens het oude stelsel, dat nog gewoon wordt bijgehouden, hebben daardoor twee meetpunten in Amstelveen te veel herrie gemeten.

Deze situatie kan de resterende negen maanden weer heel anders zijn, zodat nog niets te zeggen valt over de totale hoeveelheid lawaai per meetpunt over een heel jaar. Pas in de loop van dit jaar wordt het effect van het nieuwe stelsel zichtbaar. Het experiment loopt twee jaar.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop uit haarlem

Ik zal wel dom zijn maar ik kijk toch regelmatig bij baangebruik schiphol en volgens mij wordt de Zwaneburgbaan meestal niet gebruikt.

Geplaatst door Bas van den Born uit NULL

Als we het toch over het milieu hebben, dan zou de Polderbaan zo weinig mogelijk gebruikt moeten worden. De Polderbaan is de meest vervuilende baan: zeer lange aanvliegroutes en zeer lange taxie tijden.

Geplaatst door joop uit haarlem

Is niet aan de orde Bas het milieu voor schiphol het gaat om capaciteit en als jij straks je auto laat keuren voor de APK en het Co2 uitstoot is 1% te hoog word de auto afgekeurd zo gaat dat in (schip)holland.
Schiphol staat boven de wet.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Graag zet ik hier iets recht: De Zwanenburgbaan , boven Halfweg en Zwanenburg
Men bedoeld: De zwanenburgbaan starts LANGS zwanenburg, en OVER Lijnden,Badhoevedorp en vooral ook over Adam-Nieuw-west tuinsteden.

W.b. de Buitenveldertbaan: Daar komende prognoses geheel niet uit! Er werd veel meer gevlogen. We hadden 14 dagen harde wind ja, en vorst/sneeuw, maar die wind komt hier te lande toch erg vaak uit het ZW ?