Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Pijn vliegtuigoverlast Schiphol meer verdelen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1628 
|
 Leidsch Dagblad 
Pijn vliegtuigoverlast Schiphol meer verdelen

SCHIPHOL - Een aantal partijen (SP, PVV en GroenLinks) is al langer tegen de ontwikkeling van het sportvliegveld Lelystad tot een regionale luchthaven. Maar ook bij de voorstanders slaat de twijfel toe over het nut van deze regionale luchthaven.

,,Dat wordt gevoed door de koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen Barin. Die is vooral bang dat de tarieven op Schiphol omhoog gaan door de investeringen op Lelystad. Maar dat moeten ze dan met Schiphol uitvechten’’, meent Tjeerd Talsma. De PvdA-gedeputeerde in Noord-Holland is tevens voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol, met daarin 43 gemeenten en drie provincies rond de nationale luchthaven.Ook leeft bij Kamerleden het idee dat nu de maatregelen om de geluidsoverlast te beperken succesvoller zijn dan eerst was berekend, dat Schiphol wel meer vluchten kan afhandelen. ,,Vergeet niet dat Schiphol nu op 420.000 vliegbewegingen zit en mag groeien naar 510.000. Dat betekent dat de overlast nog fors zal toenemen de komende jaren, vooral ook doordat steeds vaker een tweede baan nodig is voor landingen of starts. Nu al worden bewoners in onder andere Haarlemmermeer, Aalsmeer en Buitenveldert gek van de herrie. Tijdens de verkiezingscampagnes hadden politici in veel gemeenten het niet makkelijk met alle klachten over het vliegverkeer. Ik begrijp dat bewoners rond Lelystad niet zitten te wachten op vliegtuigen, maar het is wel lekker makkelijk om de overlast op onze regio af te wentelen. De pijn moeten we meer verdelen’’, eist Talsma.

Overloop
Zo was het ook in 2008 afgesproken tussen overheden, bewoners en luchtvaartsector. Schiphol zou tot 2020 niet doorgroeien naar 580.000 vliegbewegingen, maar tot 510.000. De andere 70.000 starts- en landingen moesten worden opgevangen op de vliegvelden Eindhoven en Lelystad. Transavia heeft al een deel van de operatie van Schiphol verplaatst naar Eindhoven, maar op Lelystad moet eerst de startbaan worden verlengd en een nieuwe terminal worden gebouwd. Schiphol wil dat in 2018 voor elkaar hebben. ,,Dat is nodig omdat we hebben afgesproken dat wanneer Schiphol voor 85 procent vol zit, die overloopcapaciteit klaar moet zijn. Nu Schiphol dit jaar fors in de lift zit, naderen we dat moment eerder dan iedereen denkt. Ik denk dat uitstel ook geen optie is. De Tweede Kamer moet zich in juni gewoon aan de afspraak houden.’’

Ryanair
De Tweede Kamer heeft zich twee keer eerder achter het Aldersakkoord geschaard. Maar wat betreft vliegveld Lelystad zijn SP, GroenLinks en de PVV fel tegenstanders. Het CDA wil dat Lelystad alleen wordt gebruikt voor de overloop van Schiphol en dat nieuwe maatschappijen als Ryanair en WizzAir worden geweigerd. D66, PvdA en VVD waren eerder voorstander, maar de VVD voelt ook voor extra vluchten op Schiphol.  Lees verder…


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Rob uit NULL

"Ook leeft bij Kamerleden het idee dat nu de maatregelen om de geluidsoverlast te beperken succesvoller zijn dan eerst was berekend, dat Schiphol wel meer vluchten kan afhandelen. "

Tja, dat hebben bewoners en lokale bestuurders aan de AldersTafel zelf op zich afgeroepen door mee te gaan in de Alders PR.

Talsma beseft dit nu ook en komt nu met het echte verhaal:

,,Vergeet niet dat Schiphol nu op 420.000 vliegbewegingen zit en mag groeien naar 510.000. Dat betekent dat de overlast nog fors zal toenemen de komende jaren, vooral ook doordat steeds vaker een tweede baan nodig is voor landingen of starts. Nu al worden bewoners in onder andere Haarlemmermeer, Aalsmeer en Buitenveldert gek van de herrie."

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@ Rob. En daarom ben ik het geheel oneens met het advies op deze site, zie tabje Hinder, om hinder niet meer bij BAS te melden. BAS meldt jaar na jaar dat er minder klachten en klagers (melders) zijn. Ik trek mij niets van dit advies aan en ik adviseer iedereen die regelmatig hinder ondervindt dat bij BAS kenbaar te maken. Al was het maar één keer per maand; het aantal melders is naar mijn idee zelfs belangrijker dan het aantal klachten.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@Jaap. Bas, als onderdeel van de sector, kan zeer creatief met de cijfers omgaan en de drempel om klachten in te dienen, is niet echt gebruiksvriendelijk gemaakt.
Op vragen komt 99% standaard antwoord.
Daar heb je niets aan, want er verbetert helemaal niets. Vrijwel alle suggesties worden eveneens, standaard van tafel geveegd.
Dat kan, omdat de sector wordt beschermd en niet, zoals het zou moeten, de inwoners.
Ik stuur wel klachten in, en merk dat ik vrijwel de enige ben in ons dorp. Soms worden er wel een paar door andere inwoners ingezonden.
Ik ben het met je eens, het zou beter zijn, indien meer mensen klachten in zouden dienen.

Maar wat ik evenzo heel belangrijk vind, is dat het 'klachtenbureau' onafhankelijk dient te zijn.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@ V.O.S. Zo te zien zijn we het met elkaar eens.

Geplaatst door jh griese uit Amstelveen

@Jaap: Ook Ik mee eens ! Ik mailde nogmaals bestuur PVRC .

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

EU Deltametropool:
Opdeling in hoog- en laagwaardig woonmilieu?

Binnen de Metropooolregio Amsterdam MRA is achter de schermen sprake van het zekerstellen van z.g. "hoogwaardige woonmileus". Met name het Gooi, de grachtengordel / Oud & Nieuw Zuid en de regio Zuid Kennemerland / Haarlem mogen zware industrie en vlieghinder weren, want anders kunnen o.a. de vele expats waar de Metropoolbestuurders zo mee zijn begaan niet prettig wonen.

Helaas worden daarbij resterende gebieden aldus tot "laagwaardig" gedegradeerd, waarbij men er niet voor terugdeinst om geheel binnen de Schiphol contouren gebrachte dorpen, zoals Uitgeest, nu tevens op te gaan zadelen met stedelijke verdichting via OV knooppunten.

Dit alles wordt aangestuurd door een vereniging "EU Deltametropool", een ooit door de luchtvaartsector opgetuigde club.

Is het niet merkwaardig dat de CvdK van provincie Flevoland (PvdA bestuurder) binnenkort voorzitter wordt van een dergelijk vehikel en aldus i.s.m. PvdA gedeputeerde Talsma bovengeschetst wanbeleid verder op de rails kan zetten?