Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Plannen voor minder geluidsoverlast Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1130 
|
 leidsch dagblad.nl 
Plannen voor minder geluidsoverlast Schiphol

Door: Fokke Zaagsma

SCHIPHOL - De Nederlandse luchtvaartsector en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gaan samenwerken om een nieuw concept te ontwikkelen om de geluidsoverlast te verminderen. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) woensdag bekendgemaakt.

Zo wordt de geluidsoverlast minder door toepassing van zogenoemde glijvluchten, waarbij toestellen stiller landen.
Ook worden plannen ontwikkeld om het brandstofverbruik van vliegtuigen en de luchtvervuiling te verminderen.
Het is ook de bedoeling om de informatie van betrokken instanties beter op elkaar af te stemmen, waardoor de planning van de verkeersstromen wordt verbeterd.

„Het is mooi om te zien dat de samenwerking tussen luchthaven, luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleiding en vliegtuigindustrie wordt ingezet om een duurzamer concept voor de mainport te ontwikkelen. De kennis die we daarbij opdoen is van internationale waarde en uitermate geschikt om te exporteren naar landen waar dergelijke ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan”, zegt bestuursvoorzitter Paul Riemens van LVNL.
Volgens hem zijn deze verbeteringen nodig om de concurrentiepositie van Schiphol te verbeteren. „Met verdere optimalisatie van het gebruik van het Nederlandse luchtruim creëren we extra kracht om internationaal concurrerend te blijven.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Op zich is dit een positief bericht.
Daar zou je blij van moeten worden.
Maar op de 1 of andere manier vertrouw ik de sector in het geheel niet, daar hebben ze het tot op heden zelf naar gemaakt.
De AVBU ( Algemene Vereniging van Bewoners/eigenaren te Uitgeest ) heeft reeds jaren geleden al glijvluchten voorgesteld boven Uitgeest. Kost capaciteit werd steeds verkondigd. Technisch niet uitvoerbaar enzovoorts. Nu zou het wel kunnen, maar wel om de concurrentie de baas te blijven? De vermindering van geluidsoverlast is een bittere noodzaak voor zowel de sector als voor de omwonenden. Voor de sector omdat het toch een keer ophoud omdat de steun van de omwonenden op een gegeven moment ook weg valt. Veel meer uitbreiden zal dan een echt gevecht gaan worden. Dat de sector schoner moet, daarover is bij mij geen enkele twijfel. Optimalisatie van het Nederlandse luchtruim? Naar ik meen is 3/4 militair gebied. Verander dat, en er liggen mogelijkheden te over. Nu moet vrijwel al het burgerluchtverkeer over de 1/4 gebied geperst worden. Dat weet de LVLN ook.
Maar zelfs een 1/4 kan je optimaliseren.....

Geplaatst door Rob uit Amsterdam

Kan Riemens niet eerst eens kennis importeren om de AldersAfspraken waar te maken. De LVNL loopt achter voor wat betreft glijvluchten en parallel baangebruik.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Ja Rob,De spijker op zijn kop ! St.SWAB had ooit een gesprek met LVNL : De Senior verkeersleider: De papieren werkelijkheid van dhr Alders is niet onze werkelijkheid op de werkvloer. Wie er gelijk heeft is niert duidelijk.Maar dat conflict Alders versus LVNL, KOMT NOOIT naar buiten!
Die LVNL directeur Riemens barst van de ambities, maar helaas niet in de goede richting! Hij is zeer geinteresseerd in max.capaciteit...
Glijvluchten? Dat kon toch niet? (Alleen als je 4 banen gelijktijdig inzet, maar dat zegt hij er niet bij!) Wat bazelt deze man nu: Exporteren naar andere landen, Ja mooi, maar voer die BELOOFDE glijvluchten dan eerst HIER in. In het buitenland kan het wel Opvalt bij deze man, is dat hij eerder in de Telegraaf liet weten: Die milieuclubs moeten nu maar dimmen, hij vergeet dat hij een directeur is van een ZBO, dat slechts faciliteren moet : Vliegtuigen binnen en naar buiten moet leiden, veilig en milieu bewust. Dus een tweeledige opdracht: Zorg voor vluchtbegeleiding en zorg om de Bewoners in de regio.
Aan reductie van Geluid wordt nu niet meer gewerkt, wel dus aan brandstofreductie. Hoe dan ook: Veel proefballonnetjes, die vaak sprookjes bleken, of erger: Wolf in schaapskleren: Hoe meer vluchten. Hoe hoger zijn salaris.

Gr Jan Griese

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Windowdressing.

Beroepsmatig is er maar 1 belang: kosten besparen door brandstof te besparen en de capaciteit te handhaven of te laten groeien.

Indien het een oprechte benadering van de NL'se luchtvaartsector zou zijn, dan zou het een schandalig laat 'initiatief' zijn en was het herriegezwel allang verplaatst naar zee..

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Iemand in CROS merkte op: Vooral die kreten over ‘glijvluchtlandingen’ en ‘duurzamer concept voor de mainport’ brengen je op de gedachte dat LVNL zijn naam zou moeten veranderen in GLVNL: Gebakken Lucht Verkeersleiding Nederland. (Met een salaris van € 700.000 p jaar denk je niet meer na over het Klootjesvolk, en vlij je je neer ergens in je villa te Aerdenhout, en laat je je tot Professor benoemen.) Walgelijk !

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

OP NAAR DE WERELDSTAD HOLLAND?

Laat het voormalige vliegveld nabij de heerlijkheid Bergen NH waar deze meneer, naar verluid, resideert nu net door de Provincie NH tot natuurgebied met waterberging worden omgebouwd!

Intussen bruskeert de PvdA gedeputeerde Talsma samen met een congsi van I&M, ProRail, NS en de Ver. Deltametropool de resterende dorpse woonkernen onder de brede luchtvaartcorridor Kennemerland e.o. met zijn projecten SMASH! en MAAKRUIMTE!.
Het doel is een maximale urbanisering die moet leiden tot een door de club Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemers (MVO) en de Ver. Deltametropool nagestreefde WERELDSTAD HOLLAND & EU-DELTAMETROPOOL.(!)

Hoe groter hoe gekker, maar mooie praatjes vullen geen gaatjes zullen we maar zeggen?

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Dhr Riemens bezocht 4 jaar geleden het gemeentehuis te Aalsmeer.Dat zou in het kader van een geplande microklimaat-pilot zijn. Echter juist in die periode had LVNL 2x2 baangebruik ingevoerd uitdrukkelijk tegen het overeengekomen Alderstafel besluit geen 2x2 baangebruik in te voeren. De immense herrie bracht ca 350 burgers naar het Stadhuis. Met langs de gevel grote witte Lakens,met vette leuzen. De burgers lieten frequent hun ongenoegen horen. Riemens: Hij had toch maar zijn vrije avond opgeofferd ...... Een felle dame schreeuwde: Wij offeren AL onze avonden op. Wat denk u wel!
Dit is dus de mentaliteit van deze Riemens.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

NB: Het 2x2 baangebruik werd teruggedraaid. Riemens had het zgn verkeerd begrepen aan de Alderstafel...