Platforms blijven verdeeld
SCHIPHOL – Onder de bewonersplaforms rond Schiphol bestaat nog altijd grote verdeeldheid over het Aldersadvies over de luchthaven.
Twee weken geleden stapte de enige vertegenwoordiger van de platforms Von der Meer boos uit het overleg. Acht platforms uit Uithoorn en diverse kernen in Haarlemmermeer steunen het advies echter alsnog. Zij vormden een meerderheid in een overleg tussen twaalf actieve platforms. Of dat standhoudt is de vraag. Donderdag is er een vergadering met alle 27 platforms. Bestuurslid Jan Griese, tevens voorzitter van het Amstelveens-Buitenveldertse platform SWAB betwijfelt of daar een meerderheid van voorstanders uitkomt.
Zelf is hij tegen het advies. Vooral het vervangen van het wettelijke geluidsstelsel door 120 afspraken wijst hij af. Volgens Alders heeft het NLR berekend dat de afspraken minder overlast opleveren. ,,Maar er is niet meer dan een globale vergelijking gemaakt met slechts tien van de 35 huidige handhavingspunten,” zegt Griese. ,,Die 120 afspraken worden een onontwarbare kluwen.”
Griese vindt dat het huidige stelsel transparanter is dan het nu voorgestelde. ,,Met het nieuwe kan het alle kanten uitgaan.”
Verder verbaast het Griese dat niemand het nog heeft over hoge-snelheidstreinen. ,,Die speelden tijdens de besluitvorming over de vijfde baan in de jaren negentig een grote rol. Besloten is toen dat Schiphol mocht doorgroeien, maar een deel van reizigers zou per snelle trein reizen in plaats van per vliegtuig. In het advies staat ook dat er 12.300 woningen in het zwaarst gehinderde gebied mogen staan. Volgens eerdere afspraken waren dat er 11.000.”
,,Wat mij vooral dwarszit is de snelheid waarmee dit alles door gedrukt. We kregen het concept-advies twee dagen tevoren, terwijl ons was beloofd dat we het twee tot drie weken tevoren zouden krijgen, zodat we het met onze achterban konden overleggen. Ik vind dat onfatsoenlijk.”