Pijn vliegtuigoverlast Schiphol meer verdelen
SCHIPHOL - Een aantal partijen (SP, PVV en GroenLinks) is al langer tegen de ontwikkeling van het sportvliegveld Lelystad tot een regionale luchthaven. Maar ook bij de voorstanders slaat de twijfel toe over het nut van deze regionale luchthaven.
,,Dat wordt gevoed door de koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen Barin. Die is vooral bang dat de tarieven op Schiphol omhoog gaan door de investeringen op Lelystad. Maar dat moeten ze dan met Schiphol uitvechten’’, meent Tjeerd Talsma. De PvdA-gedeputeerde in Noord-Holland is tevens voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol, met daarin 43 gemeenten en drie provincies rond de nationale luchthaven.Ook leeft bij Kamerleden het idee dat nu de maatregelen om de geluidsoverlast te beperken succesvoller zijn dan eerst was berekend, dat Schiphol wel meer vluchten kan afhandelen. ,,Vergeet niet dat Schiphol nu op 420.000 vliegbewegingen zit en mag groeien naar 510.000. Dat betekent dat de overlast nog fors zal toenemen de komende jaren, vooral ook doordat steeds vaker een tweede baan nodig is voor landingen of starts. Nu al worden bewoners in onder andere Haarlemmermeer, Aalsmeer en Buitenveldert gek van de herrie. Tijdens de verkiezingscampagnes hadden politici in veel gemeenten het niet makkelijk met alle klachten over het vliegverkeer. Ik begrijp dat bewoners rond Lelystad niet zitten te wachten op vliegtuigen, maar het is wel lekker makkelijk om de overlast op onze regio af te wentelen. De pijn moeten we meer verdelen’’, eist Talsma.
Overloop
Zo was het ook in 2008 afgesproken tussen overheden, bewoners en luchtvaartsector. Schiphol zou tot 2020 niet doorgroeien naar 580.000 vliegbewegingen, maar tot 510.000. De andere 70.000 starts- en landingen moesten worden opgevangen op de vliegvelden Eindhoven en Lelystad. Transavia heeft al een deel van de operatie van Schiphol verplaatst naar Eindhoven, maar op Lelystad moet eerst de startbaan worden verlengd en een nieuwe terminal worden gebouwd. Schiphol wil dat in 2018 voor elkaar hebben. ,,Dat is nodig omdat we hebben afgesproken dat wanneer Schiphol voor 85 procent vol zit, die overloopcapaciteit klaar moet zijn. Nu Schiphol dit jaar fors in de lift zit, naderen we dat moment eerder dan iedereen denkt. Ik denk dat uitstel ook geen optie is. De Tweede Kamer moet zich in juni gewoon aan de afspraak houden.’’
Ryanair
De Tweede Kamer heeft zich twee keer eerder achter het Aldersakkoord geschaard. Maar wat betreft vliegveld Lelystad zijn SP, GroenLinks en de PVV fel tegenstanders. Het CDA wil dat Lelystad alleen wordt gebruikt voor de overloop van Schiphol en dat nieuwe maatschappijen als Ryanair en WizzAir worden geweigerd. D66, PvdA en VVD waren eerder voorstander, maar de VVD voelt ook voor extra vluchten op Schiphol. Lees verder…
Geplaatst door Rob uit NULL
Tja, dat hebben bewoners en lokale bestuurders aan de AldersTafel zelf op zich afgeroepen door mee te gaan in de Alders PR.
Talsma beseft dit nu ook en komt nu met het echte verhaal:
,,Vergeet niet dat Schiphol nu op 420.000 vliegbewegingen zit en mag groeien naar 510.000. Dat betekent dat de overlast nog fors zal toenemen de komende jaren, vooral ook doordat steeds vaker een tweede baan nodig is voor landingen of starts. Nu al worden bewoners in onder andere Haarlemmermeer, Aalsmeer en Buitenveldert gek van de herrie."