Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Piloten vrezen voor veiligheid

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 564 
|
 bndestem.nl 
Piloten vrezen voor veiligheid

DEN HAAG - De veiligheid in de luchtvaart is in het geding als nieuwe Europese regels voor de werk- en rusttijden van piloten worden ingevoerd.

Ongelukken ten gevolge van vermoeidheid liggen dan nog steeds op de loer, zegt voorzitter Evert van Zwol van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Het Europese Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) wil duidelijke normen opstellen die gelden voor alle EU-landen. In zijn voorstel mogen piloten van passagierstoestellen ‘s nachts maximaal elf uur achter de stuurknuppel zitten. “Dat kan in bepaalde gevallen oplopen naar zelfs twaalf en een half uur. Terwijl wetenschappers unaniem zeggen dat ‘s nachts tien uur het maximum is”, aldus Van Zwol.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) deze week dat het wetenschappelijk gezien moeilijk is om een relatie te leggen tussen vermoeidheid en onveiligheid. Van Zwol noemt deze opmerking een ‘dooddoener’. “De EASA laat zijn oren te veel hangen naar de belangen van de vliegmaatschappijen.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling

Gisteren werden zeventien passagiers op Schiphol aangehouden. Vol pillen en alcohol hadden ze tijdens hun vlucht de cabine op stelten gezet. Ze waren zo ladderzat dat verhoor nog niet mogelijk was. Aldus RTV NH vanmorgen.
Wat zouden dit soort toestanden voor de concentratie en gemoedsrust van de piloten betekenen? Wat voor toestanden staan ons boven onze hoofden met toestellen tot 800 passagiers nog te wachten?

Vragen waar de sector maar liever aan voorbij gaat, het wegbezuinigen van toezichthoudend personeel en opjagen van de crew levert immers geld op. En daar sluit de politiek zich maar al te graag ktitiekloos bij aan.......

Geplaatst door A. Boeing

Ik weet niet of ik medelijden heb met de vliegers. Ze zijn schuldig aan een deel van de geluidhinder. Ze schromen niet wat af te snijden, lekker ruim langs de randen van de route te scheren, bij 3 druppels op komst een kortere bocht te willen maken en dat de grondbewoners in de herrie zitten is niet hun zorg. Maar oververmoeidheid is riskant daar heb ik geen Staatssecretaris voor nodig. Die spreken we wel na de volgende crash. Kennelijk is ze zelf vermoeid.
Als die frisse vlieger dan voortaan bedenkt dat ook grondbewoners rust nodig hebben omdat het op hun werk ook gevaarlijk is als ze niet goed zijn uitgerust en deze vliegers dus trachten herrie te voorkomen is iedereen een beetje blij.