Polderbaan dure miskleun
SCHIPHOL - De twee jaar geleden geopende Polderbaan bij Schiphol is een grote mislukking. De nieuwe landingsbaan moest voor meer capaciteit en minder klachten zorgen, maar precies het tegenovergestelde is gebeurd: op Schiphol kunnen nu minder vliegtuigen starten en landen dan voorheen.
En het aantal klachten is explosief toegenomen. De nieuwe baan zorgt vooral in Castricum en omgeving voor veel overlast. De meeste klachten komen nu uit die omgeving.
De Polderbaan kostte 320 miljoen euro en werd betaald door Schiphol. Schiphol leende de helft van het bedrag voordelig bij de Europese Investeringsbank (EIB).
Volgens interne berekeningen van KLM komt de groei van de luchthaven al volgend jaar in de knel. KLM ziet het luchtverkeer van en naar Schiphol in 2006 groeien naar 436.000 vliegbewegingen, terwijl er met de huidige geluidsregels slechts 440.000 mogelijk zijn. In januari werd nog gedacht dat de groei pas over enkele jaren in gevaar zou komen. Dit jaar verwerkt Schiphol naar verwachting 410.000 vliegbewegingen.
Het was aanvankelijk de bedoeling dat de nieuwe Polderbaan Schiphol de ruimte zou geven om door te groeien naar 600.000 vliegbewegingen, maar een reeks tegenslagen drukte de capaciteit keer op keer. Zo kostte een foute berekening van het geluid 30.000 vliegbewegingen.
Ook bleek het in de praktijk te gevaarlijk om toestellen tegelijk te laten starten van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Een verbod op dat parallel starten kostte weer 20.000 vliegbewegingen. Schiphol, KLM, en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zeggen dat het fiasco is veroorzaakt door onwerkbare geluidsregels die tegelijk met de ingebruikname van de Polderbaan zijn ingevoerd.
Schiphol, KLM, en LVNL willen de geluidsregels vervangen voor een flexibeler systeem dat niet voor meer overlast zou zorgen. Begin volgend jaar worden de regels geëvalueerd. De op papier berekende effecten van de Polderbaan zijn nooit in de praktijk getest.
Door AXEL VELDHUIJZEN
Geplaatst door gerard uit Castricum
Als de kogel eenmaal door de kerk is, en het pakt toch ongunstig uit voor de omwonenden dan is het wederom 'jammer maar helaas'. De omwonende bleek immers altijd de dupe als de beloften niet uitkwamen. De sector bleek tot nu toe nooit te vertrouwen, iedere uiting van de sector is gehuld in een rookgordijn van mooipraat, dat op de keper beschouwd altijd bestaat uit loze beloften, leugens of halve waarheden. Zo ook hier weer. Als het er op aan komt heeft de omwonende niets in te brengen en is hij overgeleverd aan de genade van de luchtvaartsector. Zo wil de sector het.