Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Platform Nederlandse Luchtvaart: trein wordt juist bevoordeeld

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 906 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Platform Nederlandse Luchtvaart: trein wordt juist bevoordeeld

LELYSTAD - Het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) stoort zich aan politici die pleiten voor de invoering van accijns op vliegtuigbrandstof, en daarvoor het argument gebruiken dat het vliegtuig wordt bevoordeeld boven de trein. ‘Het omgekeerde is de realiteit’, zo klinkt het verweer van het PNL. Donderdag (20 december) schreef PvdA-Kamerlid Paul Tang in Trouw een opiniestuk waarin hij pleitte voor een accijnsheffing op kerosine.

De discussie over een eventuele ongelijkheid tussen verschillende vormen van vervoer laait van tijd tot tijd weer op. Tang noemde in zijn bijdrage het ontbreken van een accijns op vliegverkeer ‘eigenlijk een onterechte subsidie voor een vervuilende vorm van vervoer’. Niet waar, is de mening van het PNL. Volgens het platform heeft luchtvaart helemaal geen subsidies nodig om zich als vorm van mobiliteit te bedruipen. “De Europese luchtvaartsector betaalt haar eigen infrastructuur en exploitatie met een jaarlijkse investering van 8 miljard euro. Hiermee onderscheidt luchtvaart zich van andere vormen van infrastructuur zoals rail- en wegverkeer”, legt het PNL uit in een reactie.

“De luchtvaartpassagier betaalt zijn eigen reis helemaal zelf, inclusief de kosten van de infrastructuur zoals luchtverkeersleiding en luchthavens, via toeslagen op de ticketprijs. Daarom zijn er ook geen belastingen meer nodig. Voor internationale reizen betaalt hij geen accijns voor de brandstof maar dit geldt ook voor de internationale treinreiziger”, zo stelt het PNL.

Het platform wijst erop dat het treinvervoer betaalbaar wordt gehouden dankzij de accijns die automobilisten betalen. “De aanleg van wegen en treinrails is een overheidstaak en daar trekt de overheid geld voor uit. Overheidsinvesteringen in de aanleg of uitbreiding van luchthavens worden door Europa daarentegen vaak gezien als verboden staatssteun.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Volgens mij is het voornaamste onderdeel van de infrastructuur van luchtvaart de lucht.

Jammer dat die lucht steeds dikker wordt van de uitstoot die luchtvaart er aan toevoegt (het stinkt hier al twee dagen naar de kerosine).

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Typisch weer uitingen van deze belangen organisatie. De HSL verbindingen, zoals afgesproken al in de PKB 1995,die veel van het europese luchtverkeer zouden gaan overnemen, zijn er nog steeds niet, en/of worden getraineerd. Prof van Ewijk (UVA)rekende ons ooit voor dat in de hele uitbreiding van Schiphol destijds 33 miljard werd geinvesteerd,en dat wanner dat bedrag gewoon inde Markt zou zijn gezet,dat
mogelijk veel meer zou hebben betekend voor de nederlandse economie.
Naast de vervuiling die Alegeiz hier boven noemt, en wat de luchtvaartsector via emissiehandel nog nauwelijks geld kost, zou ook moeten worden meegenomen de kosten van de dichtgeslibte infrastructur van en naar de luchthaven (A-9, A4, etc)
Hoezo de luchtvaart betaalt haar eigeninfrastructuur?

Geplaatst door Els uit castricum

Te zingen op de melodie van Stille nacht:

Stille nacht,
wordt weer verkracht,
door Schiphol,
de maat is vol,
welke schending wordt steeds weer gedoogd,
aantallen vluchten per jaar opgehoogd,
mensen worden hier do-hol,
het luchtruim is helemaal vol!

Geplaatst door Els uit castricum

Nog eentje:

We wish you a flying Christmas, 3x
and a warming-up new year.
Good flights we bring to you and your king,
we wish you a flying Christmas
and a warming-up new year!

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

" Het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) stoort zich aan politici die pleiten voor de invoering van accijns op vliegtuigbrandstof, en daarvoor het argument gebruiken dat het vliegtuig wordt bevoordeeld boven de trein. "

Het PNL maakt zich schuldig aan kleuter-logica.
Dat is helaas in de luchtvaartsector eerder regel dan uitzondering.

Ik hoop dat er voor het komende jaar en de jaren daarna, extra veel accijns worden geheven op tickets.
Kan de infrastuctuur op de grond mee worden gefinancieerd.

Geplaatst door Els uit Castricum

Omdat ik vermoed, dat er even geen nieuw knipselnieuws komt vanwege de kerstvakantie, zet ik toch nog maar even bij dit knipselnieuws mijn verwijzing naar,"Schrijf."
Ik hang op a.s. maandag 31 december de vlag weer halfstok. Voor deze actie komt meer belangstelling. Ik ben gebeld door radio/televisie Noord-Holland voor een eventuele kleine reportage. Maar ze hoopten dat ik meer medestanders zou hebben. In Castricum nog niet, dus of het nu door gaat, weet ik niet. Maar lees bij interesse ook even "schrijf." Allen een rechtvaardig 2008 toegewenst!