Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Polderbaan ook in 2006 favoriet bij klager

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 872 
|
 Haarlems Dagblad 
Polderbaan ook in 2006 favoriet bij klager

SCHIPHOL -  Omwonenden van de luchthaven klagen het meest over geluidhinder op vrije dagen in lente en zomer. Het aantal klagers nam in 2006 af, maar zij dienden wel meer klachten in dan het jaar ervoor.Dat blijkt uit de klachtenanalyse die de Cros, de Commissie Regionaal Overleg Schiphol, presenteert over 2006. Het aantal klagers daalde met 6,9% ten opzichte van 2005. Het aantal klachten zette daarentegen in stijgende lijn door. In totaal werden er 11,3% meer klachten ingediend bij het Informatie- en Klachtenbureau (IKB) van de Cros dan in 2005. Het aantal vliegtuigbewegingen steeg met 3,3%. Vorig jaar veranderde de wijze van klachten indienen. Op 31 mei 2007 kwam de website www.bezoekbas.nl in de lucht, waarop men klachten kan registreren.

Nieuw dit jaar in de klachtenanalyse is een zogenaamde gebiedsgerichte analyse. Daaruit blijkt dat de Polderbaan nog altijd de baan is waarover het meest wordt geklaagd, al nam het aandeel van de Polderbaan in het totaal aantal klachten enigszins af in 2006. Vooral de Aalsmeerbaan liet een sterke stijging zien in het aantal klachten, terwijl deze baan door baanonderhoud in 2006 enkele weken dicht was. Door het onderhoud kreeg de Buitenveldertbaan meer vluchten te verwerken, waardoor het aantal klachten sterk toenam. Ook op de Kaagbaan nam het aantal klachten sterk toe, terwijl het aantal vliegtuigbewegingen nauwelijks wijzigde ten opzichte van 2005.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Wat een rare kop.

Geplaatst door Els uit Castricum

Omdat wij onder de favoriete aanvliegroute naar de Polderbaan liggen,(met daaronder een zestal scholen met duizenden leerlingen notabene en dat mag!!)en het hele gebeuren van het overmatige vliegverkeer onrechtvaardig is, hang ik weer op zaterdag 31 mei, de vlag halfstok voor de dag van" de onrechtvaardigheid."

Geplaatst door Luisteraar uit Castricum

Groot gelijk.

De polderbaanslachtoffers zijn de slachtoffers van de mythe van de 'gelijkwaardigheid"
Statistische gelijkwaardigheid gaat ten koste van de gelijkberechtigheid van het individu of van de individuele regio. Dat op meerdere manieren.

Het is beter dat 100 mensen 1 keer per dag een vliegtuig horen dan een mens honderd. 100 mensen 2 vliegtuigen is ook niet zo erg, maar tweehonderd bij die ene wordt onverdragelijk.

De gebiedsgerichte analyse is al zo oud als de weg naar Rome. Wat de rekenaars niet (willen) weten is dat de Polderbaan ook meer klachten veroorzaakt omdat de aanvoer over weldrukbewoonde regio's gaat in stille gebieden. Hetzelfde verkeer over Amsterdam geeft minder last omdat het daar optelt boven een basiswaarde. Daarom is 'gelijkwaardig' verplaatsen in termen van Lden ook zo onrechtvaardig.

Tenslotte: het Kaagbaanfenomeen vermeldt niet dat de berkende geluidbelasting misschien wel 'gelijkwaardig' was (op grond van motorvermogenanalyse), maar zonder over het aantal gepasseerde vliegtuigen te reppen. Die enorme toename van vliegbewegingen moet toch ergens zijn verwerkt!

Het op deze onrijpe manier gegevens gedachteloos en kritiekloos naar buiten brengen helpt niet echt.





Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Helaas is de Kolderbaan ook populair bij de LuchtVerkeersLeidingNederland !

