Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Pier Schiphol bijna gereed

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1094 
|
 Haarlems Dagblad 
Pier Schiphol bijna gereed

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol neemt op 1 november de nieuwe H-pier in gebruik. Milieudefensie is er niet in geslaagd om de bouw van deze pier voor prijsvechters stil te leggen. De Haarlemse bestuursrechter heeft onlangs een verzoek van Milieudefensie afgewezen om de bouwvergunning te schorsen.

Volgens de milieu-organisatie heeft de gemeente Haarlemmermeer de bouwvergunning ten onrechte verleend. De uitbreiding van Schiphol zou in strijd zijn met de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit. Door de nieuwe pier neemt immers de hoeveelheid schadelijk fijn stof in de lucht toe, zo redeneert Milieudefensie. Volgens Schiphol is daarvan geen sprake aangezien de pier is bedoeld voor vliegmaatschappijen die de luchthaven nu ook al aandoen. Daarnaast zouden de bewuste normen alleen gelden voor woongebieden.

De gemeente Haarlemmermeer heeft in februari een bouwvergunning verleend. De pier met zeven opstelplaatsen is met name bedoeld voor prijsvechters. Passagiers moeten niet via slurven, maar via trappen naar hun toestel. Volgens Schiphol kunnen vliegmaatschappijen zo geld en tijd besparen. De benodigde tijd om passagiers te laten uit- en instappen wordt bekort, waardoor het vliegtuig efficiënter kan worden ingezet.

Milieudefensie heeft bij de Haarlemse rechtbank tevergeefs geprobeerd de bouw van de pier stil te leggen. De bestuursrechter bepaalde dat de organisatie zich voor deze procedure te laat tot de rechtbank heeft gewend. Milieudefensie blijft volgens woordvoerder J. Wijnhoven met juridische procedures strijden tegen de H-pier. ,,We gaan nu verder met een bodemprocedure.’’ Hij verwacht dat deze zaak begin 2006 zal worden behandeld. De organisatie hoopt dat er dan alsnog een verbod komt om de H-pier te gebruiken.
Richard Mooyman
maandag 17 oktober 2005


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit NULL

"De luchtkwaliteit zal niet slechter worden"
Dat kan alleen als er niet méér wordt gevlogen, lijkt me.

"Vliegtuigen worden efficienter ingezet".
Een kist kan toch alleen maar efficienter worden ingezet als er juist váker mee wordt gevlogen??

En, als escape voeren zo op: en al zoú de luchtkwaliteit toch verslechteren, dan geldt het niet voor 'ons' , want 'wij' zijn geen woongebied. Ik denk inmiddels dat Schiphol liever helemáál geen mensen om zich heen ziet wonen.

Koekoeksjong Schiphol werkt de bewoner er liever uit. Het Koekoeksjong groeit écht te groot...

Glashard, dat Schiphol... Zoals zo vaak...



Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Volledig mee eens Gerard. Schiphol vermoed dat bewoners onder de grond wonen??
Jan Griese

Geplaatst door H. Bosma uit Nijemirdum

Even een feit die ik wou laten weten. Als je schiphol en LAX vergelijkt, is LAX volledig omgeven door bebouwing, het ligt midden in de stad terwijl dit met Schiphol in verhouding nauwelijks het geval is. Toch hebben zo'n 3x zoveel mensen klachten over schiphol als in het geval met LAX, waar ook nog eens grofweg 2x zoveel passagiers vervoerd worden.
Stellen wij ons niet een beetje aan?

Geplaatst door Gerard uit NULL

Voor H. Bosma:
- LAX: "Located 15 miles (24 kilometers) southwest of Los Angeles."

- De startbaan ligt aan zee, dus de helft verdwijnt via zee.

- Men vliegt en 'ritst' bij LAX op pakweg 6000 - 5000 voet, en blijft daarbij in daling. Vergelijkbaar met Frankfurt. Bij ons vliegt men aan op 2000 voet, al tientallen kilometers voor de baan in horizontale vlucht, 'ritst' men op een hoogte van 2000 voet, en hindert bij dit alles onnodig onnoemelijk veel mensen.

- Bij LAX is men pas 10 kilometer voor de baan tot 2000 voet gedaald, hier is dat zit me al pakweg 50 kilometer (of meer) voor de baan op 2000 voet.

- Bij LAX zit er in een deel van het gebied waar men echt laag vliegt een aantal grote parken. Zoals bij ons recreatiegebied Spaarnwoude. Alleen jammer dat ze bij ons, in tegenstelling to bij LAX, ook daarbuiten zo verdomde laag vliegen.

- En wordt bij LAX dus niét 10-tallen kilometers op een lage hoogte van 600 meter aangevlogen over een dichtbevolkt gebied waar meer dan 200.000 mensen wonen en werken. En dan spreek ik alleen over het gebied ten noordwesten van de Polderbaan van Velsen tot en met Castricum.

Dus ik denk niet dat 'wij' ons aanstellen. Men vliegt hier gewoon ongelofelijk veel hinderondervriendelijker dan bij LAX.