Platform Vlieghinder Regio Castricum

Persbericht van Chipshol

Rechtbank: Schiphol moet Chipshol nú betalen

Schiphol-Rijk, 17 juli 2007

Luchthaven Schiphol moet gebiedsontwikkelaar Chipshol onmiddellijk een voorschot betalen van 19 miljoen euro op de nog definitief vast te stellen schadevergoeding. Dat heeft de Rechtbank Haarlem in kort geding vandaag bepaald. Als Schiphol geen uitvoering geeft aan dit vonnis staat het Chipshol vrij om over te gaan tot executie d.w.z. verkoop van activa van de luchthaven. De uitspraak kwam tot stand na een door Schiphol heimelijk aangevraagd kort geding waarover de advocaat van Chipshol donderdagochtend pas 45 minuten voor de zitting werd geïnformeerd.

Schiphol is in januari 2005 door de Rechtbank Haarlem veroordeeld wegens een onterecht bouwverbod van Chipshol bouwplannen voor het Groenenbergterrein naast de Aalsmeerbaan. Drie rechters die deze zaak jarenlang behandelden zouden ook de hoogte van de schadevergoeding bepalen. Maar zover kwam het niet. Zij werden kort voor de slotzitting van januari 2007 om volstrekt onduidelijke redenen vervangen. Drie nieuwe, niet ingewerkte rechters bepaalden vervolgens op 4 april jl. het schadebedrag voorlopig op 19 miljoen euro. Chipshol had mede op basis van berekeningen van externe deskundigen 100 miljoen geëist.

Zelfs na de veroordeling tot het betalen van 19 miljoen euro heeft Schiphol stelselmatig geprobeerd om onder die betaling uit te komen en werd op 13 juni jl. wederom veroordeeld tot betaling. Als reactie daarop werd afgelopen donderdag het kort geding door de luchthaven aangespannen. Nu de Rechtbank Haarlem wederom heeft bepaald dat Schiphol onmiddellijk dient te betalen accepteert Chipshol geen enkele vorm van vertraging meer en zal indien nodig overgaan tot executie.

Directeur Peter Poot: “Het is schandalig dat wij als in het recht gestelde partij voortdurend moeten procederen tegen nota bene een Staatsbedrijf en de Staat om dat recht ook daadwerkelijk te krijgen”.

Het kortgeding vonnis is het zoveelste incident in de schadeprocedure van Chipshol tegen de luchthaven inzake het Groenenbergterrein. De schadeprocedure is een gevolg van het op verzoek van President Directeur Cerfontaine in 2003 afgekondigde onterecht bouwverbod op het Groenenbergterrein.

Reacties op dit bericht