Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Passagier steeds vaker dupe van kostenbesparing in luchtvaart

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 890 
|
 BN De Stem 
Passagier steeds vaker dupe van kostenbesparing in luchtvaart

DEN HAAG - Nederlandse en buitenlandse vliegmaatschappijen trekken alles uit de kast om de fors gestegen brandstofprijzen te compenseren.

Om het gewicht en dus het brandstofgebruik te verminderen vraagt China Southern bijvoorbeeld passagiers voor het instappen naar het toilet te gaan zodat aan boord minder spoelwater nodig is. Passagiers moeten ook steeds vaker betalen voor handbagage, extra diensten en soms zelfs voor hun eigen overgewicht.

“Geluid en stabiliteit waren altijd de topprioriteit van de bouwers”, legt Georg Eitellberg uit. Hij is directeur van de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) waar vliegtuigen onder meer op zuinigheid worden getest. “Maar met de stijgende kerosineprijzen zien we een verschuiving naar zuinigheid.” De prijs verdubbelde in een jaar tijd.

Vrijwel alle maatschappijen proberen op verbruik te besparen, bijvoorbeeld door langzamer te vliegen of door minder brandstof mee te nemen en vaker tussenstops te maken.

Vooral in de Verenigde Staten worden onorthodoxe maatregelen genomen. Daar moeten dikke passagiers bij sommige maatschappijen extra betalen. Bij Martinair moeten passagiers overigens een tweede stoel betalen als zij niet in één stoel passen. Voor korte vluchten worden weer ouderwetse propellervliegtuigen ingezet. Die waren tot voor kort uit de gratie vanwege de herrie die ze maken. Op korte afstanden zijn ze zuiniger dan toestellen met straalmotoren.

Toestellen van KLM krijgen een nieuw ‘lichtgewicht’ verfje van een Duitse leverancier. KLM rustte zijn vloot Boeings 737 onlangs uit met ‘winglets’, opstaande vleugeleinden die het toestel stroomlijnen. De nationale luchtvaartmaatschappij ontwikkelt ook karretjes voor eten en drinken die naar eigen zeggen ‘kilo’s’ lichter zijn dan de bestaande. Ultralichte kinderwiegjes zijn al langer in gebruik.

Enkele luchtvaartmaatschappijen, vooral de prijsvechters in de VS, kijken serieus naar de mogelijkheid en wenselijkheid om reizigers staand in de gordels te zetten, een mogelijkheid die vliegtuigbouwer Airbus twee jaar geleden ontwikkelde. Op de lange termijn bieden dergelijke maatregelen echter geen soelaas, zegt luchtvaartonderzoeker Jan Veldhuis. “De prijzen gaan nog veel verder omhoog, niet alleen in de vorm van toeslagen maar ook via duurdere tickets.”


Reacties op dit bericht