Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Plan voor vliegveld Schiphol-Katwijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 638 
|
 leidschdagblad.nl 
Plan voor vliegveld Schiphol-Katwijk

Door Redacteur Haarlemmermeer

SCHIPHOL
Voor de kust van Katwijk zou op een schiereiland een dependance van Schiphol moeten komen. Schiphol kan dan stoppen met nachtvluchten, het vliegveld bij Rotterdam kan dicht en Lelystad hoeft niet te worden uitgebreid.

Dat plan heeft gepensioneerd verkeersvlieger Paul Grove maandag gelanceerd. Hij heeft ook alle politieke partijen op de hoogte gesteld en een website geopend: www.schipholkatwijk.nl
Grove speelt in op de discussie over de uitbreiding van Lelystad en de geluidsproblemen rond Schiphol. Al jaren wordt gekeken naar een vliegveld op zee, maar onder die discussie werd in 2003 juist een punt gezet. ,,Maar toen werd uitgegaan van een eiland ver in zee met een miljarden kostende tunnel. Een plan met een goedkoop schiereiland is nooit onderzocht.’‘
Grove wil caissons op de bodem van de zee afzinken en daarover heen een eiland opspuiten. In de caissons kunnen dan alle voorzieningen komen en op het dak is plek voor twee startbanen die parallel aan de kust liggen. Volgens Grove is het vliegveld vanaf de kust vrijwel niet te zien en geven de toestellen geen geluidsoverlast.
Het eiland wordt verbonden met een dijk, die een kilometer ten zuiden van Katwijk moet beginnen. De dijk beschermt de kust en over de dijk kan een snelle verbinding komen met Schiphol, welke luchthaven gewoon open blijft, maar bepaalde vluchten zoals in de nacht naar Katwijk kan overhevelen.
In een eerste reactie laat Schiphol weten dat eerdere plannen niet alleen vanwege de kosten waren afgevallen, maar ook vanwege de effecten op het milieu en de vogeltrek. ,,Bovendien is het erg lastig voor maatschappijen zoals de KLM om de hele vliegoperatie uit elkaar te trekken wanneer het ene toestel op Schiphol landt en het andere voor de kust’‘, laat een woordvoerster weten.


Reacties op dit bericht