Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Plannen voor tweede terminal in de ijskast’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 618 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Plannen voor tweede terminal in de ijskast’

SCHIPHOL - Schiphol heeft voorlopig geen plannen om een tweede terminal te bouwen. De financiële bijdrage die de luchthaven heeft toegezegd voor de omlegging van rijksweg A9 staat geheel los van een eventueel extra terminalgebouw. Dat verklaart woordvoerster M. Snoerwang in reactie op uitlatingen van een aantal partijen in de Haarlemmermeerse gemeenteraad.

GroenLinks, Leefbaar Haarlemmermeer, PvdA en D66 vrezen dat de omlegging van de A9 gepaard zal gaan met de bouw een tweede luchthavengebouw. De fracties vermoeden dat Schiphol dit heeft bedongen als voorwaarde voor de vijftien miljoen euro die de luchthaven zal meebetalen om de verlegging van de rijksweg mogelijk te maken.

Door de tweede terminal zouden de gunstige effecten voor Badhoevedorp van een omgelegde rijksweg verloren gaan, zo vrezen de partijen. De bewoners worden dan verlost van het lawaai en de luchtvervuiling van het autoverkeer, maar zouden daarvoor dan hinder door taxiënde vliegtuigen naar de tweede terminal in de plaats krijgen.

Volgens Schiphol is er geen sprake van dat de luchthaven voorwaarden heeft gesteld aan de financiële hulp. ,,De gemeente heeft ons gevraagd om een bijdrage voor de omlegging van de A9’‘, aldus woordvoerster Snoerwang. ,,Wij hebben geld toegezegd met de bedoeling de leefbaarheid in Badhoevedorp te verbeteren en de bereikbaarheid van Schiphol te verbeteren.’‘

De luchthaven studeerde enkele jaren geleden op de bouw van een nieuwe pier en voor de verdere toekomst een tweede terminal aan de overzijde van rijksweg A4. Een onbemande peoplemover zou de passagiers vanaf Schiphol-centrum naar de nieuwe vliegtuigopstelplaatsen naast de Zwanenburgbaan moeten brengen. Maar de plannen werden in de ijskast gezet omdat de groei van Schiphol sterk achterbleef bij de prognoses.

Na de terreuraanslagen van 11 september 2001 raakte de luchtvaart wereldwijd in een diepe crisis. De slechte economische omstandigheden, de oorlog in Irak en de angst voor de longziekte SARS zorgden ook op Schiphol voor een terugloop in het aantal luchtreizigers. Pas de laatste tijd begint het vliegverkeer zich weer enigszins te herstellen, maar Schiphol zit nog lang niet op het niveau dat was voorspeld.

Daarnaast heeft de luchthavendirectie na het gedwongen vertrek van operationeel directeur M. van Lier Lels eind vorig jaar prioriteit gegeven aan dienstverlening aan de combinatie Air France-KLM, die veel overstappers vervoert. Voor de overstappende passagiers zou een tweede terminal onhandig kunnen zijn.

Het sterke punt van Schiphol nu is dat overstappers het luchthavengebouw niet hoeven te verlaten omdat alle voorzieningen onder één dak zitten.

,,Over de plannen voor een tweede terminal wordt nog wel nagedacht, maar voorlopig liggen ze in de ijskast’‘, aldus Snoerwang. ,,Maar we sluiten niet uit dat we in de toekomst dit gebied ooit gaan ontwikkelen voor de afhandeling van passagiers. Dat heeft te maken met marktontwikkelingen.’’ Van Lier Lels noemde een tweede terminal vorig jaar vlak voor haar vertrek ‘een dure oplossing voor relatief weinig passagiers’.

Zij suggereerde destijds dat een tweede terminal pas over tientallen jaren aan de orde zou kunnen zijn.


Reacties op dit bericht