Plannen voor minder geluidsoverlast Schiphol
Door: Fokke Zaagsma
SCHIPHOL - De Nederlandse luchtvaartsector en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gaan samenwerken om een nieuw concept te ontwikkelen om de geluidsoverlast te verminderen. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) woensdag bekendgemaakt.
Zo wordt de geluidsoverlast minder door toepassing van zogenoemde glijvluchten, waarbij toestellen stiller landen.
Ook worden plannen ontwikkeld om het brandstofverbruik van vliegtuigen en de luchtvervuiling te verminderen.
Het is ook de bedoeling om de informatie van betrokken instanties beter op elkaar af te stemmen, waardoor de planning van de verkeersstromen wordt verbeterd.
„Het is mooi om te zien dat de samenwerking tussen luchthaven, luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleiding en vliegtuigindustrie wordt ingezet om een duurzamer concept voor de mainport te ontwikkelen. De kennis die we daarbij opdoen is van internationale waarde en uitermate geschikt om te exporteren naar landen waar dergelijke ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan”, zegt bestuursvoorzitter Paul Riemens van LVNL.
Volgens hem zijn deze verbeteringen nodig om de concurrentiepositie van Schiphol te verbeteren. „Met verdere optimalisatie van het gebruik van het Nederlandse luchtruim creëren we extra kracht om internationaal concurrerend te blijven.”
Geplaatst door V.O.S. uit NULL
Op zich is dit een positief bericht.
Daar zou je blij van moeten worden.
Maar op de 1 of andere manier vertrouw ik de sector in het geheel niet, daar hebben ze het tot op heden zelf naar gemaakt.
De AVBU ( Algemene Vereniging van Bewoners/eigenaren te Uitgeest ) heeft reeds jaren geleden al glijvluchten voorgesteld boven Uitgeest. Kost capaciteit werd steeds verkondigd. Technisch niet uitvoerbaar enzovoorts. Nu zou het wel kunnen, maar wel om de concurrentie de baas te blijven? De vermindering van geluidsoverlast is een bittere noodzaak voor zowel de sector als voor de omwonenden. Voor de sector omdat het toch een keer ophoud omdat de steun van de omwonenden op een gegeven moment ook weg valt. Veel meer uitbreiden zal dan een echt gevecht gaan worden. Dat de sector schoner moet, daarover is bij mij geen enkele twijfel. Optimalisatie van het Nederlandse luchtruim? Naar ik meen is 3/4 militair gebied. Verander dat, en er liggen mogelijkheden te over. Nu moet vrijwel al het burgerluchtverkeer over de 1/4 gebied geperst worden. Dat weet de LVLN ook.
Maar zelfs een 1/4 kan je optimaliseren.....