Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Piloten tegen Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1155 
|
 NOS 
Piloten tegen Lelystad Airport

De piloten van de vakbond van verkeersvliegers (VNV) zijn tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad. Recentelijk besloot het kabinet tot een uitbreiding van het vliegveld in Flevoland.

Volgens de vakbond zal uitbreiding van Lelystad de positie van Schiphol ondermijnen. Voorzitter Steven Verhagen zegt dat de beslissing tot uitbreiding vooral politiek is. “Het heeft niks te maken met luchtvaart- of bedrijfseconomie.”

Geluidsoverlast
Dat vliegveld moet volgens het Aldersakkoord uit 2008 de groei van Schiphol opvangen. Daarin werd afgesproken dat er een maximum komt aan het aantal vliegbewegingen op Schiphol.

De VNV vindt dat er opnieuw “weloverwogen” naar het akkoord gekeken moeten worden. “Sindsdien is er veel veranderd en is de geluidsoverlast aantoonbaar afgenomen door de stillere vliegtuigen”, zegt Verhagen

De piloten denken dat de een nieuw luchthaven in de polder geen winst kan maken en dat er geld bij zal moeten. De eigenaar van de Lelystad Airport, Schiphol, zal dat geld moeten bijleggen. Budgetairlines als Ryanair en Norwegian zullen daarvan profiteren. Die kunnen dan tegen heel lage tarieven concurreren met luchtvaartmaatschappijen die vanaf Schiphol vliegen .

Begin april werd bekend dat Schiphol 90 miljoen euro in de luchthaven bij Lelystad gaat investeren. Aanstaande donderdag praat de Kamer over de plannen


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Minder lawaaierige vliegtuigen vind ik geen goede reden om het aantal vliegbewegingen te verhogen. Daar lijkt men op uit te zijn. Persoonlijk heb ik liever 10 vliegtuigen die veel herrie maken dan 100 zogenaamd stille vliegtuigen die samen net zoveel geluid produceren dan als die 10 andere. Ook het aantal keren dat een vliegtuig overkomt en de duur van het geluid moeten meetellen; niet alleen maar de hoeveelheid geluid.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

"Sindsdien is er veel veranderd en is de geluidsoverlast aantoonbaar afgenomen door de stillere vliegtuigen", zegt Verhagen

Tja, het is maar hoe je het bekijkt, indien je Verhagen heet.
" stillere vliegtuigen " is een leugenachtige opmerking. De hoeveelheid geluidsreductie die een nieuw toestel t.o.v. een ouder toestel produceert, is nu niet van dien aard dat de vlag uit kan! En al helemaal niet omdat het aantoonbaar is dat de geluidsoverlast is afgenomen. Dat is een nog grotere leugen. De hoeveelheid toestellen tezamen geven per tijds-saldo een portie herrie waar je doodziek van wordt!
Precies zoals Jaap al aangeeft!

Geplaatst door Kika uit A,dam

Gewoon afblazen die handel!
Ik wil niet dat mijn belastinggeld naar de luchtvaart gaat!

Geplaatst door nooitgedagt uit castricum

Piloten tegen Lelystad. Grappig piloten die opeens tegen iets zijn, dezelfde piloten die het verrekken om langzamer in te vliegen, te grove bochten neemt boven stilte gebieden en zich geen bal aantrekken van de inwoner of het een oudere, volwassen of kind is. Piloten zijn de hoeren van het luchtruim.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Stefan Verhagen,wat een onbenul: Uitbreiding van Lelystad zou niets te maken hebben ,met Luchtvaart.Ik wist niet,dat piloten zo dom konden zijn. Verhagen: "Sinds die tijd is er veel veranderd." Kom kom Verhagen,het Accoord stamt uit 2008, 6 jaar geleden. Toen zat OOK de hele Sector aan tafel ha, ha, ha. Vanaf jaren 80 tot ca 2005 werden toestellen aantoonbaar stiller. Maar het aantal nam met 300 % toe. Dus u jokt stefan Verhagen! Ook Eurlings jokte daar al over. Maar die stond er al om bekend.Aan die ontwikkeling van stiller vliegen kwam inmiddels een einde! Nu gaat men slechts voor zuiniger. Zou het voor piloten soms handiger zijn om op schiphol te blijven vliegen, lekker dicht bij huis..snel thuis, en graag via de Buitenveldertbaan ?