Zo ook weer vandaag (28-05-2008). Na een relatieve rustige periode omdat de wind een tijd uit het noorden tot noord-oost kwam was het zoals het hoorde te zijn! Rustig !
En nu weer vandaag: een enorme pokke herrie !
Veelal omdat de toestellen laag en vooral draaiend de daling inzetten.
En reken maar dat ook de hoogte van de toestellen bekend is bij de LVLN. !
Maar dat zal hun worst zijn !

Je zou je moeten schamen om dat beroep uit te oefenen !

Geplaatst door Els uit Castricum

Vandaag las ik in het Parool, van dinsdag 27 mei een bericht, waar ik helemaal vrolijk van werd!
"Vliegmaatschappij Kalitta vliegt gewoon door."
Afgelopen zondag, HALF TWEE landde er een Boeing van Kalitta Air, om tegen half vijf weer op te stijgen. Tegelijkertijd landde er weer een toestel uit Bahrein van de zelfde maatschappij. Dus dit allemaal 'snachts.Deze maatschappij vliegt vrijwel dagelijks op Schiphol. En alleen voor vrachtvluchten. In september 2005 meldde de Nederlandse inspectie een aantal incidenten. Ik citeer uit de krant: brandstoflekkage, voorkant van de linkervleugel bij een ander toestel zwaar beschadigd, in een ander geval waren de fanbladen in de rotor deels kapot. Op 20 oktober 2004 verloor een toestel van dit bedrijf, op weg naar Amsterdam, de linkermotor. En op 15 augustus moest een vliegtuig de start op Schiphol afbreken wegens een klapband. En nu afgelopen zondag brak een toestel in tweeën op Zaventem.
Gek toch, dat ik al zolang voorgevoelens heb van een ramp, waarbij mijn kleinkinderen met verbrande gezichtjes verder door het leven moeten. Waar zouden die angst en die voorgevoelens toch vandaan komen???

Geplaatst door R uit Utrecht

We willen allemaal welvaart en allemaal meer verdienen (ik zelf ook). Maar daarvoor heeft een doorvoerland als NL wel grote, snelle en moderne vliegvelden nodig. Dus wanneer houdt al dit gezeur over een beetje vliegtuig-geluid nu eens op, en kan EHAM gewoon groeien

Geplaatst door Frits uit Leiden

Tot mijn genoegen hoor ik niet tot we. Ik heb meer dan genoeg en doe ook nog anderen een plezier, omdat dat mij de vrijheid geeft voor anderen wat te doen, hoe klein het ook mag zijn.
Dus R, u spreekt in ieder geval niet voor mij en zo wil ik het ook houden.

Geplaatst door Ton uit NULL

Heer R. of Mevr. R.

Waar haalt U de moed vandaan om mij bij die "allemaal" van U te rekenen.
Spreek voor Uzelf alstublieft.
De financiële welvaart in Nederland is méér dan zat zo.
Andere landen zijn nu aan de beurt.
Welvaart wordt door mij ánders dan door U ingevuld.
Nogmaals : spreek voor Uzelf !

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

De heer R, anoniem dus, wordt kennelijk niet gehinded door Kennis van zaken.
SER Voorzitter Rinnooij Kan zei gisteren nog op de radio: Innovatie heeft dit land nodig,
Ook Prof Berkhout hamert daar steeds op.
Met het slepen van goederen in ons dichtbevolkte landje brengen we welvaart niet dichterbij. Erger: Ons leefklimaat wordt er door verpest.

Geplaatst door Jose uit Leiden

Heer R. of Mevr. R.

"We willen allemaal welvaart en allemaal meer verdienen". Puilen we onderhand niet uit van de welvaart? Zaken als welzijn (zoals een schoon en fijn leefklimaat) staan enorm onder druk ten gevolge van onze vervuilende en energie vretende leefwijze. En bovendien, vertelt u mij eens hoeveel procent Schiphol bijdraagt aan onze economie. Weet u waar u over praat of roept u maar wat? Zouden we afglijden tot een pover land zonder steeds maar weer meer vliegtuigen op Schiphol? Of zouden we iets minder rijk worden dan dat mogelijk was? Nederland is meer dan alleen maar “Schiphol”, laten we ons niet gek malen!

Geplaatst door Fiet uit NULL

R

Er is hier welvaart genoeg.
We hoeven geen 3/4/5 x per jaar met het vliegtuig op vakantie.
Het mag hier wel minder en dan streven naar een rechtvaardiger verdeling van ( ook onze) welvaart.
Wij wat minder en waar de mensen het slechter hebben wat meer.
Richt daar ook Uw bijdrage op, hr./mw. R.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Jose (en Fiet) Terechte opmerking
Jutland, Oostenrijk, Denemarken, Zwitersland,Allen een hoger of gelijk BNP als wij in Nederland.
Een functionele kwaliteits Luchthaven is voldoende. Schiphol draagt slechts max 1% bij aan de (economische) welvaart. En de wal gaat nu het schip keren.
groet

Geplaatst door O Bijvoet uit Castricum

Zal best,

Waar het hier om ging is het afwentelen naar Polderbaan en naar een tevoren relatief geluidsarm gebied daaromheen, van de regionale overlast van Schiphol, ongeacht overmatig of niet overmatig gebruik van het luchtverkeer.


Geplaatst door R uit Utrecht

Altijd grappig om te zien hoe Links Nederland massaal op z'n achterste poten staat als je over geld verdienen begint. Het is overigens niet zo dat alleen maar gebruik maak van Schiphol om op vakantie te gaan. Ik ben beroepsmatig vaak op reis en vlieg 2 a 3 keer per maand via Schiphol.

Laten we niet vergeten dat Schiphol als nationale luchthaven al bestond voordat de huizen van alle grote klagers werden gebouwd. Als je niet tegen een beetje geluid kan, moet je op een afgelegen eiland gaan wonen, en niet vlak bij de 4e luchthaven van Europa.

Geplaatst door A. uit Aalsmeer uit Aalsmeer

Beste meneer, ik woon al 40 jaar in Aalsmeer en ik kan u vertellen dat de laatste paar jaar het aantal vliegbewegingen en daarmee de geluidsbelasting extreem is toegenomen. De vertrekkende vliegtuigen duiken bij het opstijgen direct een drukke woonwijk in en dat heeft enorm veel gevolgen voor de omwonenden. (om de twee minuten tussen de 85 en 110 DbA!). Maakt u dat maar eens een dag of soms zelfs vier weken achter elkaar mee, dan weet u niet meer waar u het zoeken moet.
Onze huizen zijn onverkoopbaar de mensen worden er ziek van. Een beetje respect en medeleven voor de omwonenden die dit zonder enige melding vooraf zomaar in hun schoenen geschoven krijgen kan denk ik geen kwaad!


Geplaatst door Els uit Castricum

Je zou denken, dat iemand, die een aantal keren per maand zijn "horizon verbreedt," door veel te vliegen, letterlijk een ruimdenkende kijk op allerlei zaken zou hebben. Dat hij/zij zou denken:" Hemel, wat moet dit vreselijk zijn, dit vliegtuig, waar ik in zit, dat met zoveel geloei over de huizen, de scholen, de ziekenhuizen, de spelende kinderen vliegt. En stel voor, dat we neerstorten, aan hoeveel slachtoffers werk ik dan mee? En laat ik niet denken aan de luchtvervuiling, de opwarming van de aarde en de kerosine, die net over land is uitgesproeid, want dan raak ik de kluts kwijt en durf ik niet meer mee te doen aan "mijn vlieg-snoepjes van de maand."
En die niet zou denken: "Schiphol was er eerst." Want even een kanttekening: Schiphol is bij ons komen wonen, heeft onze stilte, ons geluk ons evenwicht en onze nachtrust tot nu toe verstoord. Waar moet je dan nu nog in Nederland gaan wonen, zo je al in Nederland wilt blijven? Lelystad denkt toch ook niet:
"waren we hier maar niet komen wonen want we wisten dat Schiphol gebruik wilde gaan maken van onze ruimte want Schiphol was er het eerst?"
En dan vertel ik nog maar een keer over de koning van Bhutan speciaal voor R...
De koning van Bhutan wil dat zijn volk gelukkig is en stelt dat het welzijn BOVEN welvaart moet gaan. En toen het voetbalelftal een toernooi van de omringende landen won, toen braken ze de overwinningsbeker in tweeën en gaven ze de helft aan de verliezers.

Geplaatst door marianne uit castricum

de laatste jaren zijn er onderzoeken geweest dat er steeds minder mensen klagen, maar er wel ernstige hinder van ondervinden. Bij het lezen van het verslag moet men bij een "beetje" of iets "meer" denken aan behoorlijk meer en meer geluidsoverlast van de Polderbaan, net zoals bij alle beleidsstukken/ samnevattingen en onderzoeken in Nederland e.o.Vooral lezen wat er niet staat.Conclusie: Heel veel hinder
van de Polderbaan zoals leerlingen, zieken, ouderen, kinderen, werkenden, thuisblijvers na gemiddeld 50 jaat te hebben gewerkt etc. Hebben we het nog geeneens over de allergrootste natuurgebieden in moerrasland Nederland.

vr.gr.
marianne

Geplaatst door A. uit Aalsmeer uit Aalsmeer

.. en er wordt gemakshalve vergeten te vermelden dat toen de kaagbaan twee maanden niet gebruikt mocht worden omdat de "emmertjes" "volgevlogen" waren en er groot onderhoud was. De Aalsmeerbaan 2 maanden lang hoofdstartbaan was.
Aalsmeer begint al aardig het afvoerputje van Schiphol te worden. De Kaagbaan en de Zwanenburgbaan razen eroverheen, de Aalsmeerbaan begint en eindigt er. Ben benieuwd hoe het er hier over een paar jaar uit ziet.

Geplaatst door O Bijvoet uit Castricum

R schreef moedig:

KWAJONGENSOPMERKING

"Laten we niet vergeten dat Schiphol als nationale luchthaven al bestond voordat de huizen van alle grote klagers werden gebouwd. Als je niet tegen een beetje geluid kan, moet je op een afgelegen eiland gaan wonen, en niet vlak bij de 4e luchthaven van Europa."
Laat ik dit kwajongensargument nu eens ernstig nemen.

SCHIPHOL< PLESMAN, AMSTERDAM EN DE HISTORIE

Het interessante is dan dat het nadelig effect van luchtvaart op de kwaliteit van leven in de omgeving inderdaad een punt van overweging is geweest bij de keus voor de Haarlemmermeer als locatie voor Schiphol als internationale luchthaven.
Het is juist Plesman die fel tegen was en toen al aangaf dat dit moet leiden tot onaanvaardbare effecten voor de omgeving. De gemeente Amsterdam drukte de beslissing desondanks door op grond van het verwachte deconomische voordeel voor de eigen gemeente.
Inderdaad zijn locaties als Halfweg niet denkbaar zonder overlast, maar zoals bekend, heeft de luchthaven daar de plicht te werken aan een voor de regionale bewoners aanvaardbare compensatie, die de regionale bewoner permanent gelijkwaardige compensatie blijft bieden voor de offers die van hem worden gevraagd ten dienste van het algemeen belang. Dat de belasting minimaal blijft moet een permanent bron van zorg zijn voor de luchthavenbeheerder.

LUCHTVERKEERSGEBIED EN GELIJKWAARDIGHEID

Op afstand van Schiphol en luchthavens (buitengebied of algemeen luchtverkeersgebied) is compensatie niet mogelijk. In het buitengebied geschiedt de stiltevervuiling veelal geconcentreerd, zowel ten aanzien van locatie, als gedurende afgebakende perioden (nacht bijvoorbeeld) neergeslagen, soms met statistisch aantoonbare afname van totale hinder. Deze concentratie is komt via wettelijke maatregelen tot stand. Het argument is dan algemeen belang.
Nu het luchtverkeer zo intensief geworden is en er ontlastende banen, als de polderbaan, zijn bijgebouwd, blijkt dit argument van algemeen belang voor locaties op afstand niet meer op te gaan. Dit is zo omdat het mogelijk is hinder te spreiden en burgers gelijkwaardig te belasten. Concentratie op banen of vluchten of luchthavens leidt tot ongelijke behandelen van bepaalde mensen ten gunste van weer anderen. Het is nu juist de taak van de wetgever dit te voorkomen (rechten van de mens). Ik ben bang dat de wetgever aan dit punt onvoldoende aandacht heeft gegeven.

VERANTWOORDELIJKHEID VIA LUCHTVERKEERSLEIDUNG

Een andere vraag is welke mate van lokale stiltevervuiling door luchtvaart aanvaardbaar zonder dat passend onderzoek gedaan is naar de mogelijkheid van actueel ingrijpen van de verkeersleiding. Bij de intensivering van behoefte aan luchtverkeer is de vraag die Plesman indertijd al stelde opnieuw actueel.

Geplaatst door R uit Utrecht

oud woord is dat, "kwajongen" :-)
Ik vraag me af waar de heer of mevrouw Bijvoet al dit knippen en plakken geleerd heeft.
Het is niet mijn bedoeling om eventueel geluidsoverlast af te doen als "onzin" maar ik heb wel het idee dat het tegenwoordig wel erg ver gaat. Ik heb zelf ook een vliegbrevet en vlieg met kleine, 1 en 2 motorige vliegtuigen vanaf Hilversum en Lelystad op veel bestemmingen in noord Europa. De Waddeneilanden zijn overigens mijn favoriete bestemming.
Laat ik iedereen vertellen dat de regelgeving in NL het zwaarst is. Ik betaal veel geld voor mijn hobby (misschien wel een jaar salaris voor somigen) en dan is het erg frustreren als je door de overeid wordt belemmerd in het beoefenen daarvan.

Geplaatst door marianne uit castricum

lieve schat, laten we het nu niet hebben over individuele lasten en lusten. Laten we het hebben over een fatsoenlijk maatschap, waar de een wat voor de ander over heeft.Er zijn al tientallen jaren betaald door de belastingbetaler voor uw hobby.( aanleg wegen, startbanen, scholen op een van de eilanden etc ) Schip- hol is een groep die zich alleen wat aantrekt van geld, geld en nog eens geld. Er is geen enkele morele verantwoordelijkheid omdat het bestuur in NH en Den Haag slaaf zijn van ja, vervelend om te noemen, van de multinationals. Kijk naar de politieke figuren. Ernstig, zeer ernstig voor de burger, waarvan 98% deugt,( 2% die Ned. naar de kloten helpt ) die jarenlang wordt belazerd door personen die niets geven om burgers maar alleen maar bezig zijn met hun eigen "virtuele" werkelijkheid.
vr.gr. marianne

Geplaatst door R uit Utrecht

Beste Marianne

Ik zie mijzelf niet als uw "lieve chat", maar dat terzijde.
Wat ik wel wil zeggen is dat ik van overheidswege veel (te veel) geld moet betalen voor mijn hobby. Ik moet niet alleen mijn vlieguren maken, waar ik extra voor belast wordt, maar ook nog eens geld voor keuringen (die in bijv. Denemarken VEEL goedkoper zijn) en toeslagen voor brandstof, landingsrechten, LVLN begeleiding, en ga zo maar door.
Nogmaals, ik heb begrip voor de situatie, maar baal er wel van dat ik door de huidige regelgeving en "anti luchtvaar lobby" onredelijk veel op kosten word gejaagd.

NB, gezien het feit dat ik in de hoogste belastinggroep val, heb ik ook get grootse gedeelte zelf betaald.....

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

R. wordt iets duidelijker, Hij vliegt zelf ook: "Ik heb zelf ook een vliegbrevet en vlieg met kleine, 1 en 2 motorige vliegtuigen vanaf Hilversum en Lelystad op veel bestemmingen in noord Europa. De Waddeneilanden zijn overigens mijn favoriete bestemming."
1) Laat ik het nu prima vinden, dat dergelijke hobbies zwaar belast worden !
en Wij de door u aangeduide Anti Luchtvaart lobby, zouden daar verantwoordelijk voor zijn??? Ik zie dat verband niet, of zou het komen, doordat Denemarken slechts een functionele luchthaven heeft,dus meer ruimte, en wij hier zo nodig in de drukke randstad de 4e luchthavenvaneuropa moeten hebben ??
2)Dat u het liefst vliegt op de Waddeneilanden zegt mij over u al genoeg. Een erkend stilte gebied weet u wel?
3)Ik citeer: niet mijn bedoeling om eventueel geluidsoverlast af te doen als "onzin" maar ik heb wel het idee dat het tegenwoordig wel erg ver gaat.
Welaan, ik denk dat Kwajongen nog te zacht uitgedrukt voor u is. U zult ook wel tot de lieden als de Cerfontaines, de Kroeses, e.d. behoren, die niet onder de buiten proportionele geteisterde herriegebieden wonen. Uw cultuur is kennelijk: Moet kunnen,

Geplaatst door R uit Utrecht

Geachte jhgriese

Waarom vindt u het prima dat mijn hobby zwaarder wordt belast dan die van de postzegel verzamelende bouvakker?
Werkt u 80+ uur in de week?
Krijgt u alle kritiek te verduren over uw auto, een zogenaamde PCH Bak, van mensen die niet weten wat het is om praktisch in de auto te werken?
Ja, ik heb een dure hobby.
Ja, ik heb een duur huis, in Bilthoven Noord (waar ook vliegtuigen overheen vliegen).
Maar voor dit alles heb ik wel 16 jaar gestudeerd en niet met een zogenaamd pretpakket.
Ik heb ook moeten knokken en keihard moeten werken om te bereiken wat ik nu bereikt heb.
Ik had er ook voor kunnen kiezen om te gaan zitten kniezen met mn modale salaris vlak onder een landingsbaan van Schiphol.
Maar ja.....
de één is nou eenmaal slimmer dan de ander.
En die slimmmere hebben het nou eenmaal voor het zeggen. Dus zeur maar lekker door
Ik ga morgen golfen (te warm om te werken) en we lobby-en Schiphol er wel doorheen.

Geplaatst door O B uit Castricum

PROTEST

Waarom zou het onmogelijk zijn wat begrip op te brengen voor de romantiek van R, in een klein toestelletje boven de eenzaamheid van de waddenzee? Wie Antoine de Saint-Exupéry kent of Roald Dahl, en wat die daarover schreven, kan er misschien wel iets van proeven. Ik hoop dat R van dat slag is, al vind ik dat zijn klachten over de kosten van zijn hobby en zijn neiging om de klagers wat te sarren en de schuld te geven, mij daar niet erg bij helpen.
Dan zie ik er toch liever platbodems met hun stille, grote, bruine zeilen en lees 'the Riddle of the Sands'.

Wat jammer dat de liefde voor die onverstoorde stilte zelf ook niet heeft kunnen leiden tot een wat meer voorstellingsvermogen. Daar, aan die andere kant, lees ik onverbloemd dat namen van die lieden die in het luchtvaartbedrijf niet anders doen dan waar ze voor zijn aangesteld, door het slijk worden gesleurd. Je wordt er niet vrolijk van.
"Moet kunnen ?" Ik denk toch echt van niet.
Het is ook nog oliedom. Waar is R anders op uit? Moet zo iets helpen?

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

R,De aap komt wel erg duidelijk uit de mouw nu.
Citaat: "Ik had er ook voor kunnen kiezen om te gaan zitten kniezen met mn modale salaris vlak onder een landingsbaan van Schiphol."
En slimmer dan de ander? Daar twijfel ik bij u ten zeerste aan: Een postzegelverzamelende bouwvakker maakt geen herrie. U wel.
Platter dan plat zou ik zeggen. Tegen amoreel gedrag is meestal weinig kruid gewassen. Mogelijk een ander pretpakket kiezen dus, waar u wat meer echt mens vanwordt, en daar is echt geen 16 jaar voor nodig.......
In ieder geval dank voor uw duidelijkheid.

Geplaatst door R uit Utrecht

Geachte jhgriese,
Uw verwijzing naar "een ander pretpakket" geeft mij de indruk dat u:
a. Weet wat ik gestudeerd heb
b. Dit een pretpakket vind.

Ik ga er maar vanuit dat zowel a als b kloppen en u de studie commercieele economie met als specialisatie internationaal bedrijfsrecht een pretpakket vind. (natuurlijk, je krijgt dat drs. mr. altijd zomaar voor je naam)

Vliegbrevet halen duur trouwens ook nog minstens 3 jaar en kost al gauw een slordige 20.000 euro, dat komt dus eigenlijk nog eens bovenop de kosten om uberhaupt te kunnen blijven vliegen.

Met dit soort hobbies moet je wel een hoog salaris hebben

Geplaatst door R uit Utrecht

Overigens, jhgriese, teruglezend zag ik dat u degene bent die waarschijnlijk het verband niet ziet.
Wat heeft het hebben van een functionele luchthaven (ik neem aan dat u doelt op Kastrup) te maken met de prijs van de medsche keuringen?

Wel even alle strekkertjes in de goede gaatjes houden, he?

Geplaatst door drs jhgriese uit amstelveen

Ja, U bent een hele Piet! Mr drs. Dan pleit het zeker niet voor u, als u niet snapt, dat eenpostzegel verzamelende bouwvakker, minder herrie maakt, dan "Dat beetje vliegtuigen"
van u uit uw eerste reactie, en waar u ook nog een bijdrage aan bij levert, met uw hobby.
Titels zijn geen waarborg voor wat moraal.
En wat die kosten van die medische keuring betreft, daar deed ik geen uitspraak over.
Wel over uw klacht die hobby veel geld, en dat door de overheid blijkbaar wordt bemoeilijkt/ duur is.

Geplaatst door Petra uit NULL

Zelf hebben wij ook last van de vliegtuighinder gehad in Almere, op drukke zomerdagen wel 110 bewegingen. Dat was voor ons reden om te verhuizen en dat voelt HEERLIJK

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Beste overlast slachtoffers,

De reacties van de heer R. hierboven geven precies aan waar het probleem zit: “ikke ikke ikke”.

Ik wil niet op de man spelen, het gaat me niet om R. Het gaat me om alle R’n die denken zoals dit prototype. ‘Ze’ willen vliegen, of dat nou zakelijk is of privé of wat dan ook. Dat is ook helemaal niet erg (afgezien van het verbruik van kostbare resources die we zometeen echt voor andere zaken nodig zullen hebben).
Het probleem zit er in dat de luchtvaartadepten volkomen lak hebben aan wat de gevolgen zijn van hun daden. Understatements als ‘beetje vliegtuig-geluid’, of opmerkingen als ‘dan ga je toch ergens anders wonen’ of ‘Schiphol ligt er al bijna 100 jaar’ getuigen van een ‘ich habe es nicht gewusst’ mentaliteit.

Draai het eens om: stel dat de luchtvaartliefhebbers zouden gaan roepen dat het beter is om een luchthaven in zee te bouwen om de overlast tegen te gaan, de economie een potentiële boost te geven en expansie van de luchthaven te bevorderen.

Zelf zit ik in de automatisering van industriële omgevingen, energie, scheepsbouw en chemie zijn mijn klanten. Sinds tijden doen wij aan conference calls, worksharing via het net en andere zaken om vliegen te minimaliseren. De trends in de petrochemische industrie geven aan dat vliegen een hele zware douw gaat krijgen omdat het niet essentieel is in heel veel gevallen om te vliegen. Dat is niet om te juichen want de kosten zullen de pan uitrijzen voor het vinden van alternatieven. De reden dat dat zo duur gaat zijn is dat het ‘problem driven’ gaat zijn: het kan niet anders. En dat is jammer. Als de politiek zou anticiperen op marktwerking dan lag Schiphol al twintig jaar in zee. Maar zoals we allemaal weten is politiek erg traag en loopt altijd achter op de werkelijkheid.

Het is niet R. die het probleem is. Het is het passieve electoraat dat typerend is voor een land dat achteruit gaat, op zowel sociaal als economisch vlak. En dat is triest.

Aan de heer R. stel ik voor om van woning te ruilen. Graag ga ik in Bilthoven wonen, hij kan dan ‘lekker dicht bij Schiphol’ komen wonen. Helaas zal wel weer blijken dat de waarde van mijn huis nog hetzelfde is als toen ik het tien jaar geleden kocht. Andere huizen zijn in prijs bijna verdubbeld. Reden waarom het bij ons niet zo is meneer R? Goed zo, luchtvaart. Misschien kent u andere economische modellen dan ik maar ik durf inmiddels te beweren dat de luchthavens in Nederland meer kosten dan dat ze opbrengen.

Met vriendelijke groet,
L.R. Aalegeiz
(ex-KLM’r, vanuit de VS)

Geplaatst door R uit Utrecht

Beste L.R. Aalegeiz

Ik ga niet graag uit Bilthoven weg, het is hier zo lekker rustig. En al het moet ben ik toch redelijk snel op Schiphol.

Nog één ding, ik wordt niet graag in verband gebracht met de kreet "ich habe es nicht gewusst". U snapt waarchijnlijk wel waarom...

Discussie gesloten, zou ik zeggen. Ieder heeft zijn punt gemaakt en mij niet kunnen overtuigen.

Geplaatst door Observer uit Nederland

U mij ook niet

Geplaatst door Albert uit Castricum

Dat het aantal klagers daal wordt volgens het rapport mede veroorzaakt doordat er in 2005 meer dubbeltelling van klagers waren die er in 2006 niet meer waren.
Ofwel betere registratie laat aantal klagers afnemen.

Geplaatst door JHGriese uit Amstelveen

Dat is een deel van de waarheid. Mijn eigenervaring: Enkelvoudige Klachten werden niet geregistreerd, wegens onbereikbaarheid, niet functioneren van het systeem, en wegens klaagmoeheid zoals ik hoor uit mijn omgeving

Geplaatst door R uit Utrecht

@ observer:

Dat is ook nooit mijn bedoeling geweest

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@ R op 06 jun 2008:

Ik begrijp goed dat u niet geassocieerd wil worden met de verdediging van grote aantallen mensen van na WWII. U handelt er wel naar: u wilt geld verdienen met activiteit die schadelijk is voor mensen die daar de gevolgen van ondervinden.

U sluit ‘de discussie’ omdat niemand u kan overtuigen.

Laat ik nog een poging wagen: waarom ruilen we niet slechts een 4-tal weken van woning. U bent dan net zo snel op uw werkplek als vanuit Bilthoven en ik heb geen last meer van uw activiteiten. U kunt dan zelf ervaren wat onze werkelijkheid is en ik kan u niet meer betichten van het ‘ich-habe-es-nicht-gewusst’ paradigma (wat ik overigens totnogtoe niet heb gedaan maar door uw opmerking ‘discussie gesloten’ wil ik u dat alsnog best in de schoenen wil schuiven).

Met vriendelijke groet,

L.R. Aalegeiz